Plantenfossielen mijnstort Hendrik, Zuid-Limburg (Carboon)
Plantenfossielen mijnstort Hendrik, Zuid-Limburg (Carboon)

Goedenavond allemaal!
Vorige week heb ik toestemming gekregen om op het mijnstort van de oude Hendrikmijn te zoeken naar fossielen. Dat heeft een aantal leuke dingen opgeleverd, zeker voor mij als beginnend plantenfossielenverzamelaar (dat woord levert punten op...). Het smaakt zeker naar meer, ook al wordt er (in tegenstelling tot wat er bij de vindplaatsinformatie op deze site staat) eigenlijk mondjesmaat toestemming verleend om daar te zoeken. De beheerder is er in ieder geval niet happig op.
Hierboven een aantal foto's van een aantal van de mooiste vondsten. Van een aantal fossielen weet ik in welke richting ik moet zoeken bij het determineren, maar bij deze roep ik de hulp in van de Carboonkenners onder ons

Foto's 1 t/m 7: varianten van Sigillaria, maar welke precies weet ik niet. Ik zie dat er enige variatie is, en van foto 7 weet ik niet eens zeker of die fossielen wel onder de genoemde groep vallen. Voor zover de verschillende exemplaren bladlittekens hebben, lijken ze van elkaar te verschillen qua vorm, grootte en plaatsing binnen de rest van het fossiel;
Foto 8: lijkt me ook een stuk bast van een boom, maar zit ik in de goede richting en zo ja: welke soort is het?;
Foto 9: Alethopteris decurrens;
Foto 10: Ik dacht aan Neuropteris sp.: http://www.geocraft.com/WVFossils/Fern_ID_Help.html ; Mogelijk Laveineopteris loshii?
Foto 11: Een 'Paardenstaart' (Sphenophyta), maar welke weet ik niet;
Foto 12: Varenachtige, in dezelfde steen als te zien is in foto 11;
Foto 13: Sphenophyllum sp. Mogelijk Sphenophyllum cuneifolium?
Groeten en bedankt!
Gijs
[Bewerkt door GdeReijke op 03-01-2014 om 03:47 NL]
- Carboon
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 531 times
Antw: Plantenfossielen mijnstort Hendrik, Zuid-Limburg (Carboon)
Foto 9 is een Alethopteris decurrens, geen conifeertakje. De andere stukken zijn lastig te determineren vanaf mijn telefoon. Zal hiernaar kijken wanneer ik terug ben uit de VS.
Tim
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
Bedankt! Het lijstje is tot dusver bijgewerkt
.

Kan je niet helpen met determineren.
Wel mooie vondsten!
Peter
Wel mooie vondsten!
Peter
donckey
Bedankt
! Het valt me ook niks tegen voor een eerste keer daar zoeken.

- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Prachtig Gijs.
GR Pascal
GR Pascal
strandjutters
Bedankt Pascal!
Ik schop bij deze het topic nog maar even omhoog, want ik zou de fossielen graag op naam gebracht willen opbergen
.
Ik schop bij deze het topic nog maar even omhoog, want ik zou de fossielen graag op naam gebracht willen opbergen

- Carboon
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 531 times
Ben terug.
Aan de Sigillaria stukken ga ik me niet wagen. Mogelijk kan Sven iets zeggen over de stukken waarop de lidtekens enigzins goed bewaard zijn gebleven.
Foto 9: Alethopteris decurrens
Foto 10: Het gaat hier zeker om een Neuropteride-bladvorm, Neuropteris sp. s.l., als je wilt. De nerfdichtheid (aantal nerven per cm pinnule rand) lijkt me rond de 30 te zitten (ga er vanuit de je maatbalk klopt) en de middennerf loopt niet al te ver door. Verder zijn de pinnules smal aangezet (nergens tekenen van fusering met de pinna) en minder dan 1 cm lang. Dit bij elkaar genomen zou je eens kunnen vergelijken met Laveineopteris loshii.
Foto 11: Zou ook niet 1-2-3 verder komen dan Sphenophyta
Foto 12: Een fijne varenachtige. Genera als Zeilleria, Sphenopteris, Renaultia, etc. zijn mogelijke kandidaten. Niet makkelijk te doen vanaf deze foto.
Foto 13: Sphenophyllum sp.. Vergelijk eens met S. cuneifolium
Tim
Aan de Sigillaria stukken ga ik me niet wagen. Mogelijk kan Sven iets zeggen over de stukken waarop de lidtekens enigzins goed bewaard zijn gebleven.
Foto 9: Alethopteris decurrens
Foto 10: Het gaat hier zeker om een Neuropteride-bladvorm, Neuropteris sp. s.l., als je wilt. De nerfdichtheid (aantal nerven per cm pinnule rand) lijkt me rond de 30 te zitten (ga er vanuit de je maatbalk klopt) en de middennerf loopt niet al te ver door. Verder zijn de pinnules smal aangezet (nergens tekenen van fusering met de pinna) en minder dan 1 cm lang. Dit bij elkaar genomen zou je eens kunnen vergelijken met Laveineopteris loshii.
Foto 11: Zou ook niet 1-2-3 verder komen dan Sphenophyta
Foto 12: Een fijne varenachtige. Genera als Zeilleria, Sphenopteris, Renaultia, etc. zijn mogelijke kandidaten. Niet makkelijk te doen vanaf deze foto.
Foto 13: Sphenophyllum sp.. Vergelijk eens met S. cuneifolium
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.