vervorming Hemipneustes
vervorming Hemipneustes
L.s.
Een retorische vraag misschien:
Op bovenstaande foto's mijn eerste "hele" Hemipneustes uit groeve Romontbos.
Bovenste foto zoals ik deze vond, in een groot los blok, vermoedelijk of onderste deel Nekum of bovenste deel Emael; er zaten delen van oesterschelpen naast.
De zee-egel is compleet, maar behoorlijk scheefgedrukt.
Mijn vraag is of iemand een theorie heeft, hoe dat is gekomen.
Geomorfologische effecten lijken het meest voor de hand liggend. De lagen zijn ooit wel omhoog gedrukt, maar liggen geheel horizontaal, niet geplooid of zo; dus scheefdrukkende effecten zie ik eigenlijk niet. Vóór de sedimentatie is onlogisch, de zee-egel zou in stukjes uiteen vallen, de huidige exploitatie van de groeve heeft hetzelfde effect.
Wie heeft een logische verklaring voor deze vervorming?
Met collegiale groet,
Dirk
[Bewerkt door Dirk op 10-01-2014 om 19:30 NL]
[Bewerkt door Dirk op 10-01-2014 om 19:32 NL]
Antw: vervorming Hemipneustes
Grappig om te zien, dat terwijl ik nog bezig ben de verschrijvingen te corrigeren, het bericht al 7x is gelezen.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo,dit is niets abnormaal de meeste fossiele egels hebben deze vervormingen,heeft volgens mij te maken met druk en tegendruk terwijl ze in het sediment verdwijnen.
Een egel heeft twee gaatjes,de mond en de kont,maar goed ook anders zouden bijna alle fossiele egels in elkaar gedrukt zijn.
Wat kort door de bocht maar daar komt het op neer.
GR
Een egel heeft twee gaatjes,de mond en de kont,maar goed ook anders zouden bijna alle fossiele egels in elkaar gedrukt zijn.
GR
strandjutters
Antw: Antw: vervorming Hemipneustes
Sorry Strandjutter,strandjutters schreef:
Hallo,dit is niets abnormaal de meeste fossiele egels hebben deze vervormingen,heeft volgens mij te maken met druk en tegendruk terwijl ze in het sediment verdwijnen.
GR
Ik heb er 10-tallen uit de ENCI, en die zijn alle symetrisch.
Deze is echt anders.
- strandjutters
Hallo Dirk,ik dacht dat het je eerste was.
Kijk ik heb er honderdtallen,maar ik zie niets abnormaal in jouw stuk buiten dat het wat vervormd is door de manier van fossieliseren,je kunt het zo gek niet denken maar ik heb allerlei vormen van egels uit het krijt,in elkaar geklapt-uit elkaar gespat -door elkaar geklutst en noem maar op.
Maar meestal tonen de mensen hun volledige en zie je deze frakken niet op het forum,Allé ik bedoel die van mij natuurlijk,die van jou is wel een mooi stuk.
De reden dat ik zo veel frakken heb is omdat ik mijn egels enkel straal en met een naald zou je dit nooit kunnen bekomen omdat er geen lijn in de egels zit.
Ik wil er anders wel eens een paar tonen die totaal uit elkaar liggen maar toch samen horen.
Natuurlijk had je ook afwijkingen in deze egels toen ze nog leefden,maar die van jou had zeker last van een rare stoelgang als dit zo was
GR Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 10-01-2014 om 22:41 NL]
Kijk ik heb er honderdtallen,maar ik zie niets abnormaal in jouw stuk buiten dat het wat vervormd is door de manier van fossieliseren,je kunt het zo gek niet denken maar ik heb allerlei vormen van egels uit het krijt,in elkaar geklapt-uit elkaar gespat -door elkaar geklutst en noem maar op.
Maar meestal tonen de mensen hun volledige en zie je deze frakken niet op het forum,Allé ik bedoel die van mij natuurlijk,die van jou is wel een mooi stuk.
De reden dat ik zo veel frakken heb is omdat ik mijn egels enkel straal en met een naald zou je dit nooit kunnen bekomen omdat er geen lijn in de egels zit.
Ik wil er anders wel eens een paar tonen die totaal uit elkaar liggen maar toch samen horen.
Natuurlijk had je ook afwijkingen in deze egels toen ze nog leefden,maar die van jou had zeker last van een rare stoelgang als dit zo was
GR Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 10-01-2014 om 22:41 NL]
strandjutters
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hoi Dirk, de Hemipneustes is door sedimentaire bewegingen of druk vervormt. Waneer dit gebeurt is, is erg moeielijk te zeggen. De meeste egels, die je vind zijn inderdaad kapot, verdrukt of gedeformeert. Hier heeft Pascal gelijk! Alleen dat je die kapotte exemplaren niet mee naar huis neemt. Jouw egel is tog een mooi stuk! Groeten, Oliver
[Bewerkt door hubertus68 op 11-01-2014 om 03:45 NL]
Antw: Antw: vervorming Hemipneustes
Oké, Pascal & Oliver bedankt voor de toelichting.hubertus68 schreef:
Hoi Dirk, de Hemipneustes is door sedimentaire bewegingen of druk vervormt. Waneer dit gebeurt is, is erg moeielijk te zeggen. De meeste egels, die je vind zijn inderdaad kapot, verdrukt of gedeformeert. Hier heeft Pascal gelijk! Alleen dat je die kapotte exemplaren niet mee naar huis neemt. Jouw egel is tog een mooi stuk! Groeten, Oliver
Die scheve druk had ik al bedacht, ben alleen zo benieuwd wanneer dat in die zeg 66 mio jaar heeft plaatsgevonden.
Ik blijf het apart vinden, zeker omdat dit mijn eerste ervaring met zo'n scheef exemplaar is.
- strandjutters
Hallo Dirk,dit heeft plaatsgevonden op het moment van begraving volgens mij,moest het zijn door verschuiving van de aardplaten dan zouden beide stukken naast elkaar gelijk verschoven zijn.Dus om de volledige omtrek,en niet plaatselijk.
GR
GR
strandjutters