Determineren haaientandjes
- fossielenverzamelaar
Determineren haaientandjes
Hallo allemaal
Al een hele tijd geleden was ik bezig om deze tanden te determineren. Nu pak ik het weer even op.
Van de eerste drie foto's wil ik graag weten of ze bij de goede naam liggen.
1= isurus oxyrinchus rafinesque
2=cosmopolitus hastalis
3= odontaspididae
Van de laatste twee foto's heb ik geen idee welke naam bij de tandjes hoort.
Kan iemand mij helpen?
Met vriendelijke groet,
Fossielenverzamelaar.
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times
Antw: Determineren haaientandjes
Hoi,
het is nooit makkelijk om onvolledige tanden te determineren. Maar tand 3 op je C. hastalis-foto lijkt me van I. retroflexus te zijn en tand 2 is erg smal voor C. hastalis.
Op foto 4 is tand 2 volgens mij zeker van C. hastalis en tand 4 warschijnlijk ook.
Tand Nr. 5 op foto 5 is ook zeker van C. hastalis (een UA).
Groetjes, Xenina
[Bewerkt door Xenina op 25-08-2013 om 16:18 NL]
het is nooit makkelijk om onvolledige tanden te determineren. Maar tand 3 op je C. hastalis-foto lijkt me van I. retroflexus te zijn en tand 2 is erg smal voor C. hastalis.
Op foto 4 is tand 2 volgens mij zeker van C. hastalis en tand 4 warschijnlijk ook.
Tand Nr. 5 op foto 5 is ook zeker van C. hastalis (een UA).
Groetjes, Xenina
[Bewerkt door Xenina op 25-08-2013 om 16:18 NL]
daar ben ik het mee eens. de derde op foto 2 is inderdaad een retroflexus. Deze zijn te herkennen aan de kroon die veel platter en breder is. Meestal ook met een stompe punt. Goed te zien bij de jouwe.
Van de vierde foto lijkt de derde mij een oxyrinchus (UL). Heb je een foto van de labiale zijde? Bij de derde foto zit je met odontaspididae tamelijk goed denk ik.
groeten
Aaron
[Bewerkt door Alopias op 25-08-2013 om 16:40 NL]
Van de vierde foto lijkt de derde mij een oxyrinchus (UL). Heb je een foto van de labiale zijde? Bij de derde foto zit je met odontaspididae tamelijk goed denk ik.
groeten
Aaron
[Bewerkt door Alopias op 25-08-2013 om 16:40 NL]
Nullus finis longius si quod facis delectaris
- fossielenverzamelaar
Bedankt voor jullie hulp.
Ik vind het namelijk altijd bijzonder om de namen erbij te hebben. Geeft toch iets extra speciaals aan de tanden.
Alopias, ik heb nog twee foto's gemaakt van de tand. Hopelijk is het nu iets duidelijker.
Op de derde foto heb ik nog enkele tandjes waarvan ik geen enkel idee heb bij welke soort deze horen. Al dacht ik dat nummer 4 bij de Isus oxyrinchus Rafinesque hoorde?