Carboon fossielen Eygelshoven en Charleroi

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
wiledger
Antw: Carboon fossielen Eygelshoven en Charleroi

Bericht door wiledger » 04 dec 2013, 22:11

Afbeelding

Deze is misschien nog iets duidelijker.

Gr. Ger

wiledger

ziepe
Been thanked: 4 times
Antw: Re: Carboon fossielen Eygelshoven en Charleroi

Bericht door ziepe » 04 dec 2013, 23:18

Carboon schreef:
Foto 3-4: Zeker weten Sigillaria in een bepaalde bewaartoestand.
Tim heeft gelijk.

Foto's 3 en 4 zou'k labellen Sigillaria sp. Determinatie op soort is onmogelijk omdat de kenmerkende littekens ontbreken.

Er zijn nog onderverdelingen op morfologisch gebied, zo kan men zeggen dat jouw Sigillaria sp. tot de Eusigillaria hoort (de aanwezigheid van vertikale ribben) en meer bepaald tot de Rhytidolepis, waar de reeds genoemde ribben 'recht' zijn. Deze classificatie werd ooit door Weiss gebruikt wat eigenlijk wil zeggen dat deze manier van classificatie verouderd is maar daarom niet verkeerd. Tegenwoordig spreekt men over 2 soorten Sigillaria stammen: de geribde en de vlakke ('smooth' -eng.). Jouw exemplaar is een geribde.

Classificatie volgens morfologie op deze planten is moeilijk, vandaar de veranderingen en verschuivingen binnenin de naamgeving(en). Veel van de soorten kunnen zo bijvoorbeeld tot eenzelfde genus behoren in verschillende groeistadia of verschillende posities op de plant. (om nog maar te zwijgen over variaties binnen een soort)

Ziepe.

ps: het paleobotanisch werk van Weiss kan je ongeveer situeren tussen en 1892 en 1930.

[Bewerkt door ziepe op 04-12-2013 om 23:26 NL]

The earth has music for those who listen.

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 04 dec 2013, 23:21

Afbeelding

Ter verduidelijking.

The earth has music for those who listen.

Carboon
Has thanked: 430 times
Been thanked: 525 times

Bericht door Carboon » 05 dec 2013, 13:27

Hoi Ger en Dayan,

Op basis van de laatste foto zou ik er voorzichtig Pecopteris cf. pennaeformis van maken. Ik baseer me op Dalinval 1960 (Contribution a l'étude des pécoptéridées: Les Pecopteris du bassin houiller du Nord de la France). Mijn Frans is echter niet denderend, wat het lastig maakt om de diagnose stellingen tot in detail te doorgronden. De grootte, nervatuur en vorm van de pinnules komen overeen met Pecopteris pennaeformis var. minor in Dalinval 1960, zo ook dat de pinnules vrij loodrecht op de pinna staan. Hoe geschikt deze literatuur is voor Zuid Limburg weet ik niet (gebruik dit werk normaal voor Belgisch materiaal, net over de grens vanaf "Nord de la France".) Daarom zou ik het bovenstaande met een korreltje zout nemen...

Meer kan ik er niet van maken.

Tim

Op zoek naar groen in het zwart.

wiledger

Bericht door wiledger » 05 dec 2013, 13:44

Heel hartelijk bedankt Tim en Ziepe
We zijn nu alle plantennfossielen aan het fotograferen en aan het archiveren, ik hoop dat we nog een keer beroep op julie mogen doen m.b.t. de determinatie, want er zitten exemplaren bij waar wij weinig van weten. Dus de komende dagen zullen we nog wel een paar dingetjes plaatsen.

Gr. Ger & Dayan

[Bewerkt door wiledger op 05-12-2013 om 13:46 NL]

wiledger

Plaats reactie