Schelde Antwerpen, kunstmatige steen?
Schelde Antwerpen, kunstmatige steen?
Forum,
Ik had dit gevonden, leek me iets kunstmatig, maar heb het dan maar meegenomen. Het ziet er iets gesmolten uit. Vakje is 4mm
Duys
Re: Schelde Antwerpen, kunstmatige steen?
Deze steen lijkt op de verglazingen die op verschillende plaatsen in de vulkanen van de Eifel aan te treffen zijn. Zandsteen of leisteenachtig materiaal is daar in magma terecht gekomen (xenolieten, oftewel 'vreemd gesteente'), en vervolgens in vulkanische slakken (scoria) mee uitgebarsten. Door een reactie van de hitte van de lava met grond- of regenwater konden er verglazingen ontstaan rondom de ingesloten xenolieten.
De textuur rondom wat eruit ziet als een verglazing lijkt me ook een slak, maar ik durf op basis van de getoonde foto's niet vast te stellen of het daadwerkelijk om vulkanisch materiaal gaat en niet om iets kunstmatigs. De vindplaats is in het eerste geval behoorlijk ex situ, wat een en ander te denken geeft
.
De textuur rondom wat eruit ziet als een verglazing lijkt me ook een slak, maar ik durf op basis van de getoonde foto's niet vast te stellen of het daadwerkelijk om vulkanisch materiaal gaat en niet om iets kunstmatigs. De vindplaats is in het eerste geval behoorlijk ex situ, wat een en ander te denken geeft

GdeReijke,
Bedankt voor het snelle antwoord.
Het zou nog eventueel kunnen dat het iets vulkaanachtigs is. Er wordt wel wat aangevoerd om dijken te verstevigen etc.
Natuurlijk slakken in de haven, ook mogelijk.
Duys
Bedankt voor het snelle antwoord.
Het zou nog eventueel kunnen dat het iets vulkaanachtigs is. Er wordt wel wat aangevoerd om dijken te verstevigen etc.
Natuurlijk slakken in de haven, ook mogelijk.
Duys
Het lijkt mij een residu uit de glasindustrie. Het is zeker slakmateriaal en ooit gesmolten geweest. Lang geleden heb ik iets soortgelijks in de Fogezen aangetroffen, vrij hoog in het gebergte, op een plek waar je het niet zou verwachten. Bleek een glasslak te zijn uit een kilometers verwijderde glasfabriek, gebruikt als wegondergrond.
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
adekker,
ha, ga ik er volgende keer als ik zoiets vind niet meer mee sleuren.
Bedankt voor het antwoord!
Duys
ha, ga ik er volgende keer als ik zoiets vind niet meer mee sleuren.
Bedankt voor het antwoord!
Duys
Zou je nog meer foto's kunnen maken van de slak zelf? Dus niet het insluitsel
. Ik denk dat ik dan wel kan zien of het een natuurlijk stuk is of niet.

Re: Re: Schelde Antwerpen, kunstmatige steen?
GdeReijke,GdeReijke schreef:
Zou je nog meer foto's kunnen maken van de slak zelf? Dus niet het insluitsel. Ik denk dat ik dan wel kan zien of het een natuurlijk stuk is of niet.
Nu wat teveel schaduwval, zal morgen plaatsen.
Groeten
Duys
Hier de foto's, fraai stuk als ik het nog eens vastnam.
Duys
Ik blijf het lastig vinden. Dit soort insluitingen en verglazingen zie je niet snel in kunstmatige slakken. De 'matrix' ziet er niet direct uit alsof het uit de Eifel komt (niet ruw/korrelig genoeg), maar dat hoeft niks te zeggen, al is het alleen maar om het feit dat xenolieten in vulkanische afzettingen van over heel de wereld voorkomen.
Lagen er meer exemplaren in de directe omgeving?
Lagen er meer exemplaren in de directe omgeving?