fossiel of niet?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
nikao
Contacteer:
fossiel of niet?

Bericht door nikao » 03 jan 2006, 16:13

Hoi allen,

ben recentelijk door de vondst van een aantal fossielen in Tanzania weer wat besmet met de interesse voor fossielen en mineralen (wat ik als 12jarige ook had ; ))
Ik zal deze fossielen ook nog wel als determinatie vraag posten op het forum :)

Nu ik zo weer aan het rondneuzen en lezen ben vraag ik me alleen 1 ding af; hoe zie je of iets een fossiel is of niet?

Ik heb op lesbos bijvoorbeeld wat koraal gevonden (niet aangenomen dat het fossiel was), maar als ik mijn fossielenboek erop na sla dan lijkt het treffend op de foto\'s uit het boek. Als ik verder hier bijvoorbeeld in de shop naar de foto\'s van sommige schelpen kijk, dan lijken dat in mijn ogen \'normale\' schelpen. Hoe is hier uitsluitsel over te geven?

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: fossiel of niet?

Bericht door Frederik » 03 jan 2006, 16:31

Welkom op het forum. Fossielen zijn in regel gekenmerkt doordat er door het fossiliseringsproces chemische veranderingen zijn gebeurd (ze zijn \'versteend\'). Vaak is het zo dat deze chemische veranderingen veel tijd nodig hebben om te gebeuren, dus een relatief recenter fossiel (zoals de Miocene schelpen die jij in de shop hebt zien staan) zal qua structuur meer lijken op recente overblijfselen.
Hoe weet je dan of de bewuste Miocene schelpen uit het Loire gebied (om bij het voorbeeld te blijven) fossiel zijn? Er zijn een aantal zaken die direct een belletje laten rinkelen:
1) de schelpen zijn hun kleur en glans (deels) kwijt
2) je vindt ze op een plaats waar je normaal gezien geen mariene schelpen zou verwachten: in de grond ergens in het binnenland
3) ze zijn lichter en meer poreus dan je van schelpen zou verwachten
4) in literatuur staat dat op die plaats fossielen uit het mioceen gevonden kunnen worden
5) de soorten die je vind zijn resten van uitgestorven diersoorten
6) naast je lopen een aantal oudere mannen met een volle baard gebukt rond. Ze dragen stoffige, ietwat vuile kleren die niet echt modieus te noemen zijn en mompelen moeilijke woorden als: \"Campanile giganteum\". Eén iemand van de aanwezigen beweert dat hij er zo 9 op één dag heeft gevonden, waar de rest maar lauw op reageert. Als je contact probeert te leggen, reageren ze eerder schuw.
:)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

nikao
Contacteer:
Antw: fossiel of niet?

Bericht door nikao » 03 jan 2006, 16:40

als je ze ergens in het binnenland vind is dat natuurlijk een goede aanwijzing, maar ik heb op bijvoorbeeld Lesbos (griekenland) wel vaak schelpen gezocht, en kom dan verweerde schelpen tegen die kleur en glans kwijt zijn. Ik was dan altijd van mening dat dit door erosie van wind en water was, maar zouden dit ook fossielen kunnen zijn?.. of is het soms gewoon niet te zeggen?

Gesloten