leesbaarheid

Updates, mededelingen en suggesties voor deze website.
fitch
leesbaarheid

Bericht door fitch » 05 dec 2013, 15:09

Het idee van woorden te 'highlichten' (vet, ander kleur, onderlijnd) en te voorzien van een hyperlink is wel handig, maar het leest verschrikkelijk ambetant. De aandacht van de zin wordt telkens naar die woorden getrokken, tevens in de berichten op 't forum en in de beschrijving in de soortendatabank. Om het contrast dan nog groter te maken staat het standaard lettertype van de site al klein en is de reguliere tekst nog eens in een zacht grijs kleur met vaak een maar net donkerder achtergrond.

Nu moet ik (nog steeds) niet brillen, maar moet ik wel vaak enkele woorden of zelfs een zin hernemen om die in één keer door te lezen.

Zijn er nog mensen die hetzelfde vinden?

dries

Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: leesbaarheid

Bericht door Frederik » 05 dec 2013, 15:46

Dit soort feedback is erg waardevol. Natuurlijk proberen we op zoek te gaan naar zo optimaal mogelijke oplossingen, maar de ideale oplossing bestaat niet.
fitch schreef:
Het idee van woorden te 'highlichten' (vet, ander kleur, onderlijnd) en te voorzien van een hyperlink is wel handig, maar het leest verschrikkelijk ambetant.
Vreemd, het lijkt alsof je iets anders ziet op jouw monitor dan ik (maar dat is mogelijk, en indien ja, moeten we dat ook oplossen natuurlijk). De gelinkte termen zijn normaal gezien niet vet, en enkel onderlijnd als je er met de muis over hangt. Het kleurverschil is bewust eerder subtiel gekozen om bij het lezen niet storend te zijn. Daarom ook dat er een lijntje verschijnt als je er met de muis over hangt: eerder als bevestiging dat iets aanklikbaar is.
fitch schreef:
en is de reguliere tekst nog eens in een zacht grijs kleur met vaak een maar net donkerder achtergrond.
De lettergrootte is -ik heb het net even gecontroleerd- normaal gezien dezelfde als websites als Wikipedia. De letterkleur is wel grijs in plaats van zwart, dat klopt, maar ik vind niet dat het de leesbaarheid ondermijnt. Nogmaals: dat is natuurlijk gebaseerd op wat ik zie, mogelijk krijg jij een ander beeld.

De achtergrond is (op de rechterkolom na) wit, terwijl jij spreekt over een donkerder achtergrond. Vermoedelijk is er dus iets mis met de weergave van de website op jouw computer.

Misschien kan je me even een screenshot sturen? Best doormailen op ware grootte (als je het hier plaatst wordt het automatisch verkleind). In afwachting kan je in zowat elke browser inzoomen door "control" en "+" samen in te duwen. Dat lost voorlopig alvast de kleine lettertjes op.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Carboon
Has thanked: 432 times
Been thanked: 525 times

Bericht door Carboon » 05 dec 2013, 15:48

Voor mij is het niet storend tot op het punt dat de leesbaarheid verloren gaat, maar het contrast 'donkerrood - grijs' is inderdaad vrij groot, zeker als een bepaald woord vaak gebruikt wordt en telkens rood gemaakt wordt. Ook is het grappig dat er soms verkeerd wordt gelinkt. Zo heeft een "dakleien flora" niet bijzonder veel met "klei" van doen...

EDIT: helemaal geinig dat het woord "klei" zelf niet gelinkt wordt :D

[Bewerkt door Carboon op 05-12-2013 om 15:55 NL]

Op zoek naar groen in het zwart.

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 05 dec 2013, 16:05

Afbeelding

Bijgevoegd een screenshot van een tekst op de website. Hier zie ik niets in het vet, en ook niet onderlijnd (eerdere versies van de website, voor lancering hadden trouwens wel onderlijnde termen). Hier vind ik niet dat de leesbaarheid erg in het gedrang komt, maar dat is natuurlijk subjectief. Jullie dus wel? Een minimum aan contrast is natuurlijk nodig om duidelijk te maken wat aanklikbaar is, maar door te spelen met kleur kan je veel doen.

Klei zou normaal gezien moeten werken. Test "klei "klei" klei Klei test.

Edit: screenshot ziet er iets softer en lichter uit door de omzetting naar jpg, maar is nog redelijk representatief.
Er wordt blijkbaar niet gelinkt als het woord tussen dubbele aanhalingstekens staat.

[Bewerkt door Frederik op 05-12-2013 om 16:09 NL]

something (TH Huxley)

Spongebob
Has thanked: 416 times
Been thanked: 636 times
Antw: Antw: leesbaarheid

Bericht door Spongebob » 05 dec 2013, 17:56

Frederik schreef:
Bijgevoegd een screenshot van een tekst op de website. Hier zie ik niets in het vet,
'Cephalopoda' is in de screenshot toch vet ???
Of zie ik dat verkeerd?

Time fades away (Neil Young)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 05 dec 2013, 18:06

'cephalopoda' is een aangeklikte link. Deze zijn zwart, maar niet vet.

something (TH Huxley)

Carboon
Has thanked: 432 times
Been thanked: 525 times

Bericht door Carboon » 05 dec 2013, 18:24

Het rood/grijs is voor mij goed genoeg leesbaar.

Op zoek naar groen in het zwart.

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 05 dec 2013, 19:29

Ik heb geen problemen met de leesbaarheid,

Robert Mensink

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 05 dec 2013, 21:13

Hallo, ik heb er ook geen probleem mee, vind het wel makkelijk.

groet, Ben

0000000000

Everhardus

Bericht door Everhardus » 06 dec 2013, 13:23

ik heb ook geen problemen met de leesbaarheid. Lijkt me Dries dat het ofwel aan je monitor ligt ofwel dat je toch aan de leesbril zal moeten....dat sluipt erin zonder dat je het zelf in der smiezen hebt......bij mij hoort ie al een paar jaren bij de standaarduitrusting.

Plaats reactie