Ardennen : Dohmiella ?
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Ardennen : Dohmiella ?

Hallo iedereen,ff voor de test,dit stukje vanavond gevonden,ik denk Dohmiella.Zit ik goed ?
GR
strandjutters
Antw: Ardennen : Dohmiella ?
Hi Pascal,
Ziet eruit als een typische Gerastos lessensis wang. Alleen de wangstekel is wat ongebruikelijk maar zulke variatie bekend.
Ziet eruit als een typische Gerastos lessensis wang. Alleen de wangstekel is wat ongebruikelijk maar zulke variatie bekend.
- strandjutters

Hallo Allart,hier een vondst van eerder deze dagen,moet ik deze dan ook bij Gerastos rekenen,het geeft ook dat stekeltje waarvan ik dacht typich voor Dohmiella.
GR Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 31-10-2013 om 17:45 NL]
strandjutters
Daar ben ik ook wel ff benieuwd
Er zijn meer kenmerken, maar dat stekeltje neem ik ook gemakshalve altijd als referentie punt voor dohmiella uit resteigne
Er zijn meer kenmerken, maar dat stekeltje neem ik ook gemakshalve altijd als referentie punt voor dohmiella uit resteigne
oeps...

De variatie in wanghoeken komt bij soorten van beide geslachten voor. Kijkende naar de foto's bij de originele beschrijvingen uit Resteigne: De linker twee wangen zijn van Gerastos. Een heeft een hoekige wang en een een puntige. Rechts is een Dohmiella wang met puntige wang. Geen van alle heeft een stekel maar beide soorten kunnen ze hebben.
De wang op je laatste foto is niet helemaal duidelijk. Ook de grootte is bepalend. Maar deze lijkt eerder een Dohmiella te zijn.
- strandjutters

Hallo Allart,hier een foto van het wangetje van wat dichterbij.En het staartje,beide rond de 4-5 mm.
GR Pascal
strandjutters
Dankjewel. Beter maar nog niet helemaal. Ik hou er niet van om uitspraken te doen op basis van foto's als ze niet compleet duidelijk zijn maar vooralsnog houd ik beide (wang+pyg) voor Dohmiella.
- strandjutters
Hallo,bedankt Allart .
Ik dacht in de PDF,s ook al Dohmiella te hebben gezien zonder dit stekeltje.
Ik probeer er een betere te vinden,deze was niet zo echt goed bewaardt.
De Gerastos van de eerste foto's was dit wel.
GR Pascal
Ik dacht in de PDF,s ook al Dohmiella te hebben gezien zonder dit stekeltje.
Ik probeer er een betere te vinden,deze was niet zo echt goed bewaardt.
De Gerastos van de eerste foto's was dit wel.
GR Pascal
strandjutters
hi Pascal, precies. Goed bewaard gebleven materiaal is meestal makkelijk te identificeren. De Dohmiella wang hier is wat verdrukt. Daardoor lijkt het veld rond de ogen dieper te liggen zoals bij Gerastos. Dat weg denkende neig ik heel sterk naar Dohmiella. Die laatste (met name goeie) is helaas nou eenmaal wat zeldzamer in Resteigne