Onbekende fossiele wervel
Onbekende fossiele wervel
Hallo,
Ik ben eind augustus op zomerkamp geweest in Schouwen-Duiveland en heb deze wervel gevonden op het strand van Burgh-Haamstede, niet ver van de vuurtoren vandaan.
De diameter is ongeveer 3 cm en via Naturalis ben ik al te weten gekomen dat het gaat om een wervellichaam van een middelgroot zoogdier, hoogstwaarschijnlijk uit het Laat-Pleistoceen.
De wervel is helaas niet compleet, maar hopelijk kan iemand op dit forum mij nog meer informatie verschaffen, omdat ik steeds nieuwsgieriger wordt naar de wervel.
Alvast bedankt.
[Bewerkt door Wervel op 10-09-2013 om 23:55 NL]
Voorstellen en vragen over wervel
Sorry, ik was vergeten om mezelf voor te stellen omdat ik nieuw ben op dit forum.
Ik heb, jaren terug, als kind weleens fossielen gezocht nadat we in Engeland op vakantie waren geweest en daar op excursie waren geweest met een kenner. Daarna een tijd minder met fossielen gedaan, ook al vind ik fossielen nog steeds erg interessant, totdat ik deze wervel vond. We liepen over het strand en het was dus puur toeval dat ik deze wervel vond, ook omdat ik er eerst voorbij wou lopen. Sindsdien is mijn interesse in fossielen weer gegroeid.
Nog even over de wervel: is er niemand die mij meer hierover kan vertellen? Of zijn de foto's net van de verkeerde invalshoeken genomen? Zo ja, dan kan ik nog een foto van de bovenkant en onderkant maken en plaatsen.
Of is er niet veel meer over de wervel te vertellen dan wat ik al weet, omdat hij daar te beschadigd/incompleet voor is?
Alvast bedankt.
[Bewerkt door Wervel op 12-09-2013 om 09:22 NL]
Ik heb, jaren terug, als kind weleens fossielen gezocht nadat we in Engeland op vakantie waren geweest en daar op excursie waren geweest met een kenner. Daarna een tijd minder met fossielen gedaan, ook al vind ik fossielen nog steeds erg interessant, totdat ik deze wervel vond. We liepen over het strand en het was dus puur toeval dat ik deze wervel vond, ook omdat ik er eerst voorbij wou lopen. Sindsdien is mijn interesse in fossielen weer gegroeid.
Nog even over de wervel: is er niemand die mij meer hierover kan vertellen? Of zijn de foto's net van de verkeerde invalshoeken genomen? Zo ja, dan kan ik nog een foto van de bovenkant en onderkant maken en plaatsen.
Of is er niet veel meer over de wervel te vertellen dan wat ik al weet, omdat hij daar te beschadigd/incompleet voor is?
Alvast bedankt.
[Bewerkt door Wervel op 12-09-2013 om 09:22 NL]
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Onbekende fossiele wervel
Welkom! Ik kan je er helaas niet veel meer over vertellen. Hoe meer een fossiel als dit beschadigd is, hoe meer het neerkomt op uitgebreide kennis en ervaring om er nog iets over te vertellen.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Ik heb dit werveltje ook eens mogen vinden op hoek van holland.
volgensmij betreft dit een haaienwervel.
volgensmij betreft dit een haaienwervel.
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Ik dacht aanvankelijk ook aan vissenwervel, maar de bovenkant is apart en als Naturalis het in de hand heeft gehad, wie ben ik dan om dat te betwisten?
Ik vind het wel een hele aparte wervel voor een landzoogdier, gelet op die concave vorm die je meestal bij vissen ziet.
[Bewerkt door sjaak op 12-09-2013 om 14:38 NL]
Ik vind het wel een hele aparte wervel voor een landzoogdier, gelet op die concave vorm die je meestal bij vissen ziet.
[Bewerkt door sjaak op 12-09-2013 om 14:38 NL]
Groet,
Niels
Niels
- Ahuijsmans
- Been thanked: 1 time
ik vind het absoluut niet op een haaienwervel lijken. Haaienwervels die ik heb hebben geen uitstulpingen en bovendien, daar zit ook totaal geen ruimte voor bloedvaten/zenuwen ed zoals je dat hier wel ziet.
Of dan beenvis ook afvalt weet ik niet maar vooral qua bloedvaten/zenuwen en pezen ruimte lijkt het me toch om een (zee)zoogdier te gaan...
Of dan beenvis ook afvalt weet ik niet maar vooral qua bloedvaten/zenuwen en pezen ruimte lijkt het me toch om een (zee)zoogdier te gaan...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D
Bedankt voor de reacties!
Naturalis heeft de wervel niet vastgehad, maar wel de foto's van alle kanten gezien.
Alleen vanuit de foto's van alle kanten die ik had geplaatst op de facebook pagina van Naturalis kreeg ik een antwoord van iemand die hoofd collectie is, dus dat zal wel kloppen dan.
Het is jammer dat Naturalis zo ver reizen is, anders dan zou ik er zeker een keertje langs gaan!
Weet iemand anders toevallig iemand die erg veel van fossiele wervels heeft en die mij eventueel verder kan helpen? Als het niet al te ver weg is, dan kan ik daar mogelijk zelfs langs gaan.
Alvast bedankt.
Naturalis heeft de wervel niet vastgehad, maar wel de foto's van alle kanten gezien.
Alleen vanuit de foto's van alle kanten die ik had geplaatst op de facebook pagina van Naturalis kreeg ik een antwoord van iemand die hoofd collectie is, dus dat zal wel kloppen dan.
Het is jammer dat Naturalis zo ver reizen is, anders dan zou ik er zeker een keertje langs gaan!
Weet iemand anders toevallig iemand die erg veel van fossiele wervels heeft en die mij eventueel verder kan helpen? Als het niet al te ver weg is, dan kan ik daar mogelijk zelfs langs gaan.
Alvast bedankt.
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Wervels zijn sowieso lastig en die van jou is verweerd. Ik vraag mij af of je ooit veel wijzer wordt dan land of zeezoogdier of vis.
De WPZ organiseert bijeenkomsten door het hele land. Als er bij jou in de buurt een bijeenkomst is, moet je eens langs komen.
De WPZ organiseert bijeenkomsten door het hele land. Als er bij jou in de buurt een bijeenkomst is, moet je eens langs komen.
Groet,
Niels
Niels
Antw: Antw: Onbekende fossiele wervel
ik heb een soortgelijk werveltje gevonden op de ZM,ahuijsmans schreef:
ik vind het absoluut niet op een haaienwervel lijken. Haaienwervels die ik heb hebben geen uitstulpingen en bovendien, daar zit ook totaal geen ruimte voor bloedvaten/zenuwen ed zoals je dat hier wel ziet.
en toen zij een wpz lid dat het een haai betreft.
Maar ik zal er maar een foto van maken.
Antw: Antw: Onbekende fossiele wervel
ik heb een soortgelijk werveltje gevonden op de ZM,ahuijsmans schreef:
en toen zij een wpz lid dat het een haai betreft.
Maar ik zal er maar een foto van maken.