is dit een goede zeef?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
donna:)
is dit een goede zeef?

Bericht door donna:) » 13 sep 2013, 20:14

Afbeelding

Ik ga morgen onder andere haaiebtandjes zeven is dit een goede zeef of zijn de gaten te groot?

mendel
Antw: is dit een goede zeef?

Bericht door mendel » 13 sep 2013, 20:19

Hoi Donna,
Zou kunnen, wat is de breedte van die gaatjes?
Ik denk overigens dat je beter niet kan gaan zeven.
Op het oog zoeken werkt veel beter bij de kaloot.
Veel succes!

Grtz mendel

Facta non verba- Geen woorden maar daden

Bericht door donna:) » 13 sep 2013, 20:33

Ongeveer 2 mm, ja dsn ga ik wel op het oog zoeken ;)
alleen ik wil graag wat residu meenrmen. en mijn moeder heeft slechte ogen dus kan zij zeven :D

groetjes x

Suzy Q

Bericht door Suzy Q » 13 sep 2013, 20:43

He Donna, lekker bezig barbie ;-)

Wat Mendel al zegt, op het oog zoeken werkt vaak het beste. 

Als je wilt zeven en het zand is natgeregend kun je op het strand ook nat zeven. Dat wil zeggen, wat sediment/gruis in je zeef en dan de zeef net onder water houden en zachtjes schudden. Laarzen en regenpak zijn dan best fijn. Droog zeven gaat gewoon niet werken bij nat zand. Maar ja, heb je zin in nat zeven op het strand?

Je kunt ook een paar monsters gruis van verschillende plekken in een literzak doen en meenemen. Lekker thuis eerst in een emmer zetten en spoelen met zoet water, en dan nat of droog uitzeven. Wat je wil. Daarna lekker laten opdrogen op een oude krant ofzo en op een dienblad of zo uitprutten .
Ik hou niet van plastic zeven. Ze breken bij mij als je ze net nodig hebt. Maar voor haaientanden en groter spul kan je best je vergiet gebruiken. Muizentandjes ga je waarschijnlijk wel missen, evenals de hele kleine schelpjes en botjes.

Ik gebruik zelf voor mijn zeefwerk twee zeven. Een roestvrijstalen keukenzeef met maaswijdte van 1mm en voor het fijn werk een rvs theezeefje met maaswijdte van ongeveer 1/3 mm. Wel een degelijk gemaakte zeef, dus een wat duurdere. Die houden lekker vast, roesten minder snel en verbuigen minder snel. Je zou bij de HEMA kunnen kijken, meestal zijn die wel oké.

Maar het is vooral een kwestie van zelf uitproberen; dan kom je er snel genoeg achter wat je fijn vindt werken. 

Succes morgen!

Groetjes, SQ

goed kijken is hééééééél belangrijk

Bericht door donna:) » 14 sep 2013, 08:30

Dankjewel :) xD ik ga om 11 uur naar kaloot rijden(nouja niet ik maar mijn moeder)
Ik heb heel veel aan je tips. ik neem dus ook een keukenzeefje mee voor het aller kleinste spul... alleen waarschijnlijk gaat ie breken of roesten :P dus heb met mijn vader afgesproken als dat zo is koop ik een nieuwe voor hem ;( ik ga dus in de regen naar kaloot ;P mijn moeder zit dat niet echt zitten maarja dan heeft ze pech xD en ik ga dus zoals jij al zij suzy een regenpak en laarzen aan doen! En natuurlijk dikke kleding want het word dus ook windkracht 6/7 ;) man wat heb ik een goede dag uitgekozen haha!! Thx voor het succes wensen ik hoop dat ik nu eindelijk mijn eerste haaientand vind. en ik zet al mijn vondsten waarschijnlijk op het determinatie forum :D

xx

archaeopteryx
Contacteer:
Antw: Antw: is dit een goede zeef?

Bericht door archaeopteryx » 14 sep 2013, 13:16

donna:) schreef:
Dankjewel :) xD ik ga om 11 uur naar kaloot rijden(nouja niet ik maar mijn moeder)
Ik heb heel veel aan je tips. ik neem dus ook een keukenzeefje mee voor het aller kleinste spul... alleen waarschijnlijk gaat ie breken of roesten :P dus heb met mijn vader afgesproken als dat zo is koop ik een nieuwe voor hem ;( ik ga dus in de regen naar kaloot ;P mijn moeder zit dat niet echt zitten maarja dan heeft ze pech xD en ik ga dus zoals jij al zij suzy een regenpak en laarzen aan doen! En natuurlijk dikke kleding want het word dus ook windkracht 6/7 ;) man wat heb ik een goede dag uitgekozen haha!! Thx voor het succes wensen ik hoop dat ik nu eindelijk mijn eerste haaientand vind. en ik zet al mijn vondsten waarschijnlijk op het determinatie forum :D

xx
Morgen is het pas om 17:35 het water op zijn laagst. Dus als je rond 11 vertrekt dan kom je nog aan met hoog water maar dat is niet zo erg.Dan kun je lekker vroeg gaan zoeken en wachten dat het water afgaat.Om 1 uur is het nog op zijn hoogst.Als je wacht op het laag water bij het strand bij de parkeerplaats dan zou je al kunnen zeven voor residu mee te kunnen nemen.Neem genoeg mee voor thuis dan kun je een tijdje door zoeken.En ook goed tussen het residu kijken voor andere kleine fossielen want je ziet vlug iets over het hooft. In het begin van het strand liggen na dat het water afgaat veel bergjes met schelpen daar zit best wel veel tussen.En dat hoef je ook bijna niet te zeven. En als het morgen regend dan ben je bijna alleen op de Kaloot op de mensen met hond na die gewoon komen wandelen. Veel succes morgen. de waterstand voor zondag http://live.getij.nl/getij_resultaat.cf ... on=BORSSLE

[Bewerkt door archaeopteryx op 14-09-2013 om 13:19 NL]

life is like a fossil.hard like rock.

Plaats reactie