Preparatie van een Cyberella sp.

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Lugo
Been thanked: 65 times
Preparatie van een Cyberella sp.

Bericht door Lugo » 27 aug 2013, 17:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik dacht dat het leuk was om nog eens een preparatie story te plaatsen van een Marokkaanse trilobiet.
Het betreft hier een Cyberella sp. ( vroeger Dechenella sp. genoemd), uit de familie van de Proetidae.
Deze trilo komt uit het Eifeliaan van Issoumour mountain in het ZO van Marokko ( Anti-atlas). Omwille van zijn vlakke vorm met heel breed cephalon wordt aangenomen dat dit beestje vooral op de bodem van de Devonische zeeën leefde om zijn voedsel te vergaren.

Zoals te zien op de eerste foto's gaat het om een relatief dun stukje steen ( max. 2 cm dik) en aan een zijde van deze steen was aanvankelijk alleen het hoogste punt van de thorax te zien ( slechts een paar segmenten). Ook is er links boven op de eerste foto een topje te zien van de linker genale stekel, al ontbreekt het echte puntje, spijtig genoeg.
Op die eerste foto heb ik al wat matrix weggenomen zodat het pygidium bijna volledig vrij ligt.
Deze trilobiet moet opgerold in deze steen zitten; dus ben ik vrij snel door de steen beginnen werken om aan het cephalon te geraken. Dat zien jullie op foto 4.
Dan was het zaak om alles verder vrij te maken, rekening houdend met het feit dat op de rand rond de trilobiet de matrix flinterdun is geworden. Ook het volledig vrijmaken van de linker genale stekel was een precair werkje. Deze stekel ging immers doorheen de matrix en ik kon geen matrix behouden om hem te ondersteunen.
Uiteindelijk is dit toch gelukt zonder schade aan te brengen.

Deze trilo komt niet zo frequent voor en ik ben dan ook blij met deze aanwinst, ook al door de vrij ongewone vorm van presentatie.

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 27-08-2013 om 17:41 NL]

Panta rhei

Heraclites

mendel
Antw: Preparatie van een Cyberella sp.

Bericht door mendel » 27 aug 2013, 17:39

Zoals gewoonlijk prachtig!

Grtz mendel

Facta non verba- Geen woorden maar daden

ivok

Bericht door ivok » 27 aug 2013, 19:56

Das nummer 2 toch.

Erg mooi beestje geworden!

oeps...

Lugo

Bericht door Lugo » 28 aug 2013, 08:33

Bedankt voor de reacties.
De eerste Cyberella, die ik geprepareerd heb, is veel kleiner en nog fragieler. Het was dus zeer moeilijk om hem zo ver vrij te maken als dit exemplaar.
Deze meet trouwens 3.2 cm in gestrekte toestand.

mvg

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Ahuijsmans
Been thanked: 1 time

Bericht door Ahuijsmans » 28 aug 2013, 08:42

super om te zien zeg!

Weer eens wat anders dan al die tanden hier ;)

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 28 aug 2013, 09:06

Fantastisch werk alweer! Ik neem aan dat het restje matrix dat nog overblijft aan de zoom echt flinterdun is?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

haaiku04

Bericht door haaiku04 » 28 aug 2013, 10:20

Wederom een kunstwerk, de natuur is al prachtig maar Lugo voegt daar nog iets aan toe.

Groet Kees

fossiel:

bedolven leven
kado verpakt in matrix
feest voor de vinder
(haiku KR)

Lugo

Bericht door Lugo » 28 aug 2013, 15:15

Het is altijd leuk om zulke fijne reacties te ontvangen. Bedankt hiervoor.

En inderdaad Frederik, de matrix rond de zoom van deze trilobiet is flinterdun omdat het pygidium perfect past in het cephalon.
Dus heb ik langs beide zijden geprepareerd totdat er nog maar een heel dun laagje matrix overbleef. Op de uiteinden van de pleurae is wat meer matrix achtergebleven om toch nog enige stevigheid te bewaren en zo deze trilo op zijn plaats te houden.
Interessant om te vermelden is dat trilobieten zich bij een aanval van een predator oprolden tot een bolletje om alzo de weke onderzijde te beschermen tegen de aanvaller. Nu zijn er verschillende gradaties in deze "oprolling". Maar bij dit beestje is het wel extreem, want het oprollen lijkt meer op een dichtvouwen. Maar ook dan past de staart perfect in de kop en zijn alle weke delen volledig afgeschermd.

mvg

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 28 aug 2013, 15:29

Klopt, er zijn zelfs verschillende genera die hun pantser bij het oprollen 'op slot' kunnen doen met een systeem van groeven en knobbels op cephalon en pygidium die mooi in elkaar grijpen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plaats reactie