Spons Cap Blanc Nez
-
Spons Cap Blanc Nez

Hallo,
enkele dagen geleden ben ik begonnen met het prepareren van deze spons/koraal die ik in februari in Cap Blanc Nez heb gevonden. Met een priem en tandenborstel probeer ik zoveel mogelijk matrix weg te krijgen. Helaas is het fossiel zelf ook nogal broos.
Iemand een idee welke soort dit is?
Het lijkt mij in ieder geval geen exanthesis labrosus...
Alvast bedankt!
Mvg,
Lowie
[Bewerkt door eublepharis op 29-09-2013 om 00:08 NL]
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Spons/koraal Cap Blanc Nez
Hallo Alvast een mooi resultaat,is volgens mij wel een Exanthesis,dit zijn altijd fragmenten van grote sponzen,kunnen vreemde vormen hebben,als je het kunt met priem en tandenborstel,dan is het zo een grijze uit het Cenomaan,die witte,daar moe je dan niet aan beginnen,knoerhard die matrix,enkel met luchtbeitel te verwijderen.
GR Pascal
GR Pascal
strandjutters
-
Antw: Spons Cap Blanc Nez

Bedankt voor uw antwoord!
Toen ik aan de spons begon te prepareren, zag ze er ongeveer uit zoals deze op bovenstaande foto. Aan deze van op bovenstaande foto moet ik echter nog beginnen. De matrix is dus inderdaad vrij zacht en grijs. Helaas brokkelt het fossiel zelf soms ook wat af. Ik heb de eerste spons ook af en toe in azijn gelegd, maar dat had weinig effect. Zou de onbegonnen spons van hierboven dan ook een exanthesis kunnen zijn?
grtn,
Lowie
[Bewerkt door eublepharis op 29-09-2013 om 09:43 NL]
Antw: Antw: Spons Cap Blanc Nez
dag Lowie,
ik heb indertijd ook azijn geprobeerd op deze sponzen. Het helpt wel doch niet om grote stukken kalk op te lossen, althans dat is mijn ervaring. Bij 1 stuk had het de fijne structuur opgelost, waarschijnlijk omdat ik het te lang in de azijn had gelegd.
Azijn is een heel goed middel, en heb al heel goede resultaten behaalt (met Bryozoa), doch je moet er voorzichtig mee omgaan en wat testen doen.
Als ik het nu zou doen, zou ik eerst de grote gaten manueel vrijmaken. Dan het stuk in water leggen zodat de kalk het water absorbeert. En dan pas gedurende een korte tijd, vb 30 seconden in azijn leggen. De azijn ook aanlengen met water. Dit doet niets af aan de werking, het duurt alleen wat langer, en dat is juist wat je nodig hebt.
En zeker je stuk een nachtje laten weken in water zodat alle azijn er uit is. Als je dit niet doet kan de azijn kristallen vormen op je fossiel. Dit kan ook schade veroorzaken.
Met een fijn penseel kan je een klein stukje behandelen, heb ik ook al geprobeerd, maar niet met een spons.
groetjes
Jeremy
ik heb indertijd ook azijn geprobeerd op deze sponzen. Het helpt wel doch niet om grote stukken kalk op te lossen, althans dat is mijn ervaring. Bij 1 stuk had het de fijne structuur opgelost, waarschijnlijk omdat ik het te lang in de azijn had gelegd.
Azijn is een heel goed middel, en heb al heel goede resultaten behaalt (met Bryozoa), doch je moet er voorzichtig mee omgaan en wat testen doen.
Als ik het nu zou doen, zou ik eerst de grote gaten manueel vrijmaken. Dan het stuk in water leggen zodat de kalk het water absorbeert. En dan pas gedurende een korte tijd, vb 30 seconden in azijn leggen. De azijn ook aanlengen met water. Dit doet niets af aan de werking, het duurt alleen wat langer, en dat is juist wat je nodig hebt.
En zeker je stuk een nachtje laten weken in water zodat alle azijn er uit is. Als je dit niet doet kan de azijn kristallen vormen op je fossiel. Dit kan ook schade veroorzaken.
Met een fijn penseel kan je een klein stukje behandelen, heb ik ook al geprobeerd, maar niet met een spons.
groetjes
Jeremy