Protocallianassa met kleur
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Protocallianassa met kleur

Ik wou jullie een leuke grote Protocallianassa uit de groeve Romontbos laten zien. Meestal zijn ze wit, maar bij dit stuk is de kleur bewaard gebleven. Op de detailfoto zie je zelfs een beetje van de voormalige gevlekte structuur, die op de schaar zat.
Groeten
Oliver
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Protocallianassa met kleur
Ooooh, dat is erg knap. Is dit fenomeen gekend / gepubliceerd?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
ik heb dit ook gezien in enkele exemplaren van scharen die we hebben meegenomen. Drie scharen en drie verschillende kleuren. Een wit, een bruine/oranje zoals die wat je hier laat zien en een die grijs is uitgeslagen. Zodra ik tijd heb zal ik foto's maken.
Groeten,
Arno
Groeten,
Arno
- hubertus68
Antw: Antw: Protocallianassa met kleur
Frederik schreef:
Ooooh, dat is erg knap. Is dit fenomeen gekend / gepubliceerd?
Ik heb dit fenomeen nog nooit eerder gezien. Jij, Arno?
Ben benieuwt op jouw fotos.
Oliver
Ik had eigenlijk maar 1 fatsoenlijke schaar, wel vrij wit, maar ik meen toch ook die vlekjes te zien. Zie de foto.
Heel benieuwd naar de oogst van Arno.
Groeten,
Dirk
Mooie exemplaren.
Volgens mij is het fossiel van Oliver afkomstig van een mannelijk exemplaar en dat van Dirk van een vrouwelijk. individu.
Zie bijgevoegde link over het sexueel dimorphisme by Protocallianassa faujasi : http://www.city.mizunami.gifu.jp/sights ... iketal.pdf.
mvg
Lugo
Volgens mij is het fossiel van Oliver afkomstig van een mannelijk exemplaar en dat van Dirk van een vrouwelijk. individu.
Zie bijgevoegde link over het sexueel dimorphisme by Protocallianassa faujasi : http://www.city.mizunami.gifu.jp/sights ... iketal.pdf.
mvg
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
foto 1 is de witte schaar
foto 2/3 is de grijzige schaar
foto 4 is een gedeelte van een schaar met die originele kleur.
Bij de witte schaar zie je geen gevlekte structuur; bij de grijzige schaar zie je wel die gevlekte structuur op een van de scharen. Bij de originele kleur vind ik het moeilijk om te zeggen of dat inderdaad die gevlekte structuur is.
Groeten,
Arno
- hubertus68
Hoi Dirk en Arno,
bedankt voor de fotos. De groeve Romontbos blijkt dus de enigste te zijn, die gekleurde scharen oplevert. Ik heb dit fenomeen tenmindste nog nergens gezien.
Als je via internet of literatuur naar afbeeldingen van Protocallianassa faujasi zoekt, kom je alleen maar witte exemplaren tegen.
Dit maakt onze vondsten tog wel uniek, mannen. Misschien dat ik dit eens aan John Jagt doorgeef?! Hij heeft een beter overzicht over de "schatten" uit het Luiks-Limburgse krijt.
Beste groeten
Oliver
bedankt voor de fotos. De groeve Romontbos blijkt dus de enigste te zijn, die gekleurde scharen oplevert. Ik heb dit fenomeen tenmindste nog nergens gezien.
Als je via internet of literatuur naar afbeeldingen van Protocallianassa faujasi zoekt, kom je alleen maar witte exemplaren tegen.
Dit maakt onze vondsten tog wel uniek, mannen. Misschien dat ik dit eens aan John Jagt doorgeef?! Hij heeft een beter overzicht over de "schatten" uit het Luiks-Limburgse krijt.
Beste groeten
Oliver
Hoi Oliver,
Je ziet het overigens wel vaker in die ijzerhoudende lagen dat ze gelig/bruin uitslaan in 't Rooth en die grijzige zie je ook af en toe. Ik kan eventueel kijken of ik een krabbenschaar heb met de roze kenmerken maar ik denk dit alleen geld voor Romontbos.
groeten,
Arno
Je ziet het overigens wel vaker in die ijzerhoudende lagen dat ze gelig/bruin uitslaan in 't Rooth en die grijzige zie je ook af en toe. Ik kan eventueel kijken of ik een krabbenschaar heb met de roze kenmerken maar ik denk dit alleen geld voor Romontbos.
groeten,
Arno
- hubertus68
Hoi Arno,
ja, uit de donkerbruine lagen in ’T Rooth ken ik dit ook, maar dat ligt zeker aan het ijzer.
Grijzige zie ik ook al eens. Misschien is dit het tussenstadium tussen bruin en wit?!
Ik heb John Jagt een mailtje gestuurt. Eens horen wat hij denkt. Ik laat het dan weten.
Groeten
Oliver
ja, uit de donkerbruine lagen in ’T Rooth ken ik dit ook, maar dat ligt zeker aan het ijzer.
Grijzige zie ik ook al eens. Misschien is dit het tussenstadium tussen bruin en wit?!
Ik heb John Jagt een mailtje gestuurt. Eens horen wat hij denkt. Ik laat het dan weten.
Groeten
Oliver