Ammonietjes ter determinatie

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Ahuijsmans
Been thanked: 1 time
Ammonietjes ter determinatie

Bericht door Ahuijsmans » 30 aug 2013, 18:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Op een van mijn mooie zoektochten ben ik wat Ammonieten tegen gekomen. Iemand enig idee?

Bifrons?

Bedankt alvast :)

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

Everhardus
Antw: Ammonietjes ter determinatie

Bericht door Everhardus » 31 aug 2013, 10:37

Voor de eerste 2 denk ik aan Hildoceras bifrons. Derde ammoniet lijkt op Catacoeloceras. Ben benieuwd uit welke regio dit materiaal komt. gr,Marcel

archaeopteryx
Contacteer:

Bericht door archaeopteryx » 31 aug 2013, 10:52

Komt die derde niet in de buurt van een Stephanoceras?

[Bewerkt door archaeopteryx op 31-08-2013 om 11:08 NL]

life is like a fossil.hard like rock.

Everhardus

Bericht door Everhardus » 31 aug 2013, 11:31

Ik ga er van uit dat deze ammoniet van dezelfde locatie komt als de anderen. Stephanoceras valt dan volgens mij af (andere periode), qua uiterlijk zie ik ook te veel verschillen.....

Ahuijsmans

Bericht door Ahuijsmans » 31 aug 2013, 16:51

Deze ammonietjes komen uit het toarciaan.

Ik vermoedde Bifrons al, komen namelijk uit de schichten die hier bekend om staan.

Elbert

Bericht door Elbert » 31 aug 2013, 18:05

Hallo, de eerste is Hildoceras bifrons, de tweede H. semipolitum(de binnenwindingen zijn helemaal glad) en de derde is een lid van de familie Dactylioceras, mogelijk Mucrodactylites maar zou voor zeker weten effe moeten gaan puzzelen, heb nu geen boek bij de hand, maar morgen weet ik het wel, denk ik...

groeten, Bert

[Bewerkt door Elbert op 31-08-2013 om 18:07 NL]

[Bewerkt door Elbert op 31-08-2013 om 18:09 NL]

Elbert

Ahuijsmans

Bericht door Ahuijsmans » 31 aug 2013, 20:04

Ik ben benieuwd! Zou super zijn om op allemaal een naam te kunnen plakken. Heb er nog veel meer overigens.. ik ga eens kijken of er nog meer bij zitten..

@Marcel, zou dat dan Catacoeloceras crassum kunnen zijn?

[Bewerkt door Ahuijsmans op 31-08-2013 om 20:06 NL]

Everhardus

Bericht door Everhardus » 01 sep 2013, 02:13

Hoi,
Ik zou het je niet kunnen zeggen op dit moment, zou er ook de literatuur op na moeten slaan. Een ding kan ik je echter wel zeggen is dat ik maar beperkte kennis van zaken heb en vaak enkel reageer omdat je anders met pech helemaal geen reactie krijgt op dit materiaal. Ik zie gelijkenis met Catacoeloceras, laten we het houden op sp., maar da´s mijn eerste ingeving. Bert´s suggestie is zeker ook een hele goede, had ik niet aan gedacht...
Bert is sowieso veel meer thuis in dit spul met een berg meer ervaring...ik kom maar net kijken. Determinaties van dit materiaal is voor mij ondanks dat ik wel wat literatuur heb inmiddels nog steeds erg lastig.Ben nog steeds benieuwd waar het materiaal vandaan komt, ik vermoed Aveyron maar de kleurtjes lijken niet te kloppen....

Elbert

Bericht door Elbert » 01 sep 2013, 20:11

Hallo, de fransen hier noemen de Dactylioceratidae un casse-tete, ofwel echte hoofdbrekertjes.
Na nog es gekeken te hebben, ben ik er alleen achter dat het behalve de al genoemde suggesties ook nog een Collina sp.zou kunnen zijn...
Als je echt de complete naam van het beestje wil hebben, dan is het handig te weten waar het vandaan komt en of het een insitu vondst was, dan moet ik de verhouding in dikte van de windingen onderling, het aantal windingen, het aantal ribben per winding, de verhouding tussen de hoogte en de dikte van de ammoniet weten en dan nog kan het een natte vinger zijn...
Dus die fransen hebben niets overdreven als het over de familie Dactylioceras gaat.
Maar het is mooi materiaal, het doet mij denken aan materiaal dat ik heb gezien uit de regio Touars, waar de naam Toarcien ook oorspronkelijk vandaan komt.
Maar zeker weten doe ik vooralsnog niets...

groeten, Bert

Elbert

Ahuijsmans

Bericht door Ahuijsmans » 02 sep 2013, 08:21

[toch even aangepast aangaande informatie. Mochten mensen wat meer willen weten dan hoor ik het via de mail graag.]

[Bewerkt door Ahuijsmans op 02-09-2013 om 10:48 NL]

Plaats reactie