Kleintje uit het grote Glossopteris-woud
- Carboon
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 525 times
Kleintje uit het grote Glossopteris-woud
Hoi forum,
Tijdens het Perm werden de meeste Gondwana-floras gekenmerkt en gedomineerd door Glossopteridales. Dit betekent natuurlijk niet dat er geen andere planten groeiden in deze bossen; fossielen van Glossopteris bladeren zijn gewoon veel algemener. Permfloras uit de Illawara Coal Measures (Australië) vormen hierop zeker geen uitzondering. Juist daarom ben ik blij met mijn nieuwste "vondst". Tijdens het bekijken/opkuisen van een van mijn stukken uit dit bekken zag ik iets afwijkends en na wat voorzichtig peuterwerk en schoonmaken kwam dit pareltje tevoorschijn; mijn eerste niet-Glossopteris fossiel uit een Glossopteris-flora.
Waarschijnlijk gaat het om een fragment van Neomariopteris (moet deze ID nog wel staven met locatie-specifieke literatuur - volgt nog). Het zou ook nog om een Sphenopteris-achtige van het een of ander kunnen gaan.
Wilde deze nieuwe "vondst" gewoon even laten zien. Ben er blij mee!
Tim
P.S. De tweede foto toont bladfragmenten (Glossopteris cf. ampla) op hetzelfde stuk.
[Bewerkt door Carboon op 13-11-2013 om 20:40 NL]
Op zoek naar groen in het zwart.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Kleintje uit het grote Glossopteris-woud
Hallo Tim,prachtige vondst.
Altijd leuk als je tussen het gewoon iets ongewoons vindt.
Mooi in beeld gebracht.
GR
Altijd leuk als je tussen het gewoon iets ongewoons vindt.
Mooi in beeld gebracht.
GR
strandjutters
Eagle-eye Tim!
Leuke vondst.
Z.
Leuke vondst.
Z.
The earth has music for those who listen.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Tim,ja zo had ik ook iets deze week,iets dat ik nooit eerder heb gezien in het Devoon,zeer kleine fossielen waarschijnlijk Bryozoa,zeer leuk om te vinden in deze toestand in het Devoon,maar het plaatsen op het forum heb ik nog niet gedaan,er is hier ook weinig intresse voor Devoon Bryozoa denk ik.
GR Pascal
GR Pascal
strandjutters
Antw: Antw: Kleintje uit het grote Glossopteris-woud
In de Eifel vind ik regelmatig mooie, verzamelwaardige mosdiertjes. Meestal Fenestella sp.strandjutters schreef:
er is hier ook weinig intresse voor Devoon Bryozoa denk ik.

- Carboon
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 525 times
Allen dank voor de leuke reacties!
Pascal, ik zou me geen moer aantrekken van wat de algemene interesse is op het forum. Gewoon posten en laten zien waar je enthousiast over bent; dat geeft af op anderen. In ieder geval kun je mensen blootstellen aan iets nieuws, en alleen dat al is leuk. Althans, dat hoop ik een beetje iedere keer dat ik een fossiel plantje online zet
Sven, maar zo klein is het plantje niet hoor, de lengte van de pinna is al gauw een centimeter of drie; het zat eerder gewoon grotendeels verstopt onder andere resten.
Pascal, ik zou me geen moer aantrekken van wat de algemene interesse is op het forum. Gewoon posten en laten zien waar je enthousiast over bent; dat geeft af op anderen. In ieder geval kun je mensen blootstellen aan iets nieuws, en alleen dat al is leuk. Althans, dat hoop ik een beetje iedere keer dat ik een fossiel plantje online zet

Sven, maar zo klein is het plantje niet hoor, de lengte van de pinna is al gauw een centimeter of drie; het zat eerder gewoon grotendeels verstopt onder andere resten.
Op zoek naar groen in het zwart.
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Blijft mooi Tim, vooral blijven posten! Dat geldt ook voor alle anderen! En dat is niet vanuit beheerders oogpunt, maar vanuit een verzamelaars/nieuwsgierigheid perspectief.
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!