Gijs' Eifelvondsten

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
dominiek
Antw: Gijs' Eifelvondsten

Bericht door dominiek » 09 apr 2013, 18:12

Oeps foutje .

GR .Dominiek

Keep looking evry time

donckey

Bericht door donckey » 10 apr 2013, 13:59

Mooie vondsten Gijs!
Ik zal ook wat foto's van mijn Eifelfossielen maken en deze laten zien in jouw topic

Peter

donckey

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 12 apr 2013, 02:17

Ik zie hier nu zomaar nog een ingepakt maar ongedetermineerd fossiel uit de Eifel op m'n bureau liggen. Een tijdje terug had ik er al een topic voor geopend, maar ik kan de link net zo goed ook hier plaatsen.

Iemand die me verder kan helpen?

http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=17229

[Bewerkt door GdeReijke op 17-04-2013 om 18:05 NL]

Storm
Been thanked: 5 times
Antw: Antw: Gijs' Eifelvondsten

Bericht door Storm » 12 apr 2013, 12:26

GdeReijke schreef:
Ik zie hier nu zomaar nog een ingepakte maar ongedetermineerd fossiel uit de Eifel op m'n bureau liggen. Een tijdje terug had ik er al een topic voor geopend, maar ik kan de link net zo goed ook hier plaatsen.

Iemand die me verder kan helpen?

http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=17229
Hallo Gijs,

Rother Kopf is mij welbekend.
Aan de hand van de foto's kan ik niet opmaken wat het is.
Het stuk is sterk verweerd en kan volgens mij van alles zijn. Een stomatopore, koraal?
Misschien met een beter kwaliteit foto is er wat van te herkennen.

Groeten,
Cora

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 17 apr 2013, 19:04

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb eens de tijd genomen om een en ander uit de verzameling op de foto te zetten. Van sommige stukken is mij duidelijk wat het precies is, van andere niet. Bij deze een verzoek om hulp bij de determinatie ;)

Weinsheim:
1. Koraal;
2 t/m 4. Stromatoporen;
5. Fenestella sp.
6. Fenestella sp. Dit exemplaar heeft nog het 'voetje' waarmee het op de zeebodem stond;
7. Straparollus sp?;
8 & 9. Crinoïdenstengels. Bij Weinsheim zijn nog redelijk veel van dit soort stukken te vinden;
10 & 11. Crinoïdenstengels. Determinatie van de witte met de sterachtige vorm erin moet nog plaatsvinden;
12 & 13. Een ander blok met crinoïdenstengels, maar deze heeft nog een stuk van een (voor mij op dit moment onbekend) koraal erin;
14. Afdrukken van brachiopoden;
15. Brachiopode;
16. Brachiopode;
17. Brachiopoden;
18. Gastropode

Salmerweg:
19. Brachiopode
De Salmerweg staat ook bekend als de 'Trilobitenfelder', bij het dorpje Gees. Hier heerst een (door mij gerespecteerd) zoekverbod, maar dit stuk vond ik in de berm toen ik er afgelopen zomer een kijkje ging nemen om een indruk te krijgen van deze beroemde localiteit

Schönecken:
In de zomers van 1994 en 1995 ging ik naar de Eifel op vakantie. Deze fossielen werden gevonden op een pad achter het vakantiehuisje waar we verbleven. Ze vallen voor mij dan ook in de categorie 'jeugdsentiment/oude doos' ;)
20. Brachiopode (spirifer);
21. (Afdrukken van) brachiopoden. De textuur van deze steen komt sterk overeen met zandsteen. Gevormd in een wat zanderiger milieu op de zeebodem;
22. Een stukje van een crinoïdenstengel? Misschien een deel van een trilobiet?;
23 en 24. Afdrukken van brachiopoden en een ringvormige structuur die ik verder niet kan plaatsen;
25. Nog een ringvormige structuur waarvan ik niet weet wat het is;
26. Afdrukken van brachiopoden en wederom 'ringetjes';

Trilobieten (Weinsheim)::
27. Cranidium van Dechenella sp.;
28. Pygidium van Dechenella sp.;
29. Gedeelte van het cephalon van Nyterops nyter;
30. Pygidium. Nyterops nyter?;
31. Cephalon. Dechenella sp.?;
32. Cephalon van Nyterops nyter;
33 & 34. Pygidium of thorax van Nyterops nyter?;
35. Pygidium en gedeelte van thorax van Nyterops nyter?

Groeten en alvast bedankt!
Gijs

GdeReijke
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Gijs' Eifelvondsten

Bericht door GdeReijke » 17 apr 2013, 19:13

storm schreef:
Hallo Gijs,

Rother Kopf is mij welbekend.
Aan de hand van de foto's kan ik niet opmaken wat het is.
Het stuk is sterk verweerd en kan volgens mij van alles zijn. Een stomatopore, koraal?
Misschien met een beter kwaliteit foto is er wat van te herkennen.

Groeten,
Cora
Betere foto's lukken helaas momenteel niet. Ik heb wel een DSLR, maar geen macrolens. Vreemd genoeg maakt m'n telefoon de beste foto's van dichtbij.

Groeten!
Gijs

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 05 jul 2013, 20:41

Afbeelding

Goedenavond!

Afgelopen zomer heb ik bij Weinsheim een blok gevonden dat voornamelijk bestond uit restanten van crinoïden. Het mooiste fossiel dat ik er in kon zien was een Fenestella sp., maar het blok was te groot om in geheel te bewaren. Bij het kleiner maken kwam er een brokstuk vanaf waar het fossiel in de bovenstaande foto in te zien was. Ik wist dat het ging om het stuk van het cephalon van een trilobiet, maar met wat voorzichtig prepareren kwam er meer tevoorschijn. Wat er op de foto te zien is, is helaas alles. Preparatie heeft jammer genoeg niet meer opgeleverd, dus ik neem aan dat het een stukje van een vervellingsrest is.

Wie kan me helpen aan de soortnaam?

Groeten!
Gijs

[Bewerkt door GdeReijke op 05-07-2013 om 19:51 NL]

GdeReijke
Contacteer:
Gijs' Eifelvondsten

Bericht door GdeReijke » 19 jul 2013, 01:00

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is weer zomervakantie, dus tijd om wat vaker op fossielenjacht te gaan! Uiteraard komt bij mij dan de Eifel als eerste aan bod :D . Bij deze dus weer een rij foto's van gevonden fossielen. Hier en daar is hulp bij de determinatie gewenst ;)

Stromatoporen en koralen:
1. Stromatopora sp. met mamelonen. Vindplaats: Prümer Mulde;
2. Stromatoporen over rugose koralen (mogelijk Acantophyllum sp. Vindplaats: Prümer Mulde;
3 & 4. Stromatopora sp. voor- en achterzijde. Vindplaats: Prümer Mulde;
5 & 6. Stromatopora sp. boven- en onderzijde. Waardoor is het gat ontstaan? Vindplaats: Prümer Mulde;
7. Wederom stromatoporen over een rugose koraal? Vindplaats: Prümer Mulde
8. Rugose koraal. Acanthophyllum sp.? Vindplaats: Prümer Mulde;
9. Rugose koraal. Mesophyllum (Mesophyllum) maximum maximum (Schlüter, 1882)? Vindplaats: Prümer Mulde;
10 t/m 12. Rugose koraal. Acanthophyllum[/i] sp.? Vindplaats: Prümer Mulde;
13. Rugose koraal Aulopora serpens (Goldfuss, 1829). Vindplaats: Prümer Mulde;
14 & 15. Verschillende rugose koralen, gedeeltelijk bedekt met stromatoporen? Vindplaats: Hillesheimer Mulde;
16. Rugose koraal Disphyllum quadrigeminum (Goldfuss, 1826). Vindplaats: Hillesheimer Mulde
17 t/m 19: Tabulate koralen Heliolites porosus (Goldfuss, 1926). Vindplaats: Prümer Mulde;
20. Rugose koraal Calceola sandalina (Linnaeus, 1771). Vindplaats: Prümer Mulde;
21. Tabulate koralen Thamnopora cervicornis (Steininger, 1831). Vindplaats: Prümer Mulde;
22 & 23. Tabulate koralen Thamnopora cervicornis (Steininger, 1831) met daarbij het cephalon van een kleine trilobiet. Vindplaats: Prümer Mulde;

Bryozoa:
24. Bryzoa Fenestella sp.? Gedeeltelijk bedekt door stromatoporen. Vindplaats: Prümer Mulde;
25. Bryozoa Fenestella sp.? Vindplaats: Prümer Mulde?;

Crinoïden:
26 t/m 28. Stelen van verschillende soorten crinoïden. Vindplaats: Prümer Mulde;
29 & 30. Crinoïdensteel met 'stekels'[/i]. Vindplaats: Prümer Mulde;
31. Crinoïdensteel bedekt met een voor mij onbekend omhulsel. Is dat een eigenschap van deze soort of van crinoïden in het algemeen, of is het van een andere orde van dieren?. Vindplaats: Prümer Mulde;

Brachiopoden:
32. Brachiopoden in matrix. De bovenste behoort tot het geslacht van de Spiriferida. Vindplaats: Prümer Mulde;
33. Brachiopode. Vindplaats: Prümer Mulde;
34. Brachiopode in matrix. Vindplaats: Prümer Mulde;
35. Brachiopode in matrix. Vindplaats: Hillesheimer Mulde

Cephalopoden:
36. Een deel van Gomphoceras inflatum (Roemer)? Vindplaats: Prümer Mulde.

Trilobieten:
37 t/m 39. Delen van een trilobiet, verspreid door een stuk steen met crinoïden. Focus in de laatste twee foto's ligt op het cephalon. Vindplaats: Prümer Mulde.

Storm
Been thanked: 5 times

Bericht door Storm » 19 jul 2013, 11:57

Hallo Gijs,

Nr: 36 de cephalopode, daar zie ik in eerste instantie een orthoceras. Als ik verder kijk dan ziet het eruit als een Gomphoceras.
Om te zeggen dat het een Gomphoceras inflatum is valt absoluut niet te zeggen daar er te weinig details voor zijn.
Het ziet er inderdaad in eerste instantie uit als een Gomphoreras en je zou er misschien Gomphoceras sp. van kunnen maken want zover ik weet zijn er 7 verschillende van met elk hun eigen specifieke kenmerken.

Omdat er kamers ontbreken moet je even kijken of je ook de sipho kunt zien en op welke plaats die zit.
Verder is het zeker een leuk exemplaar!

Cora

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 07 sep 2013, 15:42

Afbeelding

Afbeelding

En om maar eens wat van de vondsten van de afgelopen zomer te plaatsen, een cephalon van Nyterops nyter (Struve, 1970). Helaas was de schaal al incompleet toen mijn vriendin deze trilobiet vorige maand vond tijdens onze fossielenjacht in de Prümer Mulde. Ik beschouw dit als mijn beste prepwerkje tot nu toe, met bijna geen fouten in slechts anderhalf uur tijd. De linkerwang en het linkeroog waren zaten voor preparatie in de matrix. De foto's zijn uit tijdgebrek van snapshotkwaliteit ;) .

[Bewerkt door GdeReijke op 07-09-2013 om 22:54 NL]

Plaats reactie