Insertae sedis - niet langer

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Insertae sedis - niet langer

Bericht door Frederik » 07 jan 2014, 21:01

Afbeelding

Afbeelding

Hier zit een verhaal achter.
Al vele jaren staan deze dingetjes onder de categorie 'inseraten sedis' in de database. Hoewel we af en toe suggesties krijgen van mensen om dit soort probleemgevalletjes op naam te brengen, bleef het -voor zover ik me herinner- stil rond deze dingetjes.

Tijdens een test vandaag om een bug in de database te reproduceren, kwam ik deze tegen. Er is wel wat overeenkomst. De rechtse (devoon) deed me een beetje denken aan het uiteinde van sommige coprolieten (dat kan zo'n toegeknepen 'sterretje' hebben, tja, het is zo), maar dat kratertje in het midden houdt geen steek.

Het linkse (siluur) deed me denken aan plaatjes van een primitieve zee-egel. Toevallig heb ik er twee jaar terug gevonden in het Belgisch devoon. Maar wat ik als bobbeltjes had gezien, zijn eigenlijk putjes, zo werd duidelijk na een mailtje van Herman.

Herman had ook een idee dat het wel eens een crinoïde voet zou kunnen zijn,maar een echte match was er niet. De uiteindelijk doorbraak kwam met de vondst van een recente publicatie van Vinn & Wilson (2012) over korstvorming en bio erosie, waarin een foto staat van een discoidale crinoide hechtvoet ("discoidal crinoid holdfast"): http://paleopolis.rediris.es/cg/CG2012_A07/ , figuur 7. Een mogelijke match.

Toen kwam het rechtse fossiel natuurlijk weer in de picture. Ik had het net voordien nog bekeken, en het blijk naar mijn inzicht op dat moment misschien ook om zo'n holdfast te gaan.

En dan moest ik opeens denken aan het topic van Pascal:
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=19501

Sommige crinoid holdfasts hebben niet enkel een basis voor de steel (waarin je een radiaal patroon kan verwachten en een centraal kanaal, zoals op de laatste foto's van Pascal), maar ook aanhechtigen voor de wortels.

Wat Pascal eerst héél verkeerdelijk als oogkassen had aanzien (maar bonuspunten voor creativiteit! ), zijn m.i. net dat: aanhechtingspunten voor wortelstructuren. Dus geen kelk, je zit aan het andere eind van de steel.
Mooie en vooral leerzame vondst Pascal!

Mooi toch hoe de dingen soms lijken samen te vallen. Wat denken jullie?

[Bewerkt door Frederik op 07-01-2014 om 21:03 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Carboon
Has thanked: 447 times
Been thanked: 531 times
Antw: Insertae sedis - niet langer

Bericht door Carboon » 07 jan 2014, 21:18

Dit lijkt me een aardig dichtgetimmerd verhaal. Erg leuk en leerzaam om te lezen. Als kers op de taart zou je kunnen overwegen nog een e-mailtje te sturen naar de auteurs van het geciteerde artikel. Mogelijk kunnen zij deze determinatie verder onderbouwen dan wel aan de kaak stellen.

Op zoek naar groen in het zwart.

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 07 jan 2014, 21:35

Goed idee. Ik wil in ieder geval de term 'holdfast' en de legitieme nederlandse vertaling ervan ook in het glossarium zetten.

something (TH Huxley)

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 07 jan 2014, 21:41

Misschien is de Engelse term wel bruikbaar in het Nederlands. In Nederland wordt Engels jargon meestal gebruikt. In Vlaanderen denkt met daar wellicht anders over ;)

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 07 jan 2014, 22:43

Bedankt Herman,voor je hulp bij determinatie.

GR Pascal

strandjutters

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 07 jan 2014, 23:37

Hallo Frederik,ik denk net hetzelfde.

GR

strandjutters

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 07 jan 2014, 23:37

Geen dank hoor. Het begon met Frederik die de suggestie deed van zee-egel plaatjes.

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

maarten76
Contacteer:

Bericht door maarten76 » 07 jan 2014, 23:57

Dit zijn de leuke verhalen om te lezen. Even mee op de ontdekkingsreis. AIhoewel ik zelf weinig kennis van zaken heb, lijkt mij dit mij heel aannemelijk. Ik neem het van je aan :-)

Groet Maarten

maarten76

Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 08 jan 2014, 02:22

En ik gooide slechts een balletje op na het rondsnuffelen op het wijde internet ;) . Op Steinkern heb ik in het Devoon-subforum daarna wat gekeken naar het topic over crinoïden en bijbehorend leven uit de Prümer Mulde. De vondsten van 'holdfasts' die daar worden getoond komen zeer aardig overeen met de vondst van Pascal.

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 08 jan 2014, 09:38

Dag Gijs,

Inderdaad! Heb ik over gelezen, my bad. Dat was dus een behoorlijk goede suggestie. ;)

something (TH Huxley)

Plaats reactie