Zee-egeltje uit Lichtenberg, ENCI

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Dirk
Zee-egeltje uit Lichtenberg, ENCI

Bericht door Dirk » 30 aug 2013, 18:32

Afbeelding

L.s.
Mocht iemand een suggestie hebben welke naam bij dit egeltje hoort, graag. Deze is ongeveer net zo groot als een 1 euromunt, vrijwel net zo plat, maar omdat deze niet geheel onbeschadigd uit de Lichtenberg kwam durfde ik het niet aan de onderzijde, waaraan nog een schelpje, geheel schoon te maken.
Bedankt & groeten,
Dirk

Lugo
Been thanked: 66 times
Antw: Zee-egeltje uit Lichtenberg, ENCI

Bericht door Lugo » 30 aug 2013, 19:29

Dirk,

met hetgeen hier zichtbaar is,( het verloop van de petalen)zou dit een Oolopygus pyriformis kunnen zijn.
Voor een zekere determinatie zijn minsten de plaats van de mond en de anus nodig. Dat is hier niet te zien.
Als jij zegt dat dit fossieltje niet dikker is dan een euromunt, dan vrees ik dat je alleen het bovenste deel hebt van deze zeeëgel. In de Lichtenberg horizon zijn vrij veel fragmenten van zeeëgels te vinden; een compleet exemplaar is veel minder evident.

mvg

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Dirk
Antw: Antw: Zee-egeltje uit Lichtenberg, ENCI

Bericht door Dirk » 31 aug 2013, 20:21

Lugo schreef:
Dirk,

met hetgeen hier zichtbaar is,( het verloop van de petalen)zou dit een Oolopygus pyriformis kunnen zijn.
Voor een zekere determinatie zijn minsten de plaats van de mond en de anus nodig. Dat is hier niet te zien.
Als jij zegt dat dit fossieltje niet dikker is dan een euromunt, dan vrees ik dat je alleen het bovenste deel hebt van deze zeeëgel. In de Lichtenberg horizon zijn vrij veel fragmenten van zeeëgels te vinden; een compleet exemplaar is veel minder evident.

mvg

Lugo
Beste Lugo,

Dank voor jouw reactie.
Oolopygus ken ik goed, daar heb ik diverse exemplaren van. Dat is deze zeker niet.
De onderzijde is voor een klein deel zichtbaar, maar mond/ anus durfde ik niet schoon te maken; te bang, dat het geheel in stukjes zou gaan.
Het heeft veel weg van een kleine (voorloper van een) clypeaster, maar ja, die komen pas veel later voor.
Groeten,
Dirk

Dirk

Bericht door Dirk » 31 aug 2013, 20:49

Afbeelding

Op deze foto 2 oolopygus pyriformis uit de Lichtenberg. Ik heb nog enkele andere uit hoger geleden lagen in de formatie van Maastricht. Naar mijn mening zijn deze echt anders dan het exemplaar op de 1e foto.

[Bewerkt door Dirk op 31-08-2013 om 20:50 NL]

mendel

Bericht door mendel » 31 aug 2013, 20:52

Hallo Dirk,
Je vertelde al over dit egeltje vorige week zaterdag.
Een zwaar verdrukte oolopygus zou kunnen alhoewel een ,eveneens, zwaar verdrukte hemiaster prunella ook wel een goede mogelijkheid is volgens mij.

Grtz mendel

Facta non verba- Geen woorden maar daden

Mega_Lo
Antw: Antw: Zee-egeltje uit Lichtenberg, ENCI

Bericht door Mega_Lo » 31 aug 2013, 21:03

Mendel schreef:
Hallo Dirk,
Je vertelde al over dit egeltje vorige week zaterdag.
Een zwaar verdrukte oolopygus zou kunnen alhoewel een ,eveneens, zwaar verdrukte hemiaster prunella ook wel een goede mogelijkheid is volgens mij.

Grtz mendel
lijkt mij ook een goeie mogelijkheid.

Lugo
Been thanked: 66 times

Bericht door Lugo » 31 aug 2013, 22:12

Dirk,

zoals ik al zei, is het op basis van de geplaatste foto zeer moeilijk om een juiste determinatie te doen.
Maar een zeer belangrijk kenmerk om Oolopygus te herkennen is het aantal genitale poriën.
Normaal bevat een zeeëgel in het apicaal systeem ( het hoogste punt waar de 5 petalen samenkomen) 4 genitale poriën.
Maar bij Oolopygus zijn er dat maar 3 ( links voor ontbreekt).
Met een microscoop of een goede loupe moet dit zichtbaar zijn op deze egel. ( niet op de foto).
Dus misschien kan dit u al wat vooruit helpen bij de determinatie.

mvg

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Camiel
Been thanked: 4 times

Bericht door Camiel » 02 sep 2013, 06:16

Hemiaster prunella kan uitgesloten worden. De hoek tussen bijvoorbeeld de twee achterste petalen is te klein. Deze moet op zijn minst 95° zijn. Daarnaast zijn bij een prunella de voorste petalen ongeveer twee keer zo lang als de achterste. Ook dat komt niet overeen met de egel op de foto.

Wat het dan wel is, durf ik niet te zeggen. Oolopygus is mogelijk. Al mis ik wel de spitse vorm aan de achterkant zoals duidelijk te zien is op de tweede foto, maar misschien ligt dat aan het feit dat de egel verdrukt is.

Camiel

“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 02 sep 2013, 11:02

Hallo Dirk,

ik vind hem te rond voor een Oolopygus.
Wat imo beter passt is Catopygus fenestratus, o.a. voorkomend in de Lanaye member.

Groeten Oliver

Caveman
Has thanked: 280 times
Been thanked: 325 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 06 sep 2013, 16:07

Catopygus fenestratus is idd de juiste benaming, hou m maar in ere je vind ze niet elke dag in de Lichtenberg! Gr Mart

[Bewerkt door Caveman op 06-09-2013 om 16:08 NL]

To share or not to share, that's the question!

Plaats reactie