zeven aan de waal?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
GdeReijke
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: zeven aan de waal?

Bericht door GdeReijke » 08 sep 2013, 15:51

Marijn14 schreef:
... of sla ik alleen alles aan gort?
Zeer waarschijnlijk wel ;) .

Marijn14
Antw: Antw: Antw: Antw: zeven aan de waal?

Bericht door Marijn14 » 08 sep 2013, 16:00

GdeReijke schreef:
Marijn14 schreef:
... of sla ik alleen alles aan gort?
Zeer waarschijnlijk wel ;) .
Alleen schoonmaken dan maar. Zou ik er wel het hoekje met de steenkernen af kunnen halen? Anders kan ik die Spirifeer afdruk niet laten zien.

Marijn

GdeReijke
Contacteer:
Antw: zeven aan de waal?

Bericht door GdeReijke » 08 sep 2013, 16:14

Vaak lopen die afdrukken in dit gesteente niet volledig door.

Ik heb zelf een tijdje terug wat Onder-Devonisch materiaal uit de Eifel verzameld (fot0 bijgevoegd) op een plaats waar er in de Eifel zelf een onsluiting van dat materiaal is. Ja, er zitten leuke dingetjes in: brachiopoden, crinoïden en zelfs trilobietjes. Beter zou ik kunnen zeggen: 'steenkernen en afdrukken van...'. Fossielen uit die periode hebben meestal geen daadwerkelijke schaal meer, niet uit het Rijns Massief althans. Ik heb ze verzameld als leuke variatie voor in mijn verzameling, maar verder ook niets. Prepareren is volstrekt zinloos bij de meeste van die fossielen, simpelweg doordat er niks te prepareren valt.

Jouw fossielen lijken me ook Onder-Devonisch, maar ze hebben heel wat verwering doorgemaakt, waarschijnlijk vooral onder invloed van het wassende water van de Waal. Er zit een leuk verhaal aan en je kunt zelfs nog zien wat de fossielen ongeveer zijn (niet tot op soortnaam), maar prepareren heeft helemaal geen zin.

Wil je mooie Devonische fossielen verzamelen, dan raad ik je het volgende aan: zoek bij de ontsluiting zelf, waar het materiaal vers is. Daarbij is het ook zo dat de fossielen uit het Midden-Devoon doorgaans een stuk beter bewaard zijn.

Je woont in Tilburg? Dat is niet ver bij mij vandaan. We kunnen vast wel regelen dat je een keer mee op en neer gaat naar de Eifel ;) .

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 08 sep 2013, 16:28

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het aanbod, maar ik leer iemand graag eerst kennen voordat ik met iemand mee ga. Zit je op de ngv midden-Brabant? Ik ben daar nu bezig met een lidmaatschap en doe daar zeker nog de komende keren mee aan de ontmoetingsavond van de fossielen werkgroep.

Ik heb ondertussen al met een (te)klein beiteltje het 2e steentje opengeslagen. Hier kwam ook een Spirifeer uit tevoorschijn.

Marijn

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 08 sep 2013, 16:34

Kijk eens aan, toch nog een aardig resultaat.

Inderdaad goed om mensen te leren kennen. Zelf zit ik nog niet bij de lokale afdeling van de NGV, maar wel bij Geokring Den Bosch. Op zondag 13 oktober houden we een mideralen- en fossielenbeurs bij de Helftheuvelpassage bij ons in de stad, de officiële aankondiging volgt nog. Kijk maar of het iets voor je is, je neemt altijd een berg ideeën mee naar huis!

Marijn14
Antw: Antw: zeven aan de waal?

Bericht door Marijn14 » 08 sep 2013, 16:41

GdeReijke schreef:
Kijk eens aan, toch nog een aardig resultaat.

Inderdaad goed om mensen te leren kennen. Zelf zit ik nog niet bij de lokale afdeling van de NGV, maar wel bij Geokring Den Bosch. Op zondag 13 oktober houden we een mideralen- en fossielenbeurs bij de Helftheuvelpassage bij ons in de stad, de officiële aankondiging volgt nog. Kijk maar of het iets voor je is, je neemt altijd een berg ideeën mee naar huis!
Dat zal ik zeker onthouden. De dag daarop begint voor mij toch de herfstvakantie(even geen school). Het lijkt mij ook wel leuk om zo'n beurs een keer mee te maken.

Marijn

kevin1997

Bericht door kevin1997 » 08 sep 2013, 19:27

dat zou kunnen maar dat weet je nooit zeker. en of je de steen dan helemaal aan gort slaat... ja die kans heb je bijna altijd maar denk niet dat die kans al te groot is.

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 08 sep 2013, 19:50

kevin1997 schreef:
dat zou kunnen maar dat weet je nooit zeker. en of je de steen dan helemaal aan gort slaat... ja die kans heb je bijna altijd maar denk niet dat die kans al te groot is.
Ik maak hem gewoon schoon. Ik denk dat de staat van deze vondsten ook iets typisch is voor de vindplaats(alhoewel die spirifer van het 2e steentje is wel erg mooi bewaard gebleven). Misschien moet ik hem ook maar gewoon open slaan. Ik wacht er in ieder geval nog even mee.

Marijn

[Bewerkt door Marijn14 op 08-09-2013 om 19:51 NL]

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 08 sep 2013, 20:13

Afbeelding

Vergeten de foto van het Onder-Devonische spul toe te voegen :D . Ik heb ingezoomd op een deel van het stuk, zodat de trilobietfragmenten (omcirkeld) zichtbaar worden. Het linker exemplaar zit er 'dwars' in, maar heeft wel nog de schaal. Rechts is enkel een afdruk, maar wel een mooie.

Wat betreft brachiopoden heb ik wel betere exemplaren, maar zoals ik al zei: wat dat betreft is de kans op mooie vindsten beter in het Midden-Devoon ;) .

Trouwens, de spirifer van de geklopte steen is voor zover ik kan zien ook een steenkern ;) . De schaal zat ooit in de holte die je zag voordat je de steen hebt gekraakt.

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 08 sep 2013, 20:19

GdeReijke schreef:
Vergeten de foto van het Onder-Devonische spul toe te voegen :D . Ik heb ingezoomd op een deel van het stuk, zodat de trilobietfragmenten (omcirkeld) zichtbaar worden. Het linker exemplaar zit er 'dwars' in, maar heeft wel nog de schaal. Rechts is enkel een afdruk, maar wel een mooie.

Wat betreft brachiopoden heb ik wel betere exemplaren, maar zoals ik al zei: wat dat betreft is de kans op mooie vindsten beter in het Midden-Devoon ;) .

Trouwens, de spirifer van de geklopte steen is voor zover ik kan zien ook een steenkern ;) . De schaal zat ooit in de holte die je zag voordat je de steen hebt gekraakt.
Mooie fossielen. Ik had zelf ook al gezien dat het om een steenkern ging, maar(vind ik) wel een mooie vergeleken met steenkernen die ik heb uit het onder-Devoon van België.

Waar kan ik je trouwens vinden op die beurs? Werken ze met naamplaatjes?

Marijn

Plaats reactie