Ardennen : Nyterops
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Ardennen : Nyterops
Hallo iedereen,ik stel vast dat ik bij Nyterops twee kleuren vindt,de bruine zijn meestal fragmenten,maar deze hebben duidelijk nog de ooglenzen,de zwarte daarintegen zijn beter bewaard denk ik,maar daar ontbreken 9 op de 10 de lenzen,op de plaats van de lenzen zit meestal wat calsietkristal en dat is het,ook in het negatief geen spoor van de lenzen.
Is daar een verklaring voor ?
GR
Is daar een verklaring voor ?
GR
strandjutters
Antw: Ardennen : Nyterops
ola pascal
Blijft beetje lastig inschatten bruin vs zwart, komt van daar en daar.
Maar wat ik vermoed, tenminste als we het over dezelfde stenen hebben.
Bruin = de iets zachtere, gelaagdere steen, ziet er door en door vaak een beetje verweerd uit. met de hamer bewerken resulteert in afbrokkelen van de steen
De nyteropsjes die je hier in vindt hebben datzelfde verweerde uiterlijk en zijn soms een beetje bruinig tot soms zelfs roest bruin.
De schaal lijkt erg korrelig en ooglensjes zie je wel zitten maar is niet het type museumstuk.
zwart, = de hardere steen, op een verweerd buitnlaagje na is dit die blauwzwarte keiharde kalk. klap met de hamer en de harde scherven vliegen om je oren.
trilobiet materiaal heeft hierin zo'n mooie glanzende gitzwarte schaal
De bruine kopjes/staartjes, vaak verdrukt zijn inderdaad compleet, maar de bewaringstoestand is vaak beter dan het op eerste gezicht lijkt. er zit een fijn laagje maatrix over de schaal die zich niet echt met naalden laat verwijderen, super fijn straalwerk kan hier wonderen doen.
De zwarte nyteropsen?
Waarom je geen ogen/lenzen vindt... Ik moet eerlijk bekennen dat ik uit die zwarte steen nog geen nyterops koppen heb waar ik dit fenomeen tegen kom, althans niet geprepareerd en er liggen nog een paar op de plank, dus wie weet.
Wat ik wel al 2 keer gezien heb, beide bij een heel klein kopje.
je slaat de steen doormidden, ziet vervolgens de top van de glabella, stukje nekring en iets wat op de top van de ogen lijkt.
eenmaal thuis onder de mikereskoop zie je dat de ogen nergens te bekennen zijn maar je kan wel mooi de contouren zien waar het oog afgetopt is als ware. Vaak is dit zo dun dat de eigenlijke schaal weg is gesprongen ipv in het negatief achter gebleven.
Dit kan alleen maar als de ogen boven de glabella uit steken en dat gebeurd makkelijk als de kopjes een beetje verdukt zijn.
een derde optie waar je misschien minder gelukkig mee bent, matrix en schaal zijn zo goed verkleefd dat je door de schaal aan het preppen bent zonder dat je het door hebt. Schaal die weg geprept word ziet er best calciet kristallerig uit. Als je echt daar waar je de ogen vermoed opeens een dun laagje calciet splinters tegen komt en dan stug door blijft preppen en de calciet laag wordt weer normaal matrix....
Blijft beetje lastig inschatten bruin vs zwart, komt van daar en daar.
Maar wat ik vermoed, tenminste als we het over dezelfde stenen hebben.
Bruin = de iets zachtere, gelaagdere steen, ziet er door en door vaak een beetje verweerd uit. met de hamer bewerken resulteert in afbrokkelen van de steen
De nyteropsjes die je hier in vindt hebben datzelfde verweerde uiterlijk en zijn soms een beetje bruinig tot soms zelfs roest bruin.
De schaal lijkt erg korrelig en ooglensjes zie je wel zitten maar is niet het type museumstuk.
zwart, = de hardere steen, op een verweerd buitnlaagje na is dit die blauwzwarte keiharde kalk. klap met de hamer en de harde scherven vliegen om je oren.
trilobiet materiaal heeft hierin zo'n mooie glanzende gitzwarte schaal
De bruine kopjes/staartjes, vaak verdrukt zijn inderdaad compleet, maar de bewaringstoestand is vaak beter dan het op eerste gezicht lijkt. er zit een fijn laagje maatrix over de schaal die zich niet echt met naalden laat verwijderen, super fijn straalwerk kan hier wonderen doen.
De zwarte nyteropsen?
Waarom je geen ogen/lenzen vindt... Ik moet eerlijk bekennen dat ik uit die zwarte steen nog geen nyterops koppen heb waar ik dit fenomeen tegen kom, althans niet geprepareerd en er liggen nog een paar op de plank, dus wie weet.
Wat ik wel al 2 keer gezien heb, beide bij een heel klein kopje.
je slaat de steen doormidden, ziet vervolgens de top van de glabella, stukje nekring en iets wat op de top van de ogen lijkt.
eenmaal thuis onder de mikereskoop zie je dat de ogen nergens te bekennen zijn maar je kan wel mooi de contouren zien waar het oog afgetopt is als ware. Vaak is dit zo dun dat de eigenlijke schaal weg is gesprongen ipv in het negatief achter gebleven.
Dit kan alleen maar als de ogen boven de glabella uit steken en dat gebeurd makkelijk als de kopjes een beetje verdukt zijn.
een derde optie waar je misschien minder gelukkig mee bent, matrix en schaal zijn zo goed verkleefd dat je door de schaal aan het preppen bent zonder dat je het door hebt. Schaal die weg geprept word ziet er best calciet kristallerig uit. Als je echt daar waar je de ogen vermoed opeens een dun laagje calciet splinters tegen komt en dan stug door blijft preppen en de calciet laag wordt weer normaal matrix....
oeps...
- strandjutters
Hallo Ivo,waarschijnlijk denk je dat ik ze wegprep,maar dat is niet zo,je kunt dit wel eens voorhebben maar toch niet elke keer !
Ik maak straks eens een foto met wat ik bedoel,heb ze ook al geprobeerd vrij te stralen,lukt ook niet.
GR
Ik maak straks eens een foto met wat ik bedoel,heb ze ook al geprobeerd vrij te stralen,lukt ook niet.
GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo Ivo,op de eerste foto die bruine waar je wel de lensjes ziet,foto twee een Nyterops die ik zogoed als helemaal heb vrijgeprept,maar geen spoor van lensjes.
Op de derde foto een negatief van een Nyterops kop,in het oog aan de binnenkant zie je enkel matrix,helemaal onderlinks van het oog zie je een soort kristalen.
Als ik deze nu teruglijm en aan de prep zou beginnen,zal ik op de plaats van het oog enkel deze kristalen tegenkomen en geen lensjes,waar je nu de zwarte schaal ziet,wel de andere kant kun je perfect preppen.
GR
strandjutters
Ik weet ook niet of d ogen inderdaad anders kunnen verweren/fossiliseren dan de rest...
Als chemische samenstelling anders is dan mogelijkheid.
In dat geval zouden bijvoorbeeld wel de oog kapjes aanwezig moeten zijn en echt alleen de lenzen missen
Als chemische samenstelling anders is dan mogelijkheid.
In dat geval zouden bijvoorbeeld wel de oog kapjes aanwezig moeten zijn en echt alleen de lenzen missen
oeps...
- strandjutters
Hallo Ivo,inderdaad de kapjes zijn er nog,net de lensjes zijn vaag of ontbreken.
strandjutters
- strandjutters

Hallo Ivo,ik denk ergens dat deze kristallagen verantwoordelijk zijn voor dit fenomeen,in deze witgrijze lagen steekt nooit een fossiel,het kan dus zijn dat de ooglensjes het eerst worden aangetast door deze lagen en later de rest van het fossiel tot er niets meer overblijft.
Dit is dus de steen waar het zwart kopje insteekt.
Maar das maar een gissen voor mij,ik weet het niet zeker,in de andere bruine stenen kom je deze lagen niet tegen.
GR
strandjutters

ik heb een stukje omlijnd...
zijn dit de kristallen die je bedoeld?
Ik denk dit ook te zien aan de andere kant waar de lenzen horen te zitten.
Dit is volgens mij wel degelijk de schaal van het beestje maar wel vrij naar versplinterd als ik het goed zie.
Als het door en door versplinterd is dan blijft er idd niks van de lensjes over, vraag me af of dunvloeibare lijm dan nog iets kan betekeken... voorzichtig langs de rand druppelen en hopen dat het helemaal intrekt?
die witte kristal of calciet laagjes in de steen. heb die eigenlijk ook altijd maar voor lief genomen, in de witte laagjes niks maar ertussen of er rondom vind je we eens leuke restjes. Ik wuif dat soort dingen soms iets te makkelijk weg als minerale afzetting niet interessant
Maar volgens mij zijn dit zelf fossiele resten. Je ziet op jou foto's wel een structuur erdoor lopen. Mogelijk stromatoporen oid?
oeps...
- strandjutters
Hallo Ivo,ja het is dit hoekje,de lensjes steken daarin maar helemaal door elkaar gehaald door de kristalvorming,als je daar dan aan de andere zijde een naald tegen plaats valt alles als een stofwolkje uit elkaar.Met stralen vliegt het gewoon weg in stof.
GR
GR
strandjutters
enige wat ik nog kan bedenken is dat ze er wel zitten...
aan het breukvlak ernstig beschadigt maar naar het midden van het oog toe misschien wat minder erg.
Mogelijk gewoon niet te preppen met de tools en media die je nu hebt.
je zou ruim rondom het oog weg kunnen halen zodat je als ware een kapje matrix op de lenzen laat zitten.
staat volgens mij ook nog een voorbeeld van deze techniek op het forum bij een van onzen marokaanse preparateurs
Mocht je dan ooit in de gelegenheid komen om het te laten stralen middels micro straal apparatuur.....
Dan pas aan de ogen beginnen en voorlopig laat je het zonnebrilletje even zitten.
aan het breukvlak ernstig beschadigt maar naar het midden van het oog toe misschien wat minder erg.
Mogelijk gewoon niet te preppen met de tools en media die je nu hebt.
je zou ruim rondom het oog weg kunnen halen zodat je als ware een kapje matrix op de lenzen laat zitten.
staat volgens mij ook nog een voorbeeld van deze techniek op het forum bij een van onzen marokaanse preparateurs

Mocht je dan ooit in de gelegenheid komen om het te laten stralen middels micro straal apparatuur.....
Dan pas aan de ogen beginnen en voorlopig laat je het zonnebrilletje even zitten.
oeps...