Van welk visje is dit een kaakje ?
Van welk visje is dit een kaakje ?

Hallo uit het Miste gruis komt dit kaakje met een soort rasp achtig oppervlak. Foto,s 1-2 10x vergroot voor en achter kant. De rest is een kaakje in serie gemaakt 200x. Ik weet dat vis spul een moeilijk onderwerp is maar je weet nooit.
Wie heeft dit ook gevonden en weet er meer van ?
Groet,Ben
0000000000
Antw: Van welk visje is dit een kaakje ?
In het fijne gruis zitten vele tientallen kaakjes van verschillende soorten visjes en wie weet wat voor andere wezentjes? Geen idee wat voor soorten. Een fotootje maken van een paar van die kaakjes zal nog wel een tijdje duren. Schelpmateriaal heeft voorlopig voorrang in de planning. Dan ook nog de micro-haaientandjes, roggentandjes en stekeltjes. En ook nog zeeëgelmateriaal, otolieten, foraminiferen, ostraepoden en meer van dat kleine spul. Sommige foraminiferen (als ze dat tenminste zijn) zijn werkelijk prachtige plaatjes
Peter
Peter
donckey
Deze kaakjes en andere kleine fossielen zoals foraminifera heb ik ook al gespot. Ik ben ook van plan om daar een focus op te leggen. Determineren zal lastig worden. Ik geloof ook niet dat er eenboekwerk is verschenen over microfossielen van Miste.
Marijn
Marijn
Hallo Peter, je schreef dat je foraminiferen had waarvan je niet met zekerheid kan zeggen dat ze dat ook zijn. Je maakt me nieuw schierig. Is het mogelijk dat je een paar plaatjes mailt. Foraminiferen hebben bij mij de 1e keus . Ik heb een goeie 10kg materiaal gekregen van Miste 2013.
Het valt mij op dat het ander materiaal is dan 2003. Het zal wel aan de andere locatie liggen. Ik heb hier zeer weinig roggenspul inzitten ook kleine haaientanden ontbreken bijna volledig.
Groet, Ben
0000000000
Hoi Marijn, het word tijd dat er klein spul op papier komt van Miste(Mioceen) maar ook van Plioceen. Er zijn bijna geen liefhebbers onder ons die serieus dit spul verzamelen. Maar wie moet dat doen het is een zeer tijd rovende bezichheid. maar we zien wel wat er van komt . Internet is een goed alternatief daar kan je heel wat leren.
Groet,Ben
Ps. als je eens vragen hebt over foraminiferen en ostrakoden laat dan maar weten met een plaatje dan kunnen we elkaar helpen indien mogelijk.
Groet,Ben
0000000000
Antw: Antw: Van welk visje is dit een kaakje ?
Dat er weinig mensen zijn die microfossielen serieus verzamelen was mij ook al opgevallen. Ook dat er erg weinig over foraminifera uit het mioceen van Miste bekend is had ik al gezien. Misschien is dat ook juist wat het interessant maakt. Wel heb ik nog een pdf gevonden over de forams uit het mioceen van Canada(natuurlijk niet te vergelijken met Miste op soort niveau, maar wel een richtlijn voor de juiste familie of het juiste genus). Ostracoden ben ik nog niet tegengekomen, nou weet ik ook niet hoe die er uitzien van Miste. Wil je van een ostracode van miste misschien een foto sturen? Dan weet ik waarna ik zoek.scherven schreef:
Hoi Marijn, het word tijd dat er klein spul op papier komt van Miste(Mioceen) maar ook van Plioceen. Er zijn bijna geen liefhebbers onder ons die serieus dit spul verzamelen. Maar wie moet dat doen het is een zeer tijd rovende bezichheid. maar we zien wel wat er van komt . Internet is een goed alternatief daar kan je heel wat leren.
Groet,Ben
Ps. als je eens vragen hebt over foraminiferen en ostrakoden laat dan maar weten met een plaatje dan kunnen we elkaar helpen indien mogelijk.
Groet,Ben
Heb jij enig idee hoe ik microfossielen kan opbergen? Ze nemen voor hun grote wel erg veel ruimte in beslag in een micromount.
Marijn
[Bewerkt door Marijn14 op 27-12-2013 om 08:46 NL]
Dat er weinig topics voorbij komen over de micro-wereld wil niet zeggen dat er niet meerdere onder ons deze micro's serieus verzamelen! Ik ken zo ie zo al een groot aantal zoekers die "de kleintjes" uit het Boven-Krijt van Zuid-Limburg en aangrenzend Belgisch Limburg ijverig verzamelen. Wat wel bij die micro's komt kijken is dat het maken van goede foto's nogal een priegelig en bovendien een zeer tijdrovend werkje is
. Ook valt op dat er op de weinige topics over micro's maar weinig respons komt, geldt trouwens voor meer onderwerpen. En als er zo weinig respons komt dan is het weinig motiverend om er zoveel (fotografisch) werk in te steken. Ik heb onlangs nog een topic geplaatst over meerdere, veelal byzondere, mini-slakjes uit Miste. Mede omdat sommige forumleden het op prijs zouden stellen om meer van Miste op fossielnet geplaatst te zien. Meer dan 100 maal bekeken en geen enkele reactie
Nu is het heus geen ramp als er niet gereageerd wordt, maar ik denk nu wel wat meer na voordat ik een hoop werk in het openen van een topic steek. Aan de andere kant kreeg ik wel weer veel reacties op dat andere zeldzame slakje....dus als ik in een goeie bui ben zal ik vast nog wel wat topics van mini's, ook vissenrestjes, otolieten en foraminiferen, plaatsen.
Peter

Peter
donckey
Antw: Antw: Van welk visje is dit een kaakje ?
Inderdaad Ben, het materiaal wat gevonden wordt verschilt op onderdelen inderdaad van eerdere lokaties waar eerder materiaal is verzameld. Een paar honderd meter hemelsbreed kan dus aardig wat verschil geven, maar ja het maakt natuurlijk ook nogal wat uit of je nu op het strand bij Monster zoekt of materiaal hebt dat 500 meter verder in zee ligt..scherven schreef:
Hallo Peter, je schreef dat je foraminiferen had waarvan je niet met zekerheid kan zeggen dat ze dat ook zijn. Je maakt me nieuw schierig. Is het mogelijk dat je een paar plaatjes mailt. Foraminiferen hebben bij mij de 1e keus . Ik heb een goeie 10kg materiaal gekregen van Miste 2013.
Het valt mij op dat het ander materiaal is dan 2003. Het zal wel aan de andere locatie liggen. Ik heb hier zeer weinig roggenspul inzitten ook kleine haaientanden ontbreken bijna volledig.
Groet, Ben
Zal komende week proberen een aantal van deze foraminiferen (of waarvan ik denk dat het foraminiferen zijn

Peter
[Bewerkt door donckey op 27-12-2013 om 15:09 NL]
donckey
Hoi,
Peter heeft gelijk.
Ik verzamel ook Micro ( Met micro bedoel ik dan onder de 1 mm)
maar die krijg ik gewoon niet op de foto.
Maar inderdaad nemen sommige mensen de micro's niet serieus.
Zo ken ik een paar mensen die in antwerpen zeefden met 5 cm gaas...
Nikola
Peter heeft gelijk.
Ik verzamel ook Micro ( Met micro bedoel ik dan onder de 1 mm)
maar die krijg ik gewoon niet op de foto.
Maar inderdaad nemen sommige mensen de micro's niet serieus.
Zo ken ik een paar mensen die in antwerpen zeefden met 5 cm gaas...
Nikola