Miste: Crepidula

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Carcharoides
Has thanked: 3 times
Contacteer:
Miste: Crepidula

Bericht door Carcharoides » 23 dec 2013, 20:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Nog eentje. In deze gastropode zit een Crepidula. Dit schelpje zorgt dat hij in de mond van een gastropode komt, om zo een deel van zijn voedsel in te pikken. De Crepidula vormt zich in de vorm van de mondopening van de gastropode om zich zo aan de omgeving aan te passen.
Op de eerste foto eentje in de gastropode en daarna twee foto's van een losse Crepidula.

Groeten, Gerard

Marijn14
Antw: Miste: Crepidula

Bericht door Marijn14 » 23 dec 2013, 20:12

Deze heb ik er ook een paar gevonden. Ze zitten nog best veel in het gruis. Eentje net als deze in een andere schelp. De rest los. Ik heb ze ook gevonden in een vorm waaruit ik opmaak dat hij in een te kleine schelp gekropen is.

Marijn

Spongebob
Has thanked: 455 times
Been thanked: 681 times

Bericht door Spongebob » 23 dec 2013, 20:20

Gerard Verwey schreef:
Dit schelpje zorgt dat hij in de mond van een gastropode komt, om zo een deel van zijn voedsel in te pikken.
??? Moeilijk voor te stellen.
Tijdens het leven van de grote gastropode wurmt zo'n muiltje zich dan in die mondopening?
Interessant!

Time fades away (Neil Young)

Carcharoides
Contacteer:
Antw: Antw: Miste: Crepidula

Bericht door Carcharoides » 23 dec 2013, 20:46

Spongebob schreef:
Gerard Verwey schreef:
Dit schelpje zorgt dat hij in de mond van een gastropode komt, om zo een deel van zijn voedsel in te pikken.
??? Moeilijk voor te stellen.
Tijdens het leven van de grote gastropode wurmt zo'n muiltje zich dan in die mondopening?
Interessant!
Hij zal waarschijnlijk wat kleiner zijn als hij in de gastropode kruipt en groeit dan met de grootte van de mondopening mee. Meer details weet ik hier ook niet over, gezien ik geen primaire schelpenman ben. ;)

donckey

Bericht door donckey » 23 dec 2013, 20:57

Afbeelding

Ik ben ook geen schelpenman maar dit heb ik gehoord; Dat beestje kruipt inderdaad in het slakkenhuis, vraag niet hoe? Als ze nog genoeg ruimte bij hun "gastheer" hebben dan is de schelp nog bol. Als ie groeit dan vormt de schelp zich strak naar de vorm van de schelp van de gastheer. Op de foto van Gerard kan je goed zien dat het schelplichaam niet meer bol is maar de vorm van het stukje van de binnenkant van het slakkenhuis heeft waar de schurk zich bevond. Op bijgaande foto zie je zo,n Crepidula als ie nog jong is en niet belemmerd in zijn groei.

Peter

donckey

Spongebob
Has thanked: 455 times
Been thanked: 681 times

Bericht door Spongebob » 23 dec 2013, 21:07

Wauw, wat 'n rotzak ;)
Bedankt voor de snelle uitleg.

Is zijn naam misschien afgeleid van 'creepy' ?
gevaarlijk, angstaanjagend, eng, dreigend, sinister, griezelig, akelig, beangstigend

Time fades away (Neil Young)

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 24 dec 2013, 12:41

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,dit schelpje vond ik gisteren in het gruis van Miste. Het minder dan een millimeter groot. Tot nu toe mijn eerste exemplaar. Dat ze binnen kunnen dringen bij gastropoden en schelpen lijk me niet zo moeilijk als je zo,n dwerg bent. Het deel van het huisje de klep waar het slakje in vast (binnen) zit vind ik ook. Het lijk wel een soort Operculum als het los zit. Kort om een fraai dingetje.
Groet,Ben

Ps. dit is niet mijn onderdeel(schelpen) maar zoek foraminiferen Krijt-Mioceen-Plioceen.

0000000000

Carcharoides
Contacteer:

Bericht door Carcharoides » 24 dec 2013, 14:34

Zeer fraai ook Ben!

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 24 dec 2013, 15:21

Afbeelding

Afbeelding

Hier is mijn grootste Crepidula. Ik ben ook juveniele exemplaren tegengekomen, maar die pakt mijn fotocamera niet.

Marijn

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 24 dec 2013, 15:38

Hoi Marijn, straks met je microscoop wel hoor.
Groet,Ben

0000000000

Plaats reactie