Bryozoa of koraal of...?
Bryozoa of koraal of...?

Hallo,
Tijdens onze vakantie op het eiland Moen (Moens Klint) heb ik o.a. deze stenen gevonden. Ik heb het idee dat het grote exemplaar wellicht tot de groep Bryozoa gerekend kan worden en de kleinere steen wellicht ook. Of gaat het toch om koraal of iets anders? Wie kan mij hierbij helpen?
Groet, Ronald
RS
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Bryozoa of koraal of...?
Hoi Ronald,
het tweede exemplaar zou een zogenaamde "klappersteen" kunnen zijn. Dit is een fossiele spons uit het Boven-krijt met de naam Plinthosella squamosa. Kijk ook maar eens hier:
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 344#143257
Deze zijn op Moen niet zelden.
Wat de eerste foto betrefft, ben ik niet zeker.
Groeten
Oliver
het tweede exemplaar zou een zogenaamde "klappersteen" kunnen zijn. Dit is een fossiele spons uit het Boven-krijt met de naam Plinthosella squamosa. Kijk ook maar eens hier:
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 344#143257
Deze zijn op Moen niet zelden.
Wat de eerste foto betrefft, ben ik niet zeker.
Groeten
Oliver
Ik zie niet direct wat deze stukjes steen tot fossielen zou moeten maken, maar dat kan ook aan mij liggen. Wat ik in ieder geval kan zien, is dat dit stukjes vuursteen zijn, en vuursteen komt heel veel voor in Møns Klint. Vuursteen kan allerlei rare vormen aannemen, bijvoorbeeld door opvulling van oude graafgangen van kreeftjes, als ik me niet vergis. Op het eerste oog zou ik een determinatie zelf in die richting zoeken.
Dit intrigeerde me want de fossielen op de wanden lijken ook op Bryozoa. Dan wat gegoogeld op Plinthosella squamosa en het lijkt me interessanter om de kenmerken hiervan te vergelijken met jouw stuk.
Opdat het Bryozoa zou zijn, zou dat betekenen dat de steen met holte al gevormd was én dat de opening voldoende was om vers water in te laten zodat de Bryozoa konden voorplanten en de hele wand konden inpalmen. Een totaal ander verhaal en minder waarschijnlijk.
groetjes
Jeremy
Opdat het Bryozoa zou zijn, zou dat betekenen dat de steen met holte al gevormd was én dat de opening voldoende was om vers water in te laten zodat de Bryozoa konden voorplanten en de hele wand konden inpalmen. Een totaal ander verhaal en minder waarschijnlijk.
groetjes
Jeremy
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo,als je een klappersteen doorslaat ziet de binnenkant er net hetzelfde uit als deze die hier worden getoond.
GR
GR
strandjutters