hand /voetwortelbeen?
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
hand /voetwortelbeen?

Hallo
aan het strand gevonden.
ik vermoed dat het een van de vele moeilijk te determineren beentjes is.
maar ik probeer het toch maar,is er iemand die misschien een soort gelijk botje heeft.
Niels heeft al eens aangegeven dat er eigenlijk geen beginnen aan is omdat er zoveel
zijn ,
vooralsnog denk ik aan Mammoet,maar verder kom ik niet
dus alle hulp is welkom
Groet
Huug
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Antw: hand /voetwortelbeen?
hallo Huug,
Laat ik mijzelf dan corrigeren want met de juiste literatuur en een voorbeeld moet identificatie wel lukken, zeker als je weet dat het van een mammoet is, wat hier denk ik wel het geval is. Ik heb soortgelijke botjes, maar moet mij er nog toe zetten om de juiste positie in de mammoet poot te bepalen.
[Bewerkt door sjaak op 02-01-2014 om 22:17 NL]
Laat ik mijzelf dan corrigeren want met de juiste literatuur en een voorbeeld moet identificatie wel lukken, zeker als je weet dat het van een mammoet is, wat hier denk ik wel het geval is. Ik heb soortgelijke botjes, maar moet mij er nog toe zetten om de juiste positie in de mammoet poot te bepalen.
[Bewerkt door sjaak op 02-01-2014 om 22:17 NL]
Groet,
Niels
Niels
-
- Been thanked: 45 times
Hallo, dit is het cuboideum uit de achterpoot van een olifantachtige (waarschijnlijk mammoet).
Charlie
Charlie
Charlie
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
http://www-alt.naturkundemuseum-bw.de/s ... f/B300.pdf
Hallo Niels en Charlie
bedankt voor de antwoorden ,met name Charlie's antwoord
enige tijd geleden heb ik de boven staande site gevonden ,hier staat veel foto materiaal van en over voet en handwortel beentjes van Mammuthus Prmigenius,
(je moet wel helemaal naar beneden scrollen voor dat je bij de foto's bent)
dus op deze site gezocht en vond het antwoord
met vergelijkende foto van het gevonden beentje inderdaad cuboid proximaal en distaal
het is dus een( twee)
eenduidige determinatie Charlie.
ik weet niet of deze site ook bekent is, zo niet dan is het prettig om dit met de andere Forum leden te delen
Niels jij sprak ook nog over goede literatuur over v/h wrtl beentes
heb je nog een tip!
groet
Huug
Hallo Niels en Charlie
bedankt voor de antwoorden ,met name Charlie's antwoord
enige tijd geleden heb ik de boven staande site gevonden ,hier staat veel foto materiaal van en over voet en handwortel beentjes van Mammuthus Prmigenius,
(je moet wel helemaal naar beneden scrollen voor dat je bij de foto's bent)
dus op deze site gezocht en vond het antwoord
met vergelijkende foto van het gevonden beentje inderdaad cuboid proximaal en distaal
het is dus een( twee)

ik weet niet of deze site ook bekent is, zo niet dan is het prettig om dit met de andere Forum leden te delen

Niels jij sprak ook nog over goede literatuur over v/h wrtl beentes
heb je nog een tip!
groet
Huug
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
een boek dat ik onlangs heb overgenomen daarover is van Stanley Olsen, Osteology for the archeologist, no 3, the american mastodont and the woolly mammoth.
Deze heeft platen van alle voetwortelbeenderen. Ik moet er bij zeggen dat het dan nog steeds een gepuzzel blijft. Mijn streven is een poot in elkaar te zetten.
Deze heeft platen van alle voetwortelbeenderen. Ik moet er bij zeggen dat het dan nog steeds een gepuzzel blijft. Mijn streven is een poot in elkaar te zetten.
Groet,
Niels
Niels