Gevonden op de maasvlakte
-
Gevonden op de maasvlakte
Gisteren hebben we gezocht op de Maasvlakte en we hebben een aantal dingen gevonden. Wie kan ons vertellen wat we precies hebben gevonden?
- de eerste lijkt ons een bot, zou het uiteinde van een rib kunnen zijn? En valt er van zo'n klein stukje te zeggen van welk dier het was?
- de tweede is plat en rond, wie weet wat dit is?
- het derde is een half bolletje, ik zie geen sponsachtige structuur zoals bij het bot, is dit gewoon een steentje, of misschien toch iets?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Yvonne
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Antw: Gevonden op de maasvlakte
De eerste is een versteend stuk bot. Te gefragmenteerd voor determinatie. Rib of stuk onderkaak zou kunnen.
De anderen zijn steentjes, stukjes ijzeroer oid. De nemen dit soort vormen aan en kan je veel vinden op MV2.
De anderen zijn steentjes, stukjes ijzeroer oid. De nemen dit soort vormen aan en kan je veel vinden op MV2.
Groet,
Niels
Niels
-
Niels, bedankt voor je antwoord!
Ik ga eens wat meer informatie zoeken over het ijzeroer.
Groet,
Yvonne
Ik ga eens wat meer informatie zoeken over het ijzeroer.
Groet,
Yvonne
- sjaak
- Contacteer:
Denk niet dat dit industrieel is gelet op de vaak organische vormen van deze steentjes, waardoor ze veel worden verward met fossielen. Sommige botten van MV2 hebben ook dezelfde ijzerachtige glans en kleur, alsof ze er mee zijn geïmpregneerd.
Groet,
Niels
Niels
Dat spul van MV2 wordt met allerlei namen aangeduid door fossielenverzamelaars (die er hooguit zijdelings in geinteresseerd zijn), maar ik heb het idee dat dit type veelal limoniet genoemd wordt. Dat is een klei-ijzersteen. IJzeroer wordt volgens mij meer gebruikt voor de wat luchtigere stukken met een pokdalig, dof oppervlak.
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
- sjaak
- Contacteer:
Ik vind "klei ijzersteen", een mooie naam omdat die naam de lading goed dekt 
Ik dacht dat ik ergens nog een stuk van MV2 heb liggen met iets wat op een houtrest lijkt er in. Weet niet of dat kan.

Ik dacht dat ik ergens nog een stuk van MV2 heb liggen met iets wat op een houtrest lijkt er in. Weet niet of dat kan.
Groet,
Niels
Niels
Hallo Niels, de naam ,,klei ijzersteen,, is de enig juiste, word ook gebruikt in de legenda van de vml. Rijks Geologische Dienst. Limoniet is een mineralen term.
Gr.Ben
0000000000