Uitbreiding Fotosysteem
Antw: Uitbreiding Fotosysteem
De vraag is waar je moet stoppen met zo\'n systeem. Wel of niet zelf gevonden fossielen? Aleen Europa of ook daarbuiten? Ik houd het voorlopig even zo, ook gezien de ruimte beperkingen. Op een later moment zal ik wellicht een keuzemenuutje inbouwen zoals Frederik suggereerd.
Als de hoeveelheid foto\'s groeit zal ik de navigatie zeker nog eens doorlichten. Een invulveld met de pagina is één van de opties. Al doende leert men denk ik.
De foto\'s uploaden op een andere website kan wel, maar dan is geen mogelijkheid om de kwaliteit te waarborgen. Bovendien zitten aan dergelijke sites absuluut geen garanties vast dat de foto\'s ook daadwerkelijk blijven staan... We houden het dus maar in eigen hand.
Als de hoeveelheid foto\'s groeit zal ik de navigatie zeker nog eens doorlichten. Een invulveld met de pagina is één van de opties. Al doende leert men denk ik.
De foto\'s uploaden op een andere website kan wel, maar dan is geen mogelijkheid om de kwaliteit te waarborgen. Bovendien zitten aan dergelijke sites absuluut geen garanties vast dat de foto\'s ook daadwerkelijk blijven staan... We houden het dus maar in eigen hand.
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Ziet er allemaal goed uit. Ik denk wel dat het beter is enkel zelfgevonden fossielen af te beelden. Al die commerciële fossielen vind je wel ergens anders op het net (en interesseren mij alleszins niet echt). Ook zou het goed zijn om enkel fossielen af te beelden van vindplaatsen uit de \'omgeving\', zodat we er iets aan hebben als determinatie (waar het toch uiteindelijk voor dient).
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Het rendement van het systeem zou in ieder geval hoog zijn als, zoals Pieter zegt, in de eerste plaats de nadruk gelegd wordt op nabijgelegen vindplaatsen, met foto\'s van eigen vondsten. Op die manier kan het fotogedeelte uitgroeien tot een echte online determinatiegids.
Toch lijkt het mij niet geheel nutteloos om ook voor fossielen uit bekende vindplaatsen, die vaak in de handel opduiken (ik denk aan plaatsen als de Noordzee, Vireux, Solnhofen, ...) op termijn ook een database aan te leggen. Veel info die je hierover op het net vindt is immers verkeerd, veel verschillende soorten krijgen eenzelfde naamplaatje (vb bijna alle trilo\'s uit Vireux zijn zogezegd Phacops latifrons of Asteropyge punctata, terwijl heel goed geweten is dat deze twee soorten daar niet voorkomen). Maar dat zijn zorgen voor later.
Toch lijkt het mij niet geheel nutteloos om ook voor fossielen uit bekende vindplaatsen, die vaak in de handel opduiken (ik denk aan plaatsen als de Noordzee, Vireux, Solnhofen, ...) op termijn ook een database aan te leggen. Veel info die je hierover op het net vindt is immers verkeerd, veel verschillende soorten krijgen eenzelfde naamplaatje (vb bijna alle trilo\'s uit Vireux zijn zogezegd Phacops latifrons of Asteropyge punctata, terwijl heel goed geweten is dat deze twee soorten daar niet voorkomen). Maar dat zijn zorgen voor later.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Yeah sure, waarom niet wat materiaal afbeelden uit oude, uitgeputte en/of verdwenen vindplaatsen. Vireux lijkt me leuk.
Toch nog wat opmerkingen om wat ik bedoel te verduidelijken. Ten 1e het doel van het foto archief is een determinatie database!
Nou heb ikzelf vele zoogdierbotten gekregen, gekocht, geruild en gevonden. B.v. van middevoets+hands beentjes heb ik een duidelijke vergelijkingscollectie, hier blijft weinig te vergelijken over als er alleen zelf gevonden fossielen op zouden mogen. Dit heeft verder niks met commercie vandoen en ik ben zeker dat je deze botjes nauwelijks op het internet vindt. Je vindt ze daarentegen echter wel veel langs de rivieren en andere plaatsen.
Nou heb ikzelf vele zoogdierbotten gekregen, gekocht, geruild en gevonden. B.v. van middevoets+hands beentjes heb ik een duidelijke vergelijkingscollectie, hier blijft weinig te vergelijken over als er alleen zelf gevonden fossielen op zouden mogen. Dit heeft verder niks met commercie vandoen en ik ben zeker dat je deze botjes nauwelijks op het internet vindt. Je vindt ze daarentegen echter wel veel langs de rivieren en andere plaatsen.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Once you've got heat, you can do everything!
Het zou zeker interessant zijn deze fossielen toe te voegen aan de database. Zo kunnen de ontelbare boten die mensen liggen hebben eens gedetermineerd worden.
Mogelijkheid voor niet-zelfgevonden fossielen zal ik inbouwen in versie 2.o van het foto systeem.
Eerst maar eens proberen alle onvolkomenheden uit het huidige systeem te halen. Frederik en Anthonie hebben voor mij het systeem getest, en een aantal zaken zijn al aangepast.
Het toevoegen en bewerken van foto\'s kan vanaf nu via de forumprofielen. Dit geldt voor de mensen die ik toegang heb gegeven. Het forumprofiel is trouwens iets aangepast voor iedereen. Om plaats te bieden aan de nieuwe opties heb ik de persoonlijke profielen opgedeeld in een paar tabbladen. Hierdoor wordt het ook wat overzichtelijker.
Een aantal zaken moet nog iets op worden gevonden. De balk aan de onderkant van de foto\'s overlapt soms de fossielen. Hier zal ik proberen een technische oplossing voor te bedenken.
Ook zit ik nog te denken of het handig is bij elk fossiel te vermelden wanneer deze is toegevoegd aan de database en wanneer de beschrijving voor het laatst is aangepast. Wat denken jullie?
Eerst maar eens proberen alle onvolkomenheden uit het huidige systeem te halen. Frederik en Anthonie hebben voor mij het systeem getest, en een aantal zaken zijn al aangepast.
Het toevoegen en bewerken van foto\'s kan vanaf nu via de forumprofielen. Dit geldt voor de mensen die ik toegang heb gegeven. Het forumprofiel is trouwens iets aangepast voor iedereen. Om plaats te bieden aan de nieuwe opties heb ik de persoonlijke profielen opgedeeld in een paar tabbladen. Hierdoor wordt het ook wat overzichtelijker.
Een aantal zaken moet nog iets op worden gevonden. De balk aan de onderkant van de foto\'s overlapt soms de fossielen. Hier zal ik proberen een technische oplossing voor te bedenken.
Ook zit ik nog te denken of het handig is bij elk fossiel te vermelden wanneer deze is toegevoegd aan de database en wanneer de beschrijving voor het laatst is aangepast. Wat denken jullie?
Kennis telt!
- Hieronymus
- Contacteer:
ik vind het een heel goed idee, maar kan je bijvoorbeeld als forumgebruiker ook je steentje bijdragen door foto\'s te geven vor die (determinatie) pagina\'s? zo ja wil ik je zeker helpen
[Bewerkt door Hieronymus op 07-01-2006 om 13:34 NL]
[Bewerkt door Hieronymus op 07-01-2006 om 13:34 NL]
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
Antw: Antw: Uitbreiding Fotosysteem
dito hier .. dan heb ik nog eens een reden om al die fossieltjes van onder het stof te halenhieronymus schreef:
ik vind het een heel goed idee, maar kan je bijvoorbeeld als forumgebruiker ook je teentje bijdragen door foto\'s te geven vor die (dterminatie) pagina\'s? zo jou wil ik zeker helpen

Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures
do faillures
In ieder geval werkt het systeem tot dusver goed - ik heb het grootste deel van mijn Mill-schelpen op naam kunnen brengen aan de hand van de Antwerpen-foto\'s van Herman, geholpen door de WTKG-lijst van Langenboom/Mill. Wel jammer dat ik nog niet in één keer Categorie met Tijdperk kan combineren. Nu moet je heel wat haaientanden doorscrollen voor je alle gastropoden hebt gezien. Maar ik begreep dat naar een oplossing wordt gekeken.
Groet,
Eric
[Bewerkt door Lowlander op 09-01-2006 om 10:32 NL]
Groet,
Eric
[Bewerkt door Lowlander op 09-01-2006 om 10:32 NL]