Verkiezelde lisdodde en ander riet uit het Mioceen van de Mojave woestijn, CA, USA

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Carboon
Has thanked: 430 times
Been thanked: 525 times
Verkiezelde lisdodde en ander riet uit het Mioceen van de Mojave woestijn, CA, USA

Bericht door Carboon » 17 jan 2014, 12:19

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Forum,

Afgelopen december was ik in Californië en natuurlijk heb ik toen ook wat aan fossielen gedaan. Bovenstaande foto's zijn gemaakt in de westelijke Mojave woestijn. De eerste foto toont op de voorgrond de vindplaats en kijkt verder uit over het landschap. Op de volgende drie foto's is verkiezeld plantmateriaal, van Miocene ouderdom, te zien - voornamelijk rhizoom en gebladerte van verschillende soorten riet en lisdodde. Het is vrij bijzonder dat grasachtige planten zo driedimensionaal en anatomisch bewaard blijven (de enige andere locatie die ik ken waar dit zo gebeurd is, is Rátka, Hongarije). Op de laatste foto is bijzondere huidige vegetatie te zien (Yucca brevifolia).

Tim

Op zoek naar groen in het zwart.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Verkiezelde lisdodde en ander riet uit het Mioceen van de Mojave woestijn, CA, USA

Bericht door Frederik » 17 jan 2014, 13:32

Zeer bijzonder! Het doet een beetje denken aan travertijn.
Misschien kunnen we dit als locatie of geologisch excursiepunt in het systeem zetten?

[Bewerkt door Frederik op 17-01-2014 om 14:38 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Carboon
Antw: Verkiezelde lisdodde en ander riet uit het Mioceen van de Mojave woestijn, CA, USA

Bericht door Carboon » 17 jan 2014, 15:52

Het is helaas niet aan mij om de locatiegegevens vrij te geven. Ik was hier met- en dankzij een bevriende lokale plantfossielenverzamelaar, die me de plek heeft getoond. Gezien de hoeveelheid vernieling die deze site nu al te verduren heeft denk ik dat hij het echt niet zou waarderen als ik de coördinaten het internet op gooi. Sorry.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 17 jan 2014, 16:05

Uiteraard. Volkomen begrijpelijk, ik ken de context natuurlijk niet. Voor hetzelfde geld was deze site goed beschermd.

Toch prachtig om zien. Hoe is de bewaring op microschaal? Je schrijft dat het verkiezeld is. Kan je er slijpplaatjes van maken en cellen zien?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Carboon
Antw: Antw: Verkiezelde lisdodde en ander riet uit het Mioceen van de Mojave woestijn, CA, USA

Bericht door Carboon » 17 jan 2014, 16:15

Frederik schreef:
Uiteraard. Volkomen begrijpelijk, ik ken de context natuurlijk niet. Voor hetzelfde geld was deze site goed beschermd.
Begrijp me niet verkeerd; vond het in principe ook een goed voorstel. Mijn reactie was enkel een uitleg waarom ik de locatie niet vrij wil geven. Normaal gezien zou ik graag zo een bijdrage leveren aan de database.
Frederik schreef:
Toch prachtig om zien. Hoe is de bewaring op microschaal? Je schrijft dat het verkiezeld is. Kan je er slijpplaatjes van maken en cellen zien?
De planten zijn tot op zekere hoogte structureel bewaard gebleven. Ik heb niet echt de middelen om de microschaal te laten zien, maar ik kan vanavond of dit weekend wel een scan of foto maken van een gepolijste doorsnede. Volgt later!

Carboon

Bericht door Carboon » 17 jan 2014, 17:27

Afbeelding

Afbeelding

Heb ze nog niet onder de stereomicroscoop gehad, maar bij deze twee foto's van interne structuur. Als je het vergelijkt met de bewaring in Rátka, zie bijvoorbeeld: http://www.fossiel.net/id_system/fossil ... =2579-0086, dan is de bewaring van deze stukken redelijk, maar niet geweldig. Maar mogelijk hebben anderen hier wel beter bewaard gebleven materiaal gevonden, dat kan natuurlijk altijd.

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 17 jan 2014, 20:26

Ik ken uit de travertijn van Bad Langensalza ook plantenstructuren die in 3d bewaard zijn gebleven. Daar heb ik materiaal van, maar dat staat (nog) niet op de site.

http://www.fossiel.net/sites/fossil_site.php?plaats=463

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Plaats reactie