Ardennen : Bivalve met stekels.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Ardennen : Bivalve met stekels.

Bericht door strandjutters » 01 jan 2014, 17:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen.Deze stekels kom ik vaak tegen,deze is vier cm,maar er hangt iets meer aan wat ik nog niet heb gezien bij deze stekels.Het betreft waarschijnlijk een soort Bivalve met aan beide zijden van de schelp zo een stekel.Ik prep het wat uit.

Weet iemand in welke richting ik moet zoeken voor de naam.

GR

strandjutters

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Ardennen : Bivalve met stekels.

Bericht door Frederik » 02 jan 2014, 15:43

Ik kan je niet verder helpen met de naam, maar je ziet ze inderdaad regelmatig in de Hanonet fm., niet zelden in associatie met Goldius fragmenten. Bij deze zie je wel mooi de fijne ornamentatie, lijken me mogelijk groeiribbels. De richting van deze lijntjes is wel waardevolle informatie bij de interpretatie van het fossiel.
Het lijkt me dat deze in elkaar is gedrukt aan het uiteinde. Wat er nog voor 'extra' aanhangt kunnen misscien gewoon verdere schaalfragmenten zijn.

[Bewerkt door Frederik op 02-01-2014 om 15:44 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Benedikt
Contacteer:

Bericht door Benedikt » 02 jan 2014, 18:14

Hello Strandjutters,
my first idea was, that it could be conulariid. I found several of them in the last 20 year, but they were all a little bigger. 4cm is prett small.
Best Regards
Benedikt

there are no byte than trilobites

strandjutters

Bericht door strandjutters » 02 jan 2014, 18:34

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Frederik,inderdaad vaak samen met Goldius op de 1,deze komt van de vier en daar heb ik ze al meer gevonden maar zonder de Goldius,wel weer met Dechenella.

Op deze foto's zie je dat het aan een steenkern hangt van een Bivalve,de schaal of wat er van over was liep ook mooi door,zodat ik bijna zeker ben dat deze twee bij elkaar horen.

Ik zal er in het vervolg meer aandacht aan geven,heb dit nu wat ontzien.

GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 02 jan 2014, 18:43

Hallo Benedict,Conulariids hebben eerder platte driehoekige windingen die telkens terug komen op de diameter,bij deze stekels zijn de windingen mooi rond en lopen niet door elkaar of in elkaar,op deze windingen zit normaal ook nog een schaal,zodat ik denk dat deze structuur eigenlijk de binnenkant van het fossiel betreft.

Sorry maar kan dit niet uitleggen in het Engels.

GR Pascal

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 02 jan 2014, 18:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,deze stekel van de 4 is waarschijnlijk van hetzelfde dier,maar deze heeft nog de schaal,en hier zie je deze structuur dus niet.

Eigenlijk zou ik moeten proberen om wat schaal van deze te verwijderen.

GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 02 jan 2014, 19:25

Hallo,net wat schaal vrijgeprept van de laatste,ik vind de structuur niet terug zodat ik denk dat deze laatste een Scaphopode is.

GR

strandjutters

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 02 jan 2014, 19:50

Boeiend. Het is moeilijk het fossiel op de foto te interpreteren. Is het ergens mee behandeld? De rand ziet er wat diffuus uit.
Over de oorsprong van Scaphopoda is nog veel onduidelijkheid. Oudste bevestigde records zijn bij mijn weten uit het vroeg-carboon. Devoon is dus op zich niet uitgesloten, maar het is zeker geen voor de hand liggende hypothese. In je andere posts noem je het steevast een 'bivalve'. Zou kunnen, maar ik zie het niet. Lijkt me ook niet zo plausibel. Er zijn nog wel wat opties, Yochelson 2004 wijst o.a. op de gelijkenis met Coleolus?, misschien is dat een denkpiste.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 02 jan 2014, 20:04

Hallo Frederik,we begrijpen elkaar waarschijnlijk verkeerd,die laatste stekel (deze met schaal is volgens mij een Scaphopode.

Ik maak enkel de fossielen wat nat,maar soms komt er wat vet uit mijn naald,k,zal dat waarschijnlijk open gewreven hebben,ik neem het terug ter hand :D

Scaphopode komt volgens bepaalde bronnen reeds in het middendevoon voor,je ziet op foto twee wat schuine groeiringen,ik weet niet of dit typisch is voor deze soort.Op de 1 heb ik deze ook nog nooit gevonden.

GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 02 jan 2014, 20:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,ik heb de Scaphopode wat verder uitgeprept.

Het steekt in zo een steen met allemaal Dechenella fragmenten ,waarschijnlijk Givetiaan dus.

Ik moet toegeven dat ik dit ook voor het eerst zag deze middag,toen ik deze steen thuis open klopte.

Morgen prep ik de stekel met Bivalve wat verder uit.

GR

strandjutters

Plaats reactie