Beste eigen vondst, ruil of aankoop 2013
- Jip en Janneke
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 16 times
Antw: Beste eigen vondst, ruil of aankoop 2013

Ik zie allemaal mooie stukken voorbij komen en zelf hebben we ook wel wat moois gevonden in 2013 en geprepareerd. Stukken die voor ons heel bijzonder zijn. En die ik jullie ook wil laten zien.
Op de eerste foto een zeldzame Arduennops michelsi met aan de zijde van zijn pygidium een stuk koraal Pleurodyctium problematicum .
Foto 2; 3 en 4 ; een stuk vol met trilobieten die ik in 2013 geprepareerd hebt en gevonden in 2011 in Marokko. Nog niet alle trilobieten zijn gedetermineerd.
Foto 4 is het begin zoals de steen opengeklopt is.
Foto 2 is het eindresultaat. Om dit te verkrijgen heb ik ook wat trilobietresten moeten opofferen. Ook aan de achterzijde zit nog een complete trilobiet.
Foto 3 het eindresultaat positief en negatief. Met op het linkse stuk nog twee opgerolde trilobieten
Foto 5 Voordat ik met de cyphaspis begon, was ik eigenlijk al gestopt met prepareren maar de nieuwsgierigheid won het toch. En gelukkig maar. Helaas zijn de stekels op de kop van de cyphaspis afgebroken en door mij niet meer terug te lijmen, misschien ooit. Maar nu zitten ze veilig in een potje. En de zijstekel zit nog in het stuk wat er naast lig. Maar hier zit nog veilig een pygidium op en aan de achterzijde een compleet opgerolde.
De speurneuzen

Ik ben misschien een beetje laat maar ik zal toch een aantal van mijn favorieten plaatsen.
Foto1: is een Muensterella scutellaris gevonden in de Besuchersteinbruch in Möhrnsheim, Duitsland (omgeving Solnhofen) . Het bijzondere aan dit stuk is dat dit een vrij groot exemplaar is voor deze soort. Normaal gesproken worden deze 5 cm in totaal (met de staart). Dit exemplaar kan met een beetje geluk 7cm worden. Daarnaast zijn Muensterella vrij zeldzaam exemplaren; er worden normaliter twee exemplaren per jaar gevonden in de groeve. We hebben naast deze nog vier exemplaren gevonden in twee weken tijd. De eigenaar van de groeve kon het amper geloven. Was het beste jaar tot nu toe in
Foto2: is het kaakje uit Winterswijk, dit is een geweldige last minute vondst van dit jaar. Er is nieuws over het kaakje in de zin dat er wel dergelijk kaakje zijn gevonden in een groeve Duitsland en een groeve Polen. Maar zover weten de onderzoekers van Bonn niet veel erover. Er wordt gespeculeerd dat het kaakje van een vis of marine reptielen is. Kortom ze weten het niet. Er zal dus een schedel moeten worden gevonden. Een mooie opdracht voor komend jaar.
Foto 3: bevat enkele tanden maar het gaat om de Synechodus. Een mooie vondst van afgelopen jaar in het krijt. Gevonden in de Enci
Groeten,
Arno
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Parotodus benedeni
Antwerp area
Van de laatste trip dit jaar.
Niet topkwaliteit, maar wel compleet.
Nikola
PS. Kwijlerdekwijl wat een synechdodus Arno!!!
[Bewerkt door Mega_Lo op 11-01-2014 om 20:15 NL]
Antwerp area
Van de laatste trip dit jaar.
Niet topkwaliteit, maar wel compleet.
Nikola
PS. Kwijlerdekwijl wat een synechdodus Arno!!!
[Bewerkt door Mega_Lo op 11-01-2014 om 20:15 NL]
Bedankt Pascal en Nikola,
Ik ben laatst deze website tegen gekomen met prachtige kalk fossielen.
http://www.chalk.discoveringfossils.co.uk/
Hierbij zijn de synechodus fossielen de vondsten die pas echt tot de verbeelding doen spreken:
http://www.chalk.discoveringfossils.co. ... chodus.htm
Hierbij zijn de synechodus fossielen de vondsten die pas echt tot de verbeelding doen spreken:

Hallo allemaal,
2013 was voor mij een uiterst productief jaar, ik heb nog nooit zoveel in een jaar gezocht als in 2013.
Zo vaak zoeken levert natuurlijk leuke vondsten op.

Hier is mijn top-3 van het afgelopen jaar.
Foto 1: Salenia Maestrichtensis, ENCI Maastricht (NL). Dit egeltje vond ik ter hoogte van lixhe 1 in een paar blokken die uit het kalksteen van nekum naar beneden waren komen rollen. (Het blok waarin de salenia zat leek namelijk erg op blokken uit de horizont van Kanne.
Dit vind ik persoonlijk mijn mooiste vondst van het jaar.
Foto 2: Carcharodon Hastalis, Miste (NL). Deze tand heb ik ,op de eerste dag en de enige dag dat ik ben geweest, bij de afgraving te Miste gevonden.
Ik kon het haast niet geloven toen deze tand op mijn schep lag.

Deze tand is voor de vindplaats vrij fors.
Foto 3: Notorynchus primigenius, "zonnetje", Miste NL. Deze tand verdient ook een plekje in mijn top 3, ik was echt super blij toen ik hem vond.
De echte vindplaats van dit tandje is om precies te zijn niet echt uit Miste, maar uit de omgeving van Rotterdam. Ik heb hem een paar maanden na de afgraving uit mijn gruis gevist.
Ik vind dit tandje persoonlijk een topper aangezien de tandpositie niet heel erg veel voorkomend is. (Alhoewel er inmiddels ook door een aantal anderen een paar (veel mooiere) zijn gevonden.

Grtz mendel
[Bewerkt door mendel op 12-01-2014 om 22:45 NL]
Facta non verba- Geen woorden maar daden
Antw: Antw: Beste eigen vondst, ruil of aankoop 2013
Hé Arno,Indagator schreef:
Bedankt Pascal en Nikola,
Denken we net iets bijzonders te hebben, kom jij hiermee ....
Ongelooflijk. Je zal het maar vinden.
Groeten,
Dirk

Antwoord op post van Gijs de Reijke:
Da's bijzonder. Je vondst op de eerste foto met de crinoïden. In 2012 een vergelijkbaar stuk gevonden. Door jou beschrijving ben ik nauwkeuriger gaan kijken en zat er in mijn stuk crinoïdenkalk ook een deel van een trilobiet.
Verder lag in het geologisch museum van Gerolstein een mooi voorbeeld van dit gesteente.
[Bewerkt door Vipera op 20-03-2014 om 00:12 NL]
Vipera
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times

Aan het begin van 2013 heb ik veel leuke vondsten in het Graandok/Antwerpen gedaan!
Deze twee zijn niet zeldzaam maar ik vind ze erg leuk:
1) Cosmopolitodus hastalis bovenkaak (4cm) in een schitterend blauwe kleur.
2) Cosmopolitodus hastalis/xiphodon bovenkaak (langste zijde 6 cm)
Groetjes, Xenina
[Bewerkt door Xenina op 21-03-2014 om 12:58 NL]