Ardennen : Nyterops

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Ardennen : Nyterops

Bericht door Frederik » 10 okt 2013, 15:10

ivok schreef:
je zou ruim rondom het oog weg kunnen halen zodat je als ware een kapje matrix op de lenzen laat zitten.
staat volgens mij ook nog een voorbeeld van deze techniek op het forum bij een van onzen marokaanse preparateurs :)
:D

Een belangrijke vaardigheid bij het prepareren is weten wanneer je moet stoppen.

Het kan inderdaad zijn dat die ogen een kristalstructuur hebben gekregen die erg dominant is over de oorspronkelijke vorm. Calciet heeft de neiging van erg regelmatig te splijten, wellicht heb je daar last van.

Maak ook een onderscheid tussen de witte calcietaders die niets met fossielen te maken hebben, maar veeleer met calciet opgevulde breuken zijn, en de doorsnedes van koralen waarvan iets hoger in dit topic enkele foto's staan. Deze zijn lichter van kleur omdat de ruimtes tussen de kleine septa is opgevuld met wit calciet.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Ardennen : Nyterops

Bericht door strandjutters » 10 okt 2013, 15:14

Hallo Ivo,ik sta open voor al wat mogelijk is,maar het probleem zie je pas als je het oog aan het preppen bent, en dat ze er soms wel insteken.

Ook denk ik dat microstralen onder hoge druk is,en dat het effect hetzelfde zal zijn.

Nog een optie is natuurlijk dit soort steen mijden,maar toch vind ik het heel jammer als je zoveel uur in een prep steekt dat dan op het laatste moet vaststellen dat de ogen(die toch zeer belangrijk zijn ) er niet insteken.

GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 10 okt 2013, 15:35

Afbeelding

Hallo Frederik,t'ja wanneer moet je stoppen,das de vraag ,maar als je aan het preppen bent en je ziet een goede leuke trilo verschijnen met zeer veel detail,dan ga je er eigenlijk van uit dat ze erin steken,en prep je er dan ook naartoe.

Je kunt natuurlijk een eind ervandaan stoppen,maar hoe weet je dan of ze er wel of niet inzitten ?Moest het een steeds wederkerend probleem zijn,dan is het snel opgelost dan weet je wat je zult aantreffen.

GR

strandjutters

ivok

Bericht door ivok » 11 okt 2013, 09:07

Dat klopt, de eerste keer kom je zoiets tegen en ga je er doorheen, een tweede keer ook...

Maar jij hebt nu een patroon gezien.

Jij weet nu iig voor jezelf in welke steen nyterops problemen met de lenzen heeft, niet dat je daar nu 123 mee geholpen bent om verder te preppen.

Maar voor de lezers van dit topic kan het wel een goeie les zijn wanneer ze in de toekomst zelf een prepje wagen met de nyteropsen uit resteigne.
Zou mooi zijn als meerdere mensen hetzelfde probleem tegen komen (mooi...) en kunnen bevestigen dat de oogjes van de nyteropsen uit deze specifieke steen niet zomaar te prepareren zijn.

Fredrik of lugo kunnen vast wat meer concreete voorbeelden geven dan mij, maar er zijn legio van die weetjes over verschillende beesten uit verschillende vindplaatsen.
de oogjes die moeilijk zijn, onderdelen die typisch verplaatst zijn, ontbrekenden delen als de trilo in een bepaalde houding ligt etc etc etc

wat niet weg neemt dat die laatste foto wel erg mooi gelukt is tot aan de oogjes

[Bewerkt door ivok op 11-10-2013 om 09:08 NL]

oeps...

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 11 okt 2013, 09:39

Ik heb zelf geen ervaring met het prepareren van trilo's uit onze Ardennen.
Het is dus voor mij moeilijk om in te schatten wat het probleem hier is met de lenzen van de ogen.
Wat ik wel ervaren heb met de Marokkaanse beestjes is dat het inderdaad soms heel moeilijk is om de schaal te onderscheiden van de matrix.
In dit geval is het belangrijk om de contouren van de trilobiet te kennen en als het ware de trilobiet op de bewuste plaats te "beeldhouwen" en een heel dun laagje matrix te laten zitten.
Onder de bino heeft men ook geen algemeen beeld; dus regelmatig het resultaat bekijken op een afstand en eventueel wat bevochtigen. Zo zie je beter wat je gedaan hebt.
Het eindresultaat kan zijn dat op de bewuste plaats een dunne film van sediment achterblijft op het fossiel, maar dat is beter dan stukjes weg te prepareren.

Ik weet niet of deze "techniek" hier kan helpen, maar misschien toch het proberen waard.

Mvg

Lugo

Panta rhei

Heraclites

strandjutters

Bericht door strandjutters » 11 okt 2013, 12:24

Hallo Ivo en Lugo,de laatste foto is eigenlijk dezelfde trilo als foto 2 uit dit topic,je ziet op foto 2 eigenlijk nog wel dat het oog daar zit of zou moeten zitten,je ziet ook nog vaag de lensjes als je goed kijkt of het wat vergroot op de PC.

GR

strandjutters

Lugo

Bericht door Lugo » 11 okt 2013, 12:49

Pascal,

op foto 2 zijn inderdaad nog lensjes te zien en die zijn blijkbaar weggeprepareerd op de laatste foto.
Dus het is inderdaad belangrijk om tijdig te stoppen, zeker als je bijna blind prepareert doordat het onderscheid tussen schaal en matrix niet meer te maken is.
Nu is de volgende vraag: is er al iets weggeprepareerd op foto 2 of was er niet meer gefossiliseerd dan wat daar zichtbaar is?
Hoe dan ook het blijft een zeer moeilijke opdracht om schizochroale oogjes te prepareren als de matrix kleverig is en moeilijk te onderscheiden valt van de schaal.

mvg

Lugo

Panta rhei

Heraclites

strandjutters

Bericht door strandjutters » 11 okt 2013, 13:15

Hallo Lugo,op de laatste foto moest ik de ogen nog doen,is een foto van tijdens de prep.De ogen steken in die stukjes matrix die je links en rechts ziet.

GR

[Bewerkt door strandjutters op 11-10-2013 om 13:16 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 11 okt 2013, 13:21

Afbeelding

Hallo,dit is wat ik vond van dit kopje,hier bij mij thuis.

Heb er toch heel wat uren aan geprept,maar het is er ééntje zonder te moeten lijmen.

GR

strandjutters

Lugo

Bericht door Lugo » 11 okt 2013, 14:10

Pascal,

nu is het duidelijker voor mij.
De lensjes zijn dus wel aanwezig en het was dus zaak om deze zo goed mogelijk vrij te leggen zonder al te veel schade.
Soms een zeer moeilijke opdracht, maar zoals te zien op foto 2 toch goed geslaagd.

mvg

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Plaats reactie