Trigonostoma Miste
Trigonostoma Miste
Dit schelpje haalde ik uit mijn gruis. Het is zeker een Trigonostoma, maar er zijn op soort niveau twee mogelijkheden: T. (Misteia) mistense of T. (Misteia) planispirum. Als ik de beschrijvingen lees lijkt een juveniele T. (Misteia) mistense het meest in de buurt te komen. Dit zou een bijzondere vondst zijn(volgens het boek van A.W. Jansen waren toen nog maar 2 exemplaren van T. (Misteia) mistense bekent). Daarom wil ik ook graag jullie mening over dit schelpje, voordat ik er de verkeerde naam op plak.
Marijn
Antw: Trigonostoma Miste

Je hebt weer een mooie vondst gedaan, Marijn. Dit is volgens mij duidelijk een Trigonostoma planispirum en helaas niet de veel zeldzamere T. mistense.
Van de in het Misteboek van A.W. Janssen aangeduide verschillen tussen de twee (sterk op elkaar lijkende) soorten vind ik de vorm van de windingen het meest eruit springen. De windingen zijn bij planispirum aan de bovenzijde afgeplat. Dit bovenste (afgeplatte) deel gaat vrij hoekig over in het onderste deel van de winding - ik heb die overgang op een van jouw foto's gemarkeerd.
Bij T. mistense hebben de windingen een veel gelijkmatiger bolling; het bovenste deel is niet afgeplat en er is geen hoekige overgang naar onder.
T. planispirum is ook een mooie vondst hoor, maar niet echt héél zeldzaam. Van Miste 2003/2004 heb ik van deze soort ca 20 exemplaren gevonden en van 2013 tot nu toe 4. Een Trigonostoma mistense heb ik nog nooit gevonden.
Groeten, Lex
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Staat ook in ons determinatiesysteem:
http://www.fossiel.net/id_system/fossil ... =2566-0009
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Bedankt voor je antwoord. De volgende keer beter denk ik. Bovendien had ik T planisperum ook nog niet.
Er zijn meer leuke dingen die ik vandaag tegen kwam zoals een Glycymeris met een voor de helft vergroeide klep, waarbij je ook in het slot 2 aan elkaar gegroeide tanden ziet. Ik heb ook nog een paar nieuwe soorten toe kunnen voegen aan mijn lijstje, zoals een Neopycnodonte navicularis(gedetermineerd door Naturalis). Ik zal nog wel wat foto's posten.
Marijn
Er zijn meer leuke dingen die ik vandaag tegen kwam zoals een Glycymeris met een voor de helft vergroeide klep, waarbij je ook in het slot 2 aan elkaar gegroeide tanden ziet. Ik heb ook nog een paar nieuwe soorten toe kunnen voegen aan mijn lijstje, zoals een Neopycnodonte navicularis(gedetermineerd door Naturalis). Ik zal nog wel wat foto's posten.
Marijn
Antw: Antw: Trigonostoma Miste
Dit had ik gezien, maar die foto nam mijn twijfel nog niet weg aangezien de soorten erg op elkaar lijken.Frederik schreef:
Staat ook in ons determinatiesysteem:
Marijn