Beste eigen vondst, ruil of aankoop 2013
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Antw: Beste eigen vondst, ruil of aankoop 2013
Hallo Pascal,
je kunt vuursteen kappen/verkleinen als je maar de juiste plekken treft. Je moet de steen "vermoeien". Dat bedoelt dat je blijft slagen op een bepaalde plek tot de steen op die plek breekt. Het armskelet is wel afgebroken tijdens de voorlaatste slag (op de laatste 100 meters!), maar gelukkig in een stuk. Zo kon ik het thuis gewoon weer opplakken.
Maar je hebt gelijk, het is een raadsel. In het begin had ik ook niet verwacht, dat het zou lukken. Het was een 50/50 kans, maar het is gelukt! Wat mij veel meer verbaast is het feit dat het armskelet het afgraven door de bagger overleeft heeft. Op het breukvlakte van de steen was namelijk geen korst/kalk, zodat men moet aannemen, dat de brachiopode kompleet in vuursteen zat. Ik neem aan dat de andere klep het skeletje goed beschermt heeft.
Als ik al schreef, het is een "vondst van je leven".
Beste groeten
Oliver
je kunt vuursteen kappen/verkleinen als je maar de juiste plekken treft. Je moet de steen "vermoeien". Dat bedoelt dat je blijft slagen op een bepaalde plek tot de steen op die plek breekt. Het armskelet is wel afgebroken tijdens de voorlaatste slag (op de laatste 100 meters!), maar gelukkig in een stuk. Zo kon ik het thuis gewoon weer opplakken.
Maar je hebt gelijk, het is een raadsel. In het begin had ik ook niet verwacht, dat het zou lukken. Het was een 50/50 kans, maar het is gelukt! Wat mij veel meer verbaast is het feit dat het armskelet het afgraven door de bagger overleeft heeft. Op het breukvlakte van de steen was namelijk geen korst/kalk, zodat men moet aannemen, dat de brachiopode kompleet in vuursteen zat. Ik neem aan dat de andere klep het skeletje goed beschermt heeft.
Als ik al schreef, het is een "vondst van je leven".
Beste groeten
Oliver
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Antw: Beste eigen vondst, ruil of aankoop 2013

Voor uit dan maar
nog ëen" dan.
deze vond ik afgelopen jaar ,langs de vloedlijn bij de Zandmotor,het leek mij een kiezel maar wel apart.
op het Forum kwamen we er ook niet uit
Maar gelukkig bracht Naturalis uitkomst,toen ik hem daar liet zien werd hij als
versteende Zeeëgel gedetermineerd, bestaand uit Calciet,en is van ver aangevoerd!
wat hem zo apart maakt is dat het inwendige is te zien
ook is de Anus goed te zichtbaar.
de mond is afgebroken,maar dat geeft wel een mooi zicht op het binnenste
degene die de determinatie deed liet nog weten dat het de eerste keer was,dat hem zoiets onder ogen kwam.
en nu dus ook in mijn ogen een aparte en uitzonderlijke vondst waar ik erg blij mee ben.
groet
Huug
Antw: Antw: Antw: Beste eigen vondst, ruil of aankoop 2013
Beste Aaron,Alopias schreef:hoi Dirk,dirk schreef:
Dit zijn mijn 2 meest aansprekende vondsten:
De zee-egel lijkt niet bijzonder, genoeg te vinden in het maasgrind; maar in het park in Hendrik Ido Ambacht? Ik heb het "het eerste Ambachtse zwerffossiel" gedoopt.
De synechodus spreekt voor zich; een van de zeldzaamste tandjes uit het Maastrichtien, ik mocht deze in het Horizont van Lichtenberg vinden. Mijn hoofdpijndossiers heten squalicorax en mosasaurus, maar deze is top.
Iedereen gelukkig nieuwjaar!
Dirk
Geen Squalicorax? LOL
Wat een LOL. Maar je hebt een puntje, dus direct hieronder toch ook die ene ...
Groeten,
Dirk
Op dringend verzoek van Aaron:
Mijn enige tot nu toe zelf gevonden complete squalicorax, ook uit het Horizont van Lichtenberg, ENCI. Gevonden oktober 2013.
Groeten,
Dirk
Hoi Spongebob, dat zelfde had ik ook al gedacht. de binnenzijde zag er vreemd uit.
Dacht eerst aan hersenkoraal.
Groet, Ben
0000000000
- Dino15
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 184 times
mijn aandeel,
een kleine complete brachycarcharias lerichei (groundshoot) uit knokke.
nick
Trying to find a great white for years now,
still no succes.
still no succes.

Antw: Antw: Beste eigen vondst, ruil of aankoop 2013
dirk schreef:
Op dringend verzoek van Aaron:
Mijn enige tot nu toe zelf gevonden complete squalicorax, ook uit het Horizont van Lichtenberg, ENCI. Gevonden oktober 2013.
Groeten,
Dirk

Nullus finis longius si quod facis delectaris
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Hallo Spongebob
de topic heb ik op 10 - 04 - 2013 geplaatst onder noemer versteende schelp.
met dit fossiel en het oordeel hier over ga ik uit van de determinatie die in Naturalis
is gedaan door de deskundigen daar.
bij mijn volgende bezoek aan Naturalis zal ik jouw determinatie voorleggen.
vriendelijke groet
Huug
de topic heb ik op 10 - 04 - 2013 geplaatst onder noemer versteende schelp.
met dit fossiel en het oordeel hier over ga ik uit van de determinatie die in Naturalis
is gedaan door de deskundigen daar.
bij mijn volgende bezoek aan Naturalis zal ik jouw determinatie voorleggen.
vriendelijke groet
Huug
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 634 times

Hallo allemaal,
Gisteren net teruggekeerd uit Turkije, na een bezoek aan mijn mooiste aanwinst van 2013: mijn kleinzoon Cem

Daar komt mijn allerbeste zwerfsteenvondst van vorig jaar lang niet bij in de buurt, hoewel ik daar ook ongelooflijk blij mee was: Syltrochos pyramidoidalis een Ordovicische zwerfsteenspons.
Leuk trouwens om in dit ene topic te zien waar iedereen zoal mee bezig is (en wat een prachtige fossielen)
Iedereen een succesvol jaar toegewenst.
Groeten, Tom
Time fades away (Neil Young)
Helaas heb ik geen eigen vondsten in mijn lijst.
De eerste is zonder enige twijfel mijn beste aankoop van 2013.
Een stukje mosasaurus kaak uit Khouribga, Marokko waar niet aan geknoeid is. Dat zie je niet elke dag. En voor 6 tientjes kon ik deze absoluut niet laten liggen. Er was eerst niet heel veel aan te zien. Twee tanden waren zichtbaar het stuk kaak en nog wat frutsels.
Na 'm geprepareerd te hebben zijn de drie tanden mooi tevoorschijn gekomen samen met de overige tand gaten. Het gaat waarschijnlijk om een deel van de onderkaak van een type Halisaurus. Maar ik ga deze maand met het stuk nog bij Anne Schulp langs om bevestiging te krijgen.
Verder zitten er nog twee botten in die mogelijk van het zelfde dier zijn, een stuk lijkt op een fragment van een rib, het andere is niet herkenbaar. Er zitten ook nog een tal van vissen wervels in.
Het tweede stuk heb ik niet in 2013 gekocht. Maar wel uit geprepareerd in 2013.
Toen ik het kocht zat er nog een grote Mosasaurus tand aan vast en waren de twee haaientanden niet zichtbaar. De grote tand die ik heb weg gehaald bleek niet op het blok thuis te horen. In eerste instantie leek alles te kloppen, maar hoe meer ik prepareerde hoe meer het leek dat de tand er niet thuis hoorde.
Na 'm weg te halen bleek dat te kloppen. Gelukkig hoort de rest wel allemaal thuis op het blok. En nog beter, onder de tand zat een mooie Squalicorax tand. Voor de preparatie leek het op een willekeurige hoop botten en tanden. Maar zonder de tand ontstond er ineens een patroon. Alle tanden op het blok wijzen allemaal ongeveer de zelfde kant op (stroming misschien?) . De twee (Mosasaurus?) botten lijken bij elkaar te horen en de twee kleine Mosa tanden lijken ook mogelijk van de zelfde soort. Naar mijn mening lijkt het er op dat een karkas van een grote Mosasauriër is aangevreten door andere Mosa's en haaien. Ook vond ik een tal van verschillende micro haaien tandjes in het matrix tijdens het prepareren.
Het derde stuk is niet even indrukwekkend. Maar in plaats daarvan zit er een leuk verhaal achter. Deze trilobiet uit Kinnekulle, Zweden is namelijk niet in 2013 gevonden. Ten minste, niet oorspronkelijk.
Mijn vader was afgelopen jaar een aantal laden aan het leeg maken. En toen herontdekte hij deze vergeten trilobiet (zo'n ruim tien jaar geleden heeft hij mij zijn fossielen verzameling gegeven). Deze trilobiet is hoogst waarschijnlijk bijna on aangeroerd geweest tijdens mijn hele leven. De trilobiet was nog in de originele krant gewikkeld waar die is in gestopt na het vinden. En het leuke is, dat er een datum op een van de pagina's stond. De zomer van 1986, zo'n jaar voor dat ik geboren werd.
Enfin, na dat deze trilobiet herontdekt was in 2013. Kreeg ik 'm in m'n handen gedrukt. Het probleem was alleen dat het ding in diggelen lag. Dus heb ik alle stukjes weer aan elkaar gelijmd en een beetje uit geprepareerd. En zo bleek het een Pseudomegalaspis patagiata te zijn.
Ik had ook nog een erg mooie raptor tand gekocht afgelopen jaar. Maar ik vond het verhaal met de trilobiet toch leuker om hierbij te zetten.
[Bewerkt door Trilobite op 04-01-2014 om 00:16 NL]
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.