Beste eigen vondst, ruil of aankoop 2013

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Hieronymus
Contacteer:
Antw: Beste eigen vondst, ruil of aankoop 2013

Bericht door Hieronymus » 05 jan 2014, 13:05

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier ook een overzichtje. Moeilijke keuze, want ik heb best wat interessante zaken gevonden, maar ook gekocht. De gevonden zaken gaan bij mij boven, dus heb ik uitsluitend daaruit mijn selectie gemaakt.

Foto 1: Polyacrodus cuspidatus, Rhaetiaan (boven-Trias). Toen ik het residu uitzocht vond ik tal van brokjes van deze soort. Een aantal vertoonden echter recente breukvlakken, en wat bleek? Ze pasten ook aan elkaar. Na een beetje plakwerk op deze manier dan toch een min of meer compleet exemplaar kunnen bekomen. 't Is wel een van de betere (en vooral grotere) uit mijn collectie, momenteel.

Foto 2: Cretalamna sp., (Vroeger C. appendiculata var. lata) Maastrichtiaan. Tot nu toe mijn tweede of derde zelf gevonden exemplaar van dit genus in ons Maastrichtiaan, maar wel het beste. Ik hou het hier op 'sp.' omdat het genus momenteel onder revisie is. M.b.t. het Maastrichtiaan zal hier kortelings (hoop ik) nog wel een artikel over uitkomen.

Foto 3: Eoptolamna supracretacea; Campaniaan. 't Gaat hier om een soort die pas in 2013 werd beschreven, maar de tanden zijn wel al langer gekend in privécollecties. Het residu waaruit dit komt was al verzameld in de jaren stillekes. Ik heb het afgelopen jaar echter van een vriendelijk persoon mogen ontvangen, en dit beestje is daar onder andere uit gekomen na lange avonden achter mijn bureautje.

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Antw: Antw: Beste eigen vondst, ruil of aankoop 2013

Bericht door tandenzoeker » 05 jan 2014, 13:43

Foto 3: Eoptolamna supracretacea; Campaniaan. 't Gaat hier om een soort die pas in 2013 werd beschreven, maar de tanden zijn wel al langer gekend in privécollecties. Het residu waaruit dit komt was al verzameld in de jaren stillekes. Ik heb het afgelopen jaar echter van een vriendelijk persoon mogen ontvangen, en dit beestje is daar onder andere uit gekomen na lange avonden achter mijn bureautje.[/quote]

Interessant artikel (heb daar ook nog wel wat residu van ...)

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Galeorhinus

Bericht door Galeorhinus » 05 jan 2014, 14:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moeilijke keuze want ik heb vorig jaar weer heel veel dingen gevonden waar ik uitermate tevreden ben. Hierbij een selectie.

1: Parotodus benedenii (Mioceen) van het Graandok. Als 16-jarige is het niet evident om zeer regelmatig op vindplaatsen te gaan kijken, dus wacht ik regelmatig af tot ik hoor van mijn goede bronnen dat het erg goed is! En zo geschiedde, 2 weekends na elkaar gaan zeven toen de vindplaats bijna gedaan was, en plots lag er tussen de fosforieten een pracht van een benedeni.

2: zeldzame Colus olavi. Ik vond op een niet nader te noemen locatie in de Waaslandhaven dit exemplaar in de Zanden van Kruisschans, Plioceen. Er was nog grote verwarring over deze zeldzame verschijning, en Marcel en ik noemden dit Colus mörchi. Hopend op veel respons heb ik in Afzettingen een artikeltje laten verschijnen over deze vondst. Hierop is Freddy al het bekende materiaal uit de collectie van Marcel van Kallo en zijn eigen collectie van Kallo en vooral de Westerschelde gaan bestuderen. De conclusie was dat de door mij en Marcel genoemde ''mörchi'' een variatie was van ''Colus olavi'', deze conclusie is in Van Nieulande, 2013 gepubliceerd, in de 3de Afzettingen van dat jaar. Eigenlijk is het stuk in december '12 gevonden, maar aangezien er zoveel rond gewerkt is dit jaar plaats ik hem liever nu.

3: Een zeer zeldzame vondst voor het Midden Mioceen (Vroeg Langhiaan) van Miste, Verticordia punctata. In de vroeg Pliocene Zanden van Kattendijk te Kallo (Petaloconchus horizon meen ik) kan men deze soort z'n nakomeling vinden: Verticordia cardiiformis. Echter daar ook zeldzaam. Ik heb mijn Miocene punctata gevonden in het residu, in een pauze tijdens het studeren voor examens. Het studeren ging daarna veel beter!

Omdat max 3 betekend dat je 3 foto's mag plaatsen, heb ik van volgende vondst geen foto gemaakt. Een gave Alopias cf. latidens uit het Post Mioceen basisgrind, opgespoten bij de Zwarte Polder

Groeten, Stijn

Trilobite
Contacteer:
Antw: Antw: Beste eigen vondst, ruil of aankoop 2013

Bericht door Trilobite » 05 jan 2014, 15:53

galeorhinus schreef:

Omdat max 3 betekend dat je 3 foto's mag plaatsen, heb ik van volgende vondst geen foto gemaakt. Een gave Alopias cf. latidens uit het Post Mioceen basisgrind, opgespoten bij de Zwarte Polder

Groeten, Stijn
In de eerste post stond toch duidelijk dat je 3 fossielen mag plaatsen. Dus volgens mij kan je prima meer foto's van de zelfde fossielen uploaden.

Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.

Galeorhinus
Antw: Antw: Antw: Beste eigen vondst, ruil of aankoop 2013

Bericht door Galeorhinus » 05 jan 2014, 15:55

Trilobite schreef:
In de eerste post stond toch duidelijk dat je 3 fossielen mag plaatsen. Dus volgens mij kan je prima meer foto's van de zelfde fossielen uploaden.
Jamaar ik heb al 3 verschillende fossielen afgebeeld he ;)
Btw: Jeroen: kan maar 1 woord zeggen, nice ;)

[Bewerkt door Galeorhinus op 05-01-2014 om 15:57 NL]

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 07 jan 2014, 15:04

Fijn te zien dat er ook een aantal mooie verhalen achter deze vondsten zitten.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Pangeaman

Bericht door Pangeaman » 10 jan 2014, 22:14

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

oke ik doe even mee,
maar ik hou het bij 3 foto's,

3 keer Somniosus,
foto 1 is een bovenkaakse positie.
Antwerpen area.
gr Frank

Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 10 jan 2014, 22:56

Hallo Frank leuke vondsten,ook van de andere mensen van het forum,prachtig allemaal.

Ik weet het niet wat mijn mooiste vondsten zijn in 2013,maar goed je ziet ze genoeg passeren hier op het forum.

De ruil met Frederik vond ik ook wel leuk voor mijn eerste ruil ooit .Erg blij mee .

GR

strandjutters

erik m
Been thanked: 1 time

Bericht door erik m » 11 jan 2014, 07:59

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een van de vele nieuwe tanden die ik heb gekregen uit de US.
Deze is ligt erg mooi in de kreukels

E.J.

Livingstone

Bericht door Livingstone » 11 jan 2014, 11:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuk om iedereen zijn vondsten en aankopen te zien!

Ik heb maar 1 vondst gedaan, waarvan ik niet weet wat het is. Daarom mijn drie beste aankopen dit jaar:

Foto 1 en 2: een mammoetkies uit de Noordzee. Gekocht op de fossielenbeurs Tweede Paasdag in Groningen. Jaren geleden was ik in museum Wierdenland in Ezinge, op een tentoonstelling met leuke objecten van de mensen uit het dorp. Er was een gezin die al jaren een kleine mammoetkies hadden, waar de kinderen mee speelden. Ze wisten niet dat het echt was. Toen ik die kies zag, wilde ik zelf ook heel graag eentje hebben. Tijdens de beurs in Groningen zag ik deze, en heb het gekocht.

Foto 3: een vuurstenen pijlpunt uit Mali, uit het Neoliticum. Het idee dat 5000-7000 jaar geleden iemand deze pijlpunt heeft gemaakt en misschien ook wel heeft gebruikt, geweldig! Ook tijdens de fossielenbeurs in Groningen gekocht.

Foto 4: verschillende dinosaurusdelen (bot, eischaal, tand, tand), gekocht bij fossiel.net. Mijn beide zonen vinden dinosaurussen erg interessant. Wat is dan leuker om echte stukjes dinosaurus vast te kunnen houden!

(Mijn excuses voor de slechte foto's. Ik zal op zoek gaan naar een betere camera)

Groeten, Coby

Plaats reactie