Twee in
Twee in één: een fossiel op een fossiel?

Hey allemaal,
Op de fossielenbeurs kocht ik drie kleine fossielen, waarvan dit er één is.
Maar deze Ammoniet is in mijn ogen toch net iets anders dan de andere, omdat er een sterretje aan het fossiel hangt.
Ik vroeg me af of dit ook een een fossiel zou kunnen zijn en bij welke orde ik zou moeten zoeken.
Dit is de info die ik kreeg van de vorige eigenaar over het fossiel:
(naam onbekend)
Vindplaats: Ranville, Calvados, Frankrijk (Cerrière des Campagnettes, 1977)
Periode: (Laat) Jura, Oxfordiaan.
Opmerking: ik heb ook een foto van de andere kant van de ammoniet, deze is mooi gedetailleerd.
Groetjes,
Yeira
[Bewerkt door Yeira op 04-11-2013 om 18:36 NL]
Antw: Twee in één: een fossiel op een fossiel?
Hallo yeira,
dit is een segment van een zeeleliestengel.
Ik heb alleen geen idee welke soort (geldt ook voor de ammoniet.)
Grtz mendel
dit is een segment van een zeeleliestengel.
Ik heb alleen geen idee welke soort (geldt ook voor de ammoniet.)
Grtz mendel
Facta non verba- Geen woorden maar daden
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hallo Yeira,
Mendel heeft gelijk. Het is een segment van een zeeleliestengel.
Om welke soort het gaat weet ik helaas niet, maar je zal op het internet
vastwel zeker literatuur over de gevonden fossielen in die regio vinden.
Als ik eerlijk ben lijkt het zeelilie-fragment opgeplakt, maar dat moet niet.
Groeten
Oliver
Mendel heeft gelijk. Het is een segment van een zeeleliestengel.
Om welke soort het gaat weet ik helaas niet, maar je zal op het internet
vastwel zeker literatuur over de gevonden fossielen in die regio vinden.
Als ik eerlijk ben lijkt het zeelilie-fragment opgeplakt, maar dat moet niet.
Groeten
Oliver
Allebei bedankt voor de hulp. Bij het zoeken naar zeelelies leek het inderdaad enorm hard op een segment van hen. Nu verder uitzoeken welke precies, het segment lijkt erg hard op één van de Pentacrinites vind ik.
Het zou natuurlijk kunnen dat het zeeleliesegment geplakt is. Op het eerste zicht lijkt dit niet zo, maar ik ga het door iemand die er meer van weet dan ik het ook eens laten bekijken.
Groetjes,
Yeira
Het zou natuurlijk kunnen dat het zeeleliesegment geplakt is. Op het eerste zicht lijkt dit niet zo, maar ik ga het door iemand die er meer van weet dan ik het ook eens laten bekijken.
Groetjes,
Yeira
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Het is best mogelijk dat beide zo gevonden worden. Moeilijk te zien vanop foto, maar de ammoniet zou wel eens een Hildoceras of verwant kunnen zijn. Loopt er over de rug van de ammoniet een dubbele groef?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Everhardus
Heeft grof wel wat weg van een Hildoceras, maar een Hildo uit het Oxfordiaan ??
gr,Marcel
gr,Marcel
Ik begin dankzij jullie dichter bij te komen. ^_^
De ammoniet heeft heel duidelijk een dubbele groeve en lijkt enorm hard op een Hildoceras. Ik moet ook een beetje denken aan een Harpoceras, maar dan zit ik weer met de dubbele groeve. Het is inderdaad raar, omdat deze voorkwamen in de Vroege Jura en niet de Late, zoals het bijgekregen papier me verteld. Het scheelt toch een paar miljoen jaar…
Ik heb twee foto's als bijlage toegevoegd van de groeve en de andere kant van de ammoniet.
Deze zijn van vrij slechte kwaliteit aangezien ik de foto's met flits moest nemen.
Groetjes,
Yeira
Ik heb net nog wat opgezocht.
Volgens de site van het Natural History Museum van het Verenigd Koninkrijk zou de zeelelie, waarvan ik denk dat het een Pentacrinites is, die op het fossiel zit uitgestorven zijn in de Midden Jura.
Mocht dit fragment authentiek zijn en niet geplakt, zou het mogelijk zijn dat de ammoniet ouder is dan de vorige eigenaar wist en wel uit de Vroege Jura komt.
Uiteraard is dit maar een hypothese.
Groetjes,
Yeira
[Bewerkt door Yeira op 07-11-2013 om 19:30 NL]
Volgens de site van het Natural History Museum van het Verenigd Koninkrijk zou de zeelelie, waarvan ik denk dat het een Pentacrinites is, die op het fossiel zit uitgestorven zijn in de Midden Jura.
Mocht dit fragment authentiek zijn en niet geplakt, zou het mogelijk zijn dat de ammoniet ouder is dan de vorige eigenaar wist en wel uit de Vroege Jura komt.
Uiteraard is dit maar een hypothese.
Groetjes,
Yeira
[Bewerkt door Yeira op 07-11-2013 om 19:30 NL]
- Everhardus
Lijkt me geen Harpoceras, Hildoceras is in allerlei opzichten meer voor de hand liggend, vroeg Jura dus. Een verdwaald zeeleliefragment is in dit opzicht ook niet zo vreemd....
Kun je nog wat detail-foto's plaatsen met de juiste maten ? Het is ofwel een kleine hildo met een enorm zeeleliefragment, ofwel andersom...iets lijkt qua verhoudingen niet in de haak met wat ik van vondsten ken....Gr,Marcel
Kun je nog wat detail-foto's plaatsen met de juiste maten ? Het is ofwel een kleine hildo met een enorm zeeleliefragment, ofwel andersom...iets lijkt qua verhoudingen niet in de haak met wat ik van vondsten ken....Gr,Marcel
- Everhardus
Sorry, ik zie dat er al een maataanduiding bij staat...zal eens kijken hier.....detailfoto van de zeelelie ???