dit is een ............ ????

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: dit is een ............ ????

Bericht door Frederik » 06 jan 2006, 21:36

Er wordt momenteel gewerkt aan een \'hoe fotografeer ik fossielen\'-onderdeel voor deze site, teneinde tegemoet te komen aan het gebrek aan kwaliteit van de foto\'s die hier gepost worden.
Dit is niet in één, twee, drie geschreven, omdat we heel volledig willen zijn, maar als je dan toch in één, twee, drie wilt:

1) veel LICHT!! Niet binnen, niet in een donker hoekje van je kamer. Neem je tijd, draag je fossiel even buiten in het daglicht of zo. Een spotje erop zetten volstaat in regel niet. Weinig licht zorgt voor lange sluitertijden, waardoor elke beweging die je maakt tijdens het openstaan van de lens de foto vager maakt.

2) STATIEF. Als je niet beweegt, is je foto scherper. Voel je dus toch de drang om per sé met weinig licht te fotograferen, vertrouw niet op je vaste hand en gebruik een statief.

3) SCHERP. een foto moet in de eerste plaats scherp zijn. Als je je toestel te dicht bij houdt, kan je lens onmogelijk scherpstellen. Zo verlies je kostbare informatie, doordat je foto onscherp is. Als je een kleine lettertjes wilt lezen hou je deze ook niet op 1 cm van je oog... Bedwing de drang om het beeld te vullen met het fossiel en trek liever van wat verder een scherpe foto.
Gebruik dan bij voorkeur de macro-stand op je fototoestel, aangegeven door het symbool van een tulpje.

Zo kom je al een heel eind.

[Bewerkt door Frederik op 06-01-2006 om 21:41 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 06 jan 2006, 21:56

Even een extreem voorbeeld: kies zelf maar welke je het liefst zou willen determineren:
(scherpte is echt wel belangrijk)

Afbeelding

Afbeelding

Op de eerste foto is het fossiel vele malen groter afgebeeld dan op de tweede foto, en toch zou ikzelf op basis van de eerste foto met moeite kunnen besluiten dat het om een kreeftje gaat, terwijl de tweede foto misschien nog net determineerbaar is -zelfs tot op soortniveau met wat geluk-, hoewel hij vele malen kleiner is.

[Bewerkt door Frederik op 06-01-2006 om 21:59 NL]

something (TH Huxley)

jordy_montana

Bericht door jordy_montana » 06 jan 2006, 22:36

hallo frederik,

dankje voor alle tips.
en ja ik determinereer het liefste de tweede foto.
de volgende foto\'s zulle wat duidelijker zijn.

groetjes jordy,

ps: mail me ff als die pagina van hoe fotografeer ik fossielen klaar is.

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 07 jan 2006, 01:29

Zal ik doen. Intussen mag je me ook mailen als je hulp nodig hebt bij het fotograferen.

something (TH Huxley)

jordy_montana

Bericht door jordy_montana » 07 jan 2006, 16:39

hallo frederik,

oke

doei,

Pedro
Antw: Antw: dit is een ............ ????

Bericht door Pedro » 07 jan 2006, 23:35

Frederik schreef:
Er wordt momenteel gewerkt aan een \'hoe fotografeer ik fossielen\'-onderdeel voor deze site, teneinde tegemoet te komen aan het gebrek aan kwaliteit van de foto\'s die hier gepost worden.
Dit is niet in één, twee, drie geschreven, omdat we heel volledig willen zijn,
Hoi Frederik, als je hulp nodig mocht hebben, voor het fotografie-stuk, dan wil ik best wel helpen. Ik heb niet al te veel tijd de komende maand, maar wie weet!

Pedro Janssen
Venray

Gesloten