Centrale holte crino
Centrale holte crinoïde of dichtgegroeide geode-holte of.....

Hallo,
Deze steen heb ik gevonden in Drenthe, op een akker in Anloo.
Vanwege de aparte holte in het midden van de steen, vroeg ik mij af of dit wellicht van een crinoïde is of dat het bijvoorbeeld een 'dichtgegroeide' geode-holte is waarbij kristallen zijn verdwenen. Of is het gewoon een 'toevallige' tekening?
Wie kan mij hier antwoord op geven?
Alvast bedankt!
Ronald
RS
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Centrale holte crinoïde of dichtgegroeide geode-holte of.....
Vanop de foto kan ik alvast geen structuren zien die zouden wijzen op crinoïde. Daarom zou ik vermoeden dat het hier eerder gaat om een toevallige vorm.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hallo Frederik,
Bedankt voor je antwoord. Dus zoals het lijkt een toevallige vorm. Is het ook nog mogelijk dat de dichte holte is ontstaan door een graafspoor? Geen idee of dit een mogelijkheid is.
Ronald
Bedankt voor je antwoord. Dus zoals het lijkt een toevallige vorm. Is het ook nog mogelijk dat de dichte holte is ontstaan door een graafspoor? Geen idee of dit een mogelijkheid is.
Ronald
RS
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Daar kan ik je niet mee helpen, ik weet dat sporen van graafhangen van en in silex redelijk vaak voorkomen, maar ik mis de ervaring met dit materiaal om ze ondubbelzinnig te herkennen. Wellicht kan iemand anders hier een geïnformeerde uitspraak over doen?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Oké, bedankt voor je informatie. Misschien dat iemand anders nog wat meer kan zeggen.
Ben benieuwd.
Ben benieuwd.
RS
bij de graafgangen die ik ken is de gang opgevuld met de silex zodat je een worstvormige silex hebt.
philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
ingenieur in de cephalopode huisvesting
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hallo Ronald,
de holte in jouw stuk is door chemische processen onstaan. Misschien zat er wel eens een organisme op die plaats waar de holte is en is tijdens het fossilisatieprocess en chemische invloeden opgelost/verweerd. Daarom vind je in vuursteen meestal afdrukken van fossielen en heel zelden de echte schaal, schelp of het skelet.
Groeten
Oliver
de holte in jouw stuk is door chemische processen onstaan. Misschien zat er wel eens een organisme op die plaats waar de holte is en is tijdens het fossilisatieprocess en chemische invloeden opgelost/verweerd. Daarom vind je in vuursteen meestal afdrukken van fossielen en heel zelden de echte schaal, schelp of het skelet.
Groeten
Oliver
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Olivier,is het niet eerder andersom ?
GR
GR
strandjutters