Vuistbijl frankrijk.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Extincthunter
Vuistbijl frankrijk.

Bericht door Extincthunter » 09 jan 2014, 20:22

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi iedereen,

Tussen al mijn haaientanden en andere stukken heb ik ook dit stuk van een vuistbijl liggen.
Ik heb het een jaar of 18 geleden gekregen van een goede vriend, ik was toen een jaar of 8 en weet niet of hij er toen veel uitleg bij gegeven heeft toen. Helaas is hij een paar jaar geleden overleden en heb ik dus niet de kans om meer info bij hem te krijgen.

Ik weet alleen dat het uit frankrijk zou komen.
Naast het feit dat ik het best een knap werktuig vind hangt er ook wel wat emotionele waarde aan vast en vroeg ik me af of jullie me meer konden vertellen over deze vuistbijl!

Alvast bedankt,

Stefaan

Met schop en zeef in de hand zeef ik alle tanden uit het zand :)

Caveman
Has thanked: 280 times
Been thanked: 325 times
Contacteer:
Antw: Vuistbijl frankrijk.

Bericht door Caveman » 09 jan 2014, 22:12

Het zou uit Spiennes, Noord Frankrijk kunnen komen, maar t blijft giswerk op deze manier?

To share or not to share, that's the question!

Extincthunter
Antw: Antw: Vuistbijl frankrijk.

Bericht door Extincthunter » 09 jan 2014, 22:25

Caveman schreef:
Het zou uit Spiennes, Noord Frankrijk kunnen komen, maar t blijft giswerk op deze manier?
Spiennes is nog eens vernoemd op een beurs toen ik de bijl bij me had.

Waaraan leid jij dit af?

Met schop en zeef in de hand zeef ik alle tanden uit het zand :)

Steengoed

Bericht door Steengoed » 09 jan 2014, 22:27

Afbeelding

Afbeelding

Gevonden (2009) tijdens graven septic-tank Frankrijk (Niévre).
De steen meegenomen naar het archeologisch instituut te Groningen. De steen bleek een rest vuursteen (kernstuk) te zijn, gebruikt om klingen af te slaan die weer dienden als uitgangspunt voor werktuigen. Deze wijze van vuursteen bewerking vond plaats van 35000 jaar tot 2000 jaar geleden.

groet Meg

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 09 jan 2014, 22:29

Hallo, gezien het model zou het een fragment van een mes uit het Moustiertype kunnen zijn. Komen in het departement Oise bij Parijs voor. Ook in de Dordogne. Hij is dan Paleolitisch de Neanderthaler tijd. Hij is wel wat langer geweest dus gebroken.
Groet,Ben

0000000000

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 10 jan 2014, 00:04

Het is gewoon gissen, Spiennes ligt in het zuiden van Belgie, vlak bij Bergen (Mons)
met de silex afval die er op de velden licht kan men zonder moeite een trein vol laden en gaat van bijna wit tot zwart. op vele van die stukken zijn die roest sporen zichtbaar. Men kan er geen voet verzetten zonder op silex te staan die uit de ondergrond is opgehaald en verkapt. Niet de steenkoolmijnen maar de silex was de eerste mijnbouw
Een zeer belangrijke vindplaats bij onze zuiderburen is "Le Grand Pressigny" tussen "Tours" en "Poitiers" maar Frankrijk ligt vol met bekapte en geslepen silex
Ik heb ook een bijl uit het moustérien gevonden bij een vervallen tumulus in de vendée deze is van een soort zandsteen en bruin-rood, zal er en van de dagen een foto van maken.
Er werd ook handel gedreven, silex van Le Grand Pressigny werd zelfs in belgie geruild en gevonden

Theo

scherven

Bericht door scherven » 10 jan 2014, 10:10

Afbeelding

Hallo, het gaat om het type en niet direct waar hij vandaan komt. Op de fotos 1 en 2 is goed te zien dat er retouches op zitten. Op akker vondsten is dat bijna uitgesloten vooral op plaatsen waar de steen word gewonnen. Half fabrikaten komen natuurlijk massaal voor maar deze is toch wel echt ingebruik geweest.
het voorwerp op mijn foto is er een uit Mousterien.
groet,Ben.

0000000000

donckey

Bericht door donckey » 10 jan 2014, 10:20

Volgens mij is dit fragment inderdaad afkomstig uit Spiennes (bij Mons/Bergen) België.
Het is óf een stuk van een halffabrikaat bijl, óf een fragment van een pic (houweel gebruikt bij de vuursteenwinning) en neolitisch van ouderdom.

donckey

donckey
Antw: Antw: Vuistbijl frankrijk.

Bericht door donckey » 10 jan 2014, 10:30

scherven schreef:

Hallo, het gaat om het type en niet direct waar hij vandaan komt. Op de fotos 1 en 2 is goed te zien dat er retouches op zitten. Op akker vondsten is dat bijna uitgesloten vooral op plaatsen waar de steen word gewonnen. Half fabrikaten komen natuurlijk massaal voor maar deze is toch wel echt ingebruik geweest.
het voorwerp op mijn foto is er een uit Mousterien.
groet,Ben.

Ben,

Hoe kan je nu zeggen dat het bijna uitgesloten is dat er op vondsten gedaan op akkers, retouche zou zitten?
Ik denk dat zo'n 98% van steentijdvondsten door amateurs op akkers wordt gedaan. En je moest is weten wat een prachtige retouche op deze artefacten aanwezig is. Ook in Spiennes zijn bewonersresten aangetroffen een de shabbers die daar gevonden kunnen worden hebben een retouche waar je stil van wordt. Geldt ook voor de halffabrikaatbijlen uit de laatste twee fases van Spiennes, vooral die stukken die alleen nog gepolijst behoefde te worden. Het stuk van Stefaan is hoogstwaarschijnlijk van een halffabrikaatbijl die tijdens de productiefase (het bekappen) is gebroken en daarna weggegooid. Het over grote deel van de bijlen werden verhandeld en pas daarna door de nieuwe eigenaar geslepen.

Peter

[Bewerkt door donckey op 10-01-2014 om 10:36 NL]

donckey

scherven

Bericht door scherven » 10 jan 2014, 10:31

Volgens de eigenaar is hij afkomstig uit Frankrijk. het gaat dus om het model. neolitisch is te jong. Paleolitisch lijkt beter.
Groet,Ben

0000000000

Plaats reactie