stukje Cephalon trilobiet Lesterny
stukje Cephalon trilobiet Lesterny

Dit fossieltje vond ik gisteren nog tussen de steentjes van Lesterny. Ik had het al eerder apart gelegd, maar nog niet op het forum geplaatst. Het zou best veel kunnen zijn, maar het is het allemaal net niet. Is het een verweerde vervellings- rest van een trilobiet of toch eerder een brachiopode met een bruinige verkleuring er achter? Een ding is in ieder geval zeker: de stukken die missen heb ik waarschijnlijk nog. Ik heb al het gesteente bewaard. Om zeker te weten dat we over het zelfde fossieltje praten, heb ik het op kopieën van de foto's omlijnd.
Marijn
[Bewerkt door Marijn14 op 11-11-2013 om 15:49 NL]
Antw: ? Lesterny
Een stuk van het cephalon van een trilobiet. De lensjes van een oog zijn nog zichtbaar
.

Antw: Antw: ? Lesterny
Dat zou heel leuk zijn! Mijn eerste zelfgevonden trilobiet!(vooruit een stukje van) Dan ga ik maar het stukje zoeken wat ik er van af geslagen heb. Is het stukje de moeite waard om te lijmen en te prepareren? Wat voor lijm zou ik moeten gebruiken?GdeReijke schreef:
Een stuk van het cephalon van een trilobiet. De lensjes van een oog zijn nog zichtbaar.
Marijn
Ik heb een van de stukken gevonden door wat jij zij op de beurs. Dat ding onder op die steen met een brachiopode is dus echt een deel van een trilo oogje.
Marijn
Marijn
Ik zie waarom het op een oog lijkt... Althans lenzen
Maar vanaf de foto zou ik dit niet met zekerheid durven zeggen.
Heb je iets scherpere foto van alleen de lenzen?
Het lijkt erop dat schaal is bewaard van iets.... Maar lesterny is volgens mij onder devoon.
Is vrij uniek om in onder devoon van belgië Trilobiet rest met schaal te vinden heb ik mij laten vertellen
Het lijkt erop dat schaal is bewaard van iets.... Maar lesterny is volgens mij onder devoon.
Is vrij uniek om in onder devoon van belgië Trilobiet rest met schaal te vinden heb ik mij laten vertellen
oeps...
Antw: Antw: ? Lesterny
Alles met schaal is al zeldzamer uit het onder-devoon heb ik begrepen. Trilobieten zelf schijnen haast niet gevonden te worden in het onder-devoon(is mij verteld). Ik heb overigens ook een paar mooie Brachiopoden uit dat gesteente kunnen halen. In mijn materiaal van Lesterny is bijna alles best goed bewaard gebleven.ivok schreef:
Ik zie waarom het op een oog lijkt... Althans lenzen
Marijn
[Bewerkt door Marijn14 op 11-11-2013 om 19:47 NL]

Hier zijn nog een paar foto's. Ik hoop dat ze beter zijn. Ik kon helaas geen foto's maken van alleen de lenzen. Ik vind het oogje alleen erg veel lijken op http://www.fossiel.net/id_system/fossil ... 20gallicus.
Marijn
[Bewerkt door Marijn14 op 10-11-2013 om 19:25 NL]
Antw: ? Lesterny... trilobiet rest ja of nee
ik zie de gelijkenis maar...
de "lensjes" dat zie ik ook, maar het lijkt me dat die gelijk lopen (even plat) als de rest van de schaal ernaast.
terwijl bij phacopiden het oog wat meer naar buiten springt... tis normaal wat meer 3d.
in geval dat het geplet is ??
hopen dat enkele van de mede trilo fanaten zich ook even buigen over de foto.
kom z\elf al paar jaar in lesterny... maar heb er eigenlijk nog nooit serieus gezocht. gebruiken de camping waar jij volgens mij ook bent geweest als uitvals basis voor de rest van de regio
de "lensjes" dat zie ik ook, maar het lijkt me dat die gelijk lopen (even plat) als de rest van de schaal ernaast.
terwijl bij phacopiden het oog wat meer naar buiten springt... tis normaal wat meer 3d.
in geval dat het geplet is ??
hopen dat enkele van de mede trilo fanaten zich ook even buigen over de foto.
kom z\elf al paar jaar in lesterny... maar heb er eigenlijk nog nooit serieus gezocht. gebruiken de camping waar jij volgens mij ook bent geweest als uitvals basis voor de rest van de regio
oeps...
Het stukje ligt zelfs boven het oogje en de schaal aan de bovenkant ontbreekt nog. Dat stukje ben ik nog aan het zoeken. Hoe groot is de kans dat er nog een wang verstopt zit in het stukje?
Marijn
Marijn
Antw: stukje Cephalon trilobiet Lesterny
Morgen ga ik op school wat detail foto's maken onder de microscoop van het hele stuk. Ik hoop dat er dan wat meer duidelijk word.
Marijn
Marijn