Steen met gaten

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Plaats reactie
keitje
Steen met gaten

Bericht door keitje » 23 nov 2013, 19:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste stenenkenners

Is er onder jullie iemand die weet wat dit voor steen is? Ik heb hem opgeraapt op de Pools-Duitse grens.
Hij zit vol hoekige gaten die een okerkleurig verweerd materiaal bevatten. De massa ertussen is een soort harde kiezel, met wat geel en zwart.

Ik heb er een plakje tussenuit gezaagd... kijkend of ik zo beter kon zien wat het was.

Hoe zou deze steen kunnen zijn ontstaan?

adekker
Contacteer:
Re: Steen met gaten

Bericht door adekker » 26 nov 2013, 17:38

Het gesteente lijkt me in elk geval een silicaat. Het okerkleurige materiaal zou Limoniet kunnen zijn, dat een verwerings-overblijfsel is van oorspronkelijk een ander ijzerhoudend mineraal, zoals hematiet of goethiet. De gaten zijn mogelijk ooit opgevuld geweest met calciet, dat naderhand door oplossing is verdwenen.
Van oorsprong zou het dus een uitgeloogde soort breccie geweest kunnen zijn.
Zo heb ik in Idar-Oberstein eens een holle halve geode gevonden, die geen enkel kristalletje bevatte, maar in plaats daarvan wel zeer duidelijk afgegrensde, rechte vlakken bevatte als nalatenschap van wat eens een groot calcietkristal moet zijn geweest. Die had ten tijde van zijn ontstaan geen enkele ruimte meer overgelaten voor andere vormen van kristallisatie. En daardoor bleef de geode uiteindelijk als een totaal lege, dikke schaal achter.

[Bewerkt door adekker op 26-11-2013 om 17:40 NL]

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

keitje

Bericht door keitje » 30 nov 2013, 19:57

Dank voor je antwoord.
Lost calciet zo makkelijk op?
Maar het klinkt aannemelijk.
Weet jij te vertellen hoelang geleden zoiets plaats gevonden kan hebben?

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 01 dec 2013, 15:08

Calciet is een vrij zacht mineraal (hardheid 3 op de schaal van Mohs) en bovendien erg gevoelig voor zuren. Doe maar eens een druppeltje zoutzuur op calciet en zie vervolgens hoe heftig de bruizende reactie is! Calciet zal derhalve ook snel een reactie aangaan met bodemzuren (zoals humuszuren) en koolzuurhoudend water. Aangezien calciet een groot bestandsdeel is van kalk, zal deze in kalkhoudende gebergten onder invloed van koolzuurhoudend grondwater ook relatief snel kunnen oplossen. Hierdoor ontstaan vaak grotten, waarbij het opgeloste calciet ook bij het binnendringen van een holte opnieuw afgezet kan worden in de vorm van druipsteen. Meestal treed hierbij een verandering plaats in het kristalraster, waardoor we een arragonietachtig geheel krijgen.
Het oplossen van calciet is afhankelijk van de zuurtegraad in de directe omgeving, maar kan erg snel gaan. In enkele tienduizenden jaren kunnen grotten ontstaan en in nog veel minder tijd kan calciet opgelost worden en neerslaan in de vorm van traventijn. Hoe lang het heeft geduurd om uit jouw vondst te verdwijnen is dus erg lastig te zeggen, maar het heeft in principe niet zo heel veel tijd te hoeven kosten.

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

kate

Bericht door kate » 31 dec 2013, 07:25

Dat het om een schedel gaat is voor mij vrij zeker, dat het om een carnivoor gaat vermoed ik. Verder is alles heel onzeker en ben ik bang dat een determinatie tot soort lastig gaat worden. Maar wie niet waagt wint niet.

We offe [url=http://www.braindumps.co/JN0-660.htm]JN0-660 braindumps[/url] design guide and [url=http://www.emc.com/index.htm]EMC[/url] design tutorial to help beginners get started with web designing.

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 31 dec 2013, 08:26

Hallo Kate,welkom op het forum.

Jij bent zeker van een stuk schedel,vanwaar die zekerheid ?

Volgens mij is dit wel een steen,schedel met schelpen en steentjes er binnenin heb ik nog nooit gezien.

GR

strandjutters

Plaats reactie