paardenhoefje?
Antw: Antw: paardenhoefje?
Tegen mij????(lol)scherven schreef:
Hoi, Europese ezel
Gr.Ben
ik heb drie stukjes en ik denk dat het evengoed een zebra achtige kan geweest zijn(is ook een ezel).
Theo
Antw: Antw: paardenhoefje?
Het is dus wel de teennagel?scherven schreef:
Hoi, hier voor de duidelijkheid. het is wel degelijk een hoefje eigenlijk een teennagel. de scharnierpunten van het enkel gewricht zie je zitten. Holoceen paardje.
leuke vondst.
Gr.Ben
Marijn
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Antw: paardenhoefje?
Als het van Mv2 is, zal het gelet op de kleur geen Holoceen maar Pleistoceen zijn.
Groet,
Niels
Niels
Antw: Antw: Antw: paardenhoefje?
Je bedoeld dat de teennagel rond dit botje zat?Marijn14 schreef:Het is dus wel de teennagel?scherven schreef:
Hoi, hier voor de duidelijkheid. het is wel degelijk een hoefje eigenlijk een teennagel. de scharnierpunten van het enkel gewricht zie je zitten. Holoceen paardje.
leuke vondst.
Gr.Ben
Marijn
De hoef zelf is samengesteld uit keratine net zoals de hoorn van de neushoorn of onze vinger- teennagels, runderhoorns is dan weer bot
Theo
Antw: Antw: Antw: paardenhoefje?
hoi, wie zal het zeggen, konden we het dier maar zien lopen dan was het een stuk makkelijker toch.Theo schreef:Tegen mij????(lol)scherven schreef:
Hoi, Europese ezel
Gr.Ben
ik heb drie stukjes en ik denk dat het evengoed een zebra achtige kan geweest zijn(is ook een ezel).
Gr.Ben
0000000000

Het hoefje heeft niets te maken met het enkel gewricht. Het Rolbeen past in het scheenbeen en het andere is het hielbeen
De enkel zit op dezelfde hoogte. De hiel van een paard zit zeker 30cm boven de hoef
Theo

Heb nog een foto gevonden van hoe de beenderen in elkaar passen, op de twee platte vlakjes zit dan weer het hielbeen.
Theo
Prachtige discussie. Het botje is een phalanx 3 (derde koot) van een paardachtige, Equus sp. Pleistoceen.
Theo, zoals gewoonlijk weer prachtige foto's!
Groeten,
Bram
Theo, zoals gewoonlijk weer prachtige foto's!
Groeten,
Bram
Antw: Antw: Antw: Antw: paardenhoefje?
Nee, ik dacht uit het bericht van Scherven op te maken dat het wel de hoef/nagel was. Kan een nagel of hoorn wel fossiliseren?Theo schreef:Je bedoeld dat de teennagel rond dit botje zat?Marijn14 schreef:Het is dus wel de teennagel?scherven schreef:
leuke vondst.
Gr.Ben
Marijn
Marijn
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Dat klopt niet, het gaat wel degelijk om het hoefbeen, het bot dus, niet om de hoef of nagel die daarrond zit.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)