Tanden Cadzand/ Zwarte Polder

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Dirk
Tanden Cadzand/ Zwarte Polder

Bericht door Dirk » 22 nov 2013, 14:02

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste verzamelvrienden,

Als eerder aangekondigd wil ik mij wat meer verdiepen in de Antwerpse tanden. Ik ben tot nu een totale leek op dit gebied.
Wij hebben vroeger met de kinderen enkele keren gezocht in Cadzand en de Zwarte Polder. Uit deze verzameling heb de mooiste opgediept en op de foto gezet. Zie deze afbeeldingen. Als ik dacht, dat het 2/3 exemplaren van dezelfde soort zijn, heb ik ze bij elkaar gelegd. Maar dat is geen garantie, dat ik dat goed heb!

En dan nu mijn vraag:
Wie durft aan de getoonde tanden een naam te geven? Uiteraard wil ik graag foto's mailen, als dat helpt (kan je inzoomen).
Vast hartelijk bedankt!

Met collegiale groet,
Dirk

Alopias
Antw: Tanden Cadzand/ Zwarte Polder

Bericht door Alopias » 22 nov 2013, 18:38

hallo Dirk,

foto 1: 1: Isurus oxyrinchus, 2-3 : Cosmopolitodus hastalis.
foto 2: lijken mij Eocene tandjes. 4: Striatolamia macrota.
foto 3: 2 en 4: Isurus sp. (posterior tandjes)
foto 4: 1: Brachycarcharias lerichei. Bij de onderste heb ik m'n twijfels. 2: Carcharhinus acanthodon/priscus. 3: Physogaleus contortus of Galeocerdo aduncus.
foto 5: daar durf ik niks met zekerheid over te zeggen.

groeten
Aaron

Nullus finis longius si quod facis delectaris

Dirk

Bericht door Dirk » 24 nov 2013, 19:59

Afbeelding

Aaron, hartelijk bedankt.
Ik heb jouw aanbevelingen overgenomen en de benoemde tanden netjes opgeborgen.

Hierbij nog een foto van de niet benoemde tanden; met excuses voor het ontbreken van een maat. De linker boventand meet ongeveer 15 mm, 1,5 cm.
Iedere suggestie is welkom!
Met collegiale groet,

Dirk

Pangeaman

Bericht door Pangeaman » 11 dec 2013, 23:27

Dirk,
probeer voortaan als je fotos van tanden maakt, minimaal de kwaliteit van de laatste foto te behouden of te verbeteren, hij is in ieder geval beter dan de eerste foto's.
beter wat minder tanden op de foto , maar wel duidelijker en met wat betere belichting kom je een eind.
Gr Frank

Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.

Dirk
Antw: Antw: Tanden Cadzand/ Zwarte Polder

Bericht door Dirk » 15 dec 2013, 22:25

pangeaman schreef:
Dirk,
probeer voortaan als je fotos van tanden maakt, minimaal de kwaliteit van de laatste foto te behouden of te verbeteren, hij is in ieder geval beter dan de eerste foto's.
beter wat minder tanden op de foto , maar wel duidelijker en met wat betere belichting kom je een eind.
Gr Frank
Beste Frank,

Duidelijke tip; probleem is, dat ik niet zo'n goede camera heb; de ene keer (zal aan het licht liggen) zijn de foto's beter dan de andere keer.
Maar we blijven ons best doen.
Groeten,

Dirk

Plaats reactie