Belemniet Seatown - Dorset UK taxonomie

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Vincko
Been thanked: 1 time
Belemniet Seatown - Dorset UK taxonomie

Bericht door Vincko » 16 jan 2014, 14:50

Afbeelding

Lastig zoeken. Het lijkt wel of belemnieten een beetje ondergewaardeerd worden...tis allemaal ammonieten....
Iemand een idee

- MET DE OPMERKING HIERBOVEN BEDOEL IK DUS NIET FOSSIEL.NET MAAR DE WEBSITES OVER JURRASIC COAST -

[Bewerkt door Vincko op 17-01-2014 om 10:43 NL]

Verba volant, fossilis manent

adekker
Contacteer:
Antw: Belemniet Seatown - Dorset UK taxonomie

Bericht door adekker » 16 jan 2014, 15:11

Ik zit bij deze belemniet sterk te denken aan:
Youngibelus gigas uit de Onder-Jura.

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Everhardus

Bericht door Everhardus » 17 jan 2014, 02:06

Hoezo ammonieten hier overgewaardeerd...da's een grap, i'm sure....???
Belemnieten zijn er in overvloed in Seatown, je hebt dan ook een bijzonder mooi exemplaar.
Maar ammo's is waar je voor gaat op deze locatie,zoveel is zeker....Hoe graag zou ik dan ook weer eens die kant op gaan....voorlopig helaas....

Vincko
Antw: Antw: Belemniet Seatown - Dorset UK taxonomie

Bericht door Vincko » 17 jan 2014, 10:01

Everhardus schreef:
Hoezo ammonieten hier overgewaardeerd...da's een grap, i'm sure....???
Belemnieten zijn er in overvloed in Seatown, je hebt dan ook een bijzonder mooi exemplaar.
Maar ammo's is waar je voor gaat op deze locatie,zoveel is zeker....Hoe graag zou ik dan ook weer eens die kant op gaan....voorlopig helaas....
Niet hier maar op de 'jurrasic coast' websites. Veel te vinden taxonomie ammo's maar belemnieten.... weinig tot niets :-(

Groet,
René

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 17 jan 2014, 10:12

Wat zeker zou helpen is dat je een beetje moeite zou doen om je wat te verdiepen in de stratigrafie van de locaties waar je naartoe gaat. Dan kan je gerichter gaan zoeken naar literatuur over je vondst. En wij ook. Zelf heb ik Seatown nog niet bezocht, dus als ik met een antwoord wil komen moet ik ook eerst door een hele resem van opzoekingen... dat maakt dat je veel minder antwoorden krijgt. Anderzijds zijn belemnieten ook niet de makkelijkste fossielen om op naam te brengen. Ze 'lijken' allemaal nogal sterk op elkaar, omdat ze nou eenmaal erg weinig uitgesproken determinatiekenmerken hebben. Voor die van het laat Krijt moet je ze zelfs in twee splijten om tot een sluitende determinatie te kunnen komen. En ja, spiralen hebben de mensen steeds meer geïnspireerd dan pijlpunten. Maar zeggen dat dit forum overspoeld wordt door ammonieten, uhum, dat nou toch niet :)
Mooi vondst Vincko.

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Vincko
Antw: Antw: Belemniet Seatown - Dorset UK taxonomie

Bericht door Vincko » 17 jan 2014, 10:41

Stijn schreef:
Wat zeker zou helpen is dat je een beetje moeite zou doen om je wat te verdiepen in de stratigrafie van de locaties waar je naartoe gaat. Dan kan je gerichter gaan zoeken naar literatuur over je vondst. En wij ook. Zelf heb ik Seatown nog niet bezocht, dus als ik met een antwoord wil komen moet ik ook eerst door een hele resem van opzoekingen... dat maakt dat je veel minder antwoorden krijgt. Anderzijds zijn belemnieten ook niet de makkelijkste fossielen om op naam te brengen. Ze 'lijken' allemaal nogal sterk op elkaar, omdat ze nou eenmaal erg weinig uitgesproken determinatiekenmerken hebben. Voor die van het laat Krijt moet je ze zelfs in twee splijten om tot een sluitende determinatie te kunnen komen. En ja, spiralen hebben de mensen steeds meer geïnspireerd dan pijlpunten. Maar zeggen dat dit forum overspoeld wordt door ammonieten, uhum, dat nou toch niet :)
Mooi vondst Vincko.
Ik weet het Stijn...splijten en meten met belemnieten om concreet te determineren. Is zo spijtig al die gespleten belemnieten in je vitrine ;-)

Ik heb een aantal websites gevonden over seatown en ik weet ook precies in welke laag ik deze belemniet heb gevonden (laag: Belemnite Marl member) van ongeveer 189 miljoen jaar geleden dus Pliensbachien.
Ik ben al blij als ik de familie kan benoemen...geslacht en soort zal idd niet te doen zijn zonder te slijten.

Nee!!!!! niet dit forum of überhaupt fossiel.net maar in het algemeen weinig info belemnieten wel ammonieten websites UK.

Groetzzzz

Plaats reactie