Ardennen : Dechenella .

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Lugo
Been thanked: 66 times
Antw: Ardennen : Dechenella .

Bericht door Lugo » 03 dec 2013, 09:07

Pascal,

wat een mooie reeks vondsten met een grote verscheidenheid.
Zou het kunnen dat op de laatste foto's van de Dechenella de linker vrije wang gewoon ontbreekt?
De bochten, die de schaal van de glabella maken, kloppen goed met de faciale sutuurlijn van de vrije wang en de glabella.
In dit geval heb je mogelijks te doen met een vervellingsrest.

Knap in elk geval.

mvg

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 03 dec 2013, 17:01

Klopt, het laatste stuk is een cranidium, dus zonder vrije wangen, en vrijwel zeker een vervellingsrest.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Alfer
Contacteer:
Antw: Antw: Ardennen : Dechenella .

Bericht door Alfer » 03 dec 2013, 19:20

Lugo schreef:
De bochten, die de schaal van de glabella maken, kloppen goed met de faciale sutuurlijn van de vrije wang en de glabella.
Hallo Lugo,

En daarom is het waarschijnlijk een vervellingsrest ?
Kun je dit misschien iets duidelijker uitleggen ?

Volgens mij is de glabella weggeslagen en is er slechts een vage afdruk zichtbaar.
Heeft de glabella ook een faciale sutuurlijn ?

Dat de foto's een beschadigd cranidium laten zien zonder vrije wangen en dat de kans heel groot is dat het een vervellingsrest is daar kan ik goed in mee gaan.

Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 03 dec 2013, 19:53

strandjutters schreef:
Hallo Marijn,met Dechenella zal ik misschien verliezen van haar.

Maar met Goldius heb ik kans.Drie staarten bijéén en helemaal rechts een kopje,samen 65 mm lang :D
Moet ook nog geprept worden natuurlijk.

GR
Met Goldius maak je idd een goede kans. Mooie pygidia + een cephalon van een mogelijk onbeschreven soort!

@alfer: Waarop baseert u eigenlijk dat het mogelijk om een nieuwe soort gaat?

Marijn

[Bewerkt door Marijn14 op 03-12-2013 om 20:20 NL]

Lugo
Been thanked: 66 times

Bericht door Lugo » 03 dec 2013, 19:53

Alfer,

de term glabella is hier inderdaad niet correct gebruikt, want het gaat over de som van glabella en de twee fixigena. Dus cranidium is de juiste woordkeuze, zoals gebruikt door Frederik.
De sutuurlijnen lopen voor alle duidelijkheid dan ook tussen de rand van de fixigena en de librigena.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Alfer
Contacteer:

Bericht door Alfer » 03 dec 2013, 21:25

Lugo schreef:
Alfer,

de term glabella is hier inderdaad niet correct gebruikt, want het gaat over de som van glabella en de twee fixigena. Dus cranidium is de juiste woordkeuze, zoals gebruikt door Frederik.
De sutuurlijnen lopen voor alle duidelijkheid dan ook tussen de rand van de fixigena en de librigena.
Lugo
Is duidelijk Lugo, bedankt voor je informatie.

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 03 dec 2013, 21:49

Hallo iedereen,ik moest ook ff nadenken over wat Lugo schreef toen ik het bericht las deze middag.De Latijnse namen ken ik wel,maar gebruik ze niet omdat veel mensen op het forum de termen niet begrijpen,ik spreek liever over neus-ogen -wang-rug en staart-en pukkels :D.

Deze termen begrijpt iedereen beter.

Ik heb wat verder het steentje verkleind deze avond(niet lang want heb gewerkt tot 19 uur,ja ik moet ook nog werken)en het stukje steekt eigenlijk vol Dechenella,allemaal fragmenten maar tot op stukjes steen van een paar vierkante centimeter blijven ze komen,de andere soort die ik er soms tegenkom is Goldius,ook fragmenten natuurlijk.

Ik maak straks nog wat foto's van wat erin steek en een beetje volledig is als fragment.

GR

strandjutters

Alfer
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Ardennen : Dechenella .

Bericht door Alfer » 03 dec 2013, 21:52

Marijn14 schreef:
@alfer: Waarop baseert u eigenlijk dat het mogelijk om een nieuwe soort gaat?
[Bewerkt door Marijn14 op 03-12-2013 om 20:20 NL]
Omdat de andere daar aangetroffen soorten nieuwe soorten waren, het kan ook nog een ondersoort zijn.

Om heel eerlijk te zijn hou ik meer van overzichten en verdiep me alleen in detail's om het geheel beter te begrijpen.
Verder kan ik goed zoeken alles netjes ordenen en redelijk prepareren.
Maar dat kunnen er (veel) meer.
Het vinden van fossielen was altijd al bijzonder maar het ontdekken van nieuwe soorten (zeker trilobieten) zorgt voor een grote motivatie.

Mensen die nieuwe soorten beschrijven zoals Allart zijn veel zeldzamer en waardevoller.

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 03 dec 2013, 22:45

Hallo Alfer,jij gaat al een stuk verder dan ik,ik hou mij bezig met zoeken ,wat preppen en babbelen met mensen op het forum,samen optrekken met mijn vrouw vind ik ook al bijzonder,je vind niet vaak koppels in de trilowereld.

Ik laat het uitzoeken van soorten graag aan andere over,ik heb er geen verstand van,wel ben ik van inziens dat je eerst moet zoeken voor je iets kan beschrijven,en met dit zoeken hou ik me bezig.Je hebt dan ook weer mensen die iets meer weten maar die niet preppen of zoeken,en zo komt het tot één geheel.

Das het leuke aan een forum.

GR

strandjutters

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 03 dec 2013, 23:11

strandjutters schreef:
...,en zo komt het tot één geheel.

Das het leuke aan een forum.
Kijk, dat vind ik nu zo leuk aan jou :D

En natuurlijk mag je praten over neus, en pukkels en staarten, dan begrijpt iedereen zo wel min of meer waar het over gaat. Maar wil je écht begrepen worden, spreek je toch best over glabella en cranidium, want die woorden zijn er niet voor niets: ze vatten precies datgene waar het over gaat. (en wie klikt op cranidium kan deze discussie meteen een stuk beter volgen).

Door een beetje woordenschat mee te geven, kunnen we misschien ook helpen om wetenschappelijke literatuur begrijpbaar te maken. Het doel is uiteindelijk dat iemand een artikel kan lezen met ons glossarium bij de hand. Klik klik!

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plaats reactie