Mijn avatar
- Sélacien34
Mijn avatar

Hallo iedereen, Ik ben op zoek naar een oplossing voor een tand vond ik het twee jaar geleden in het Mioceen vorming van Loupian buurt Montptellier in Frankrijk. we nagedacht over een mogelijke herschikking met iets als Squalicorax, maar ik denk dat de vertanding zijn te sterk en de wortel is niet nodig, het is ongeveer 5 mm dik.
Megalodon bestaat en is al ontdekt in mijn vakgebied, maar wat ik vond was heel bijzonder. Ik hoorde symphysis tanden of parasymphyseal op Otodontidae enige tijd geleden, en ik zag dat wetenschappers geloven dat de voorouder C. appendiculata hadden tanden, Otodus obliquus in mindere mate, na het erg donker en lijkt de wetenschap dat dit karakter is verdwenen. Toch zijn zulke tanden bleken voor O. auriculatus, O. Sokolovi, misschien O chubutensis en nu van mij.
Wat denk je van deze tand?
Met vriendelijke groeten
(Ik voegde foto's van Otodus auriculatus vond de Verenigde State, die een wortel heeft en informeert een enorme tong uitsteken. De ene kant van de ring heeft bijna geen tanden, zoals op de mijne. Ik foto's van O. toegevoegd obliquus en O. aksuaticus)
Hier is de link naar het onderwerp van de Verenigde Staten
http://www.thefossilforum.com/index.php ... his-tooth/
- Sélacien34
Antw: Mijn avatar
Squalicorax is geen optie als de tand uit Miocene afzettingen komt. De symphisaire tanden zijn inderdaad aanwezig bij de voorouders van de megalodon, dus ik sluit zeker niet uit dat ze ook bij megalodon zelf niet voortkwamen. Echter zijn deze nog niet zo vaak gevonden. Hiervoor zouden verschillende redenen kunnen zijn, maar deze zijn momenteel nog niet volledig duidelijk denk ik...
Zelf denk ik aan onder andere verdringing door grotere tanden in de kaak, het enkel voorkomen bij juveniele examplaren,.. Het is wat gokken. Ben eigenlijk benieuwd wat experts er van denken. Het zou vreemd zijn moest het om een plaatselijk fenomeen gaan.
In ieder geval een mooie vondst, het is een leuk tandje.
Groetjes,
Gunther
Antw: Antw: Mijn avatar
Hallo,mineraal0 schreef:
Squalicorax is geen optie als de tand uit Miocene afzettingen komt. De symphisaire tanden zijn inderdaad aanwezig bij de voorouders van de megalodon, dus ik sluit zeker niet uit dat ze ook bij megalodon zelf niet voortkwamen. Echter zijn deze nog niet zo vaak gevonden. Hiervoor zouden verschillende redenen kunnen zijn, maar deze zijn momenteel nog niet volledig duidelijk denk ik...
Zelf denk ik aan onder andere verdringing door grotere tanden in de kaak, het enkel voorkomen bij juveniele examplaren,.. Het is wat gokken. Ben eigenlijk benieuwd wat experts er van denken. Het zou vreemd zijn moest het om een plaatselijk fenomeen gaan.
In ieder geval een mooie vondst, het is een leuk tandje.
Groetjes,
Gunther
Dit is geen plaatselik fenomeen.
Ikzelf heb in mijn verzameling symphise tandjes van O. obliquus, O. aksuaticus.
O. megalodon, en P. benedeni.
Het bovenstaand tandje is van Otodus megalodon.
Groeten Hans
Hans
- Sélacien34
Dank u voor uw antwoorden. Squalicorax (hoewel dezelfde dikte en vorm niet geschikt) werd overwogen omdat het Mioceen rots bevindt zich een laag Krijt, bij een fossiele herontworpen. Maar de hypothese werd al snel ontslagen. Het lijkt erop dat de symphysis tanden zijn gebleven in Otodus obliquus en al zijn nakomelingen (behalve misschien O. angustidens, ik ben niet van bewust dat zulke tanden zijn gevonden in deze soort). Wat lijkt ongelooflijk is dat zulke tanden, die een zeldzame en reeds achterhaald che O. obliquus, hebben geduurd voor 40 miljoen jaar! Ik kan niet begrijpen dit feit. Een blijvende en totaal onnodig gen (gebit deze haaien is snel efficiënter geworden), dat duurt zo lang, het is verbazingwekkend, maar blijkbaar niet onmogelijk. Ik vraag me af hoeveel van die tanden werden gevonden in Nederland.
Hier vindt u de discussie in de Verenigde Staten over dit onderwerp te vinden, met vele interessante elementen :
http://www.thefossilforum.com/index.php ... megalodon/
Met vriendelijke groet, S.34
[Bewerkt door Sélacien34 op 11-08-2013 om 16:47 NL]
Hier vindt u de discussie in de Verenigde Staten over dit onderwerp te vinden, met vele interessante elementen :
http://www.thefossilforum.com/index.php ... megalodon/
Met vriendelijke groet, S.34
[Bewerkt door Sélacien34 op 11-08-2013 om 16:47 NL]
- digging for it
- Contacteer:

Ik wil even reageren op deze tand. Al heel snel wordt door jullie een symphisaire squalicorax uitgesloten. Ik wil daar toch nog even op terug komen. Bijgevoegde foto's zijn van een symphisaire Squalicorax gedetermineerd door de Shimada en in mijn verzameling. Ondertussen zijn er al wat meer van opgedoken. Aangezien in Loupian wel degelijk een krijtlaag aanwezig is en Selacien ook al aangeeft dat deze tand daar in de buurt gevonden is blijft die mogelijkheid aanwezig. ook al omdat hij aangeeft dat de tand niet uit de miocene laag zelf gehaald is. Hoewel de tand een vrij forse wortel blijkt te hebben en al een behoorlijke kromming in zijn kroon heeft sluit ik een symphisaire squalicorax niet uit. Voor meer foto's van deze tand check
www.patricksharkteeth.com
Groeten Patrick
- sharkteethrene

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!