prepareren met een luchtbeitel (microscopie)

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Indagator
Been thanked: 1 time
prepareren met een luchtbeitel (microscopie)

Bericht door Indagator » 24 jan 2014, 22:10

Hoi,

Ik heb een vraag over het prepareren met een luchtbeitel. Ik heb de topics over werken met een luchtbeitel een beetje door gelezen en ik vroeg me af of het verstandig om bij de aanschaf ook een microscoop te kopen aangezien je dan uiteraard meer ziet. Ik bedoel hiermee wel een special microscoop voor te prepareren zoals in deze link:

http://www.krantz-online.de/en/online-s ... scopy.html

Ik weet niet wat makkelijker werkt bij het prepareren met of zonder microscoop of dat je beter met een loep kunt werken die 10 keer vergroot.

Daarnaast is er een serie aan luchtbeitels waarbij ik me afvroeg of de goedkopere versie in principe voldoende is of dat ik bepaalde zaken moet overwegen. Wat betreft extra naalden, etc.

http://www.krantz-online.de/en/online-s ... a_pen.html

Ik hoop dat mijn vragen een beetje duidelijk zijn.

Groeten,
Arno

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: prepareren met een luchtbeitel (microscopie)

Bericht door Frederik » 24 jan 2014, 22:25

De noodzaak voor vergroting hangt ervan af hoe klein de fossielen zijn en hoe fijn je ze wil kunnen prepareren. Maar ja, vergroting is nuttig en in veel gevallen een must.

Mijn advies is dat, als je een microscoop wil, je best meteen een redelijk goede koopt. Slechte optiek kan erg vermoeiend zijn voor de ogen en zorgt ervoor dat je moeilijk voor langere tijd kan werken aan een stuk.
Is geld een probleem, zijn er voorzetbrillen met ingebouwde loupes. Deze zijn erg populair in vb. Marokko, en daar wordt er erg fijn werk mee gedaan, dus het kan wel.

Als ik me niet vergis zijn die Krantz modellen eigenlijk gewoon Hardy Winkler tools. Die koop je beter via dhr. Presher, scheelt toch een stuk: http://www.devonian-trilobites.de

De goedkope tool waar je naar linkt is een zéér fijne pen (fijn zoals in: gemaakt voor het fijne werk). Op zich een zeer goede pen, maar geen goede keuze voor jou, tenzij je enkel fossielen van kleiner dan 2 cm wil preppen. Die pen heeft niet genoeg kracht om snel matrix weg te werken.
Als beginner ben je meer met een goede allround pen. Wil je meteen voor kwaliteit gaan (HW bijvoorbeeld), reken al gauw zo'n 600 à 800 euro, afhankelijk van je keuze. Er zijn alternatieven die minder dan de helft van dat bedrag kosten, en waar je ook een heel eind mee komt.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 24 jan 2014, 22:36

Arno,

uw vragen zijn duidelijk, maar het antwoord is niet zo eenvoudig.
Om goede informatie te kunnen geven is het belangrijk om te weten wat je specifiek wil prepareren. Want dat bepaalt de keuzes die je moet maken.
Voor zeer nauwkeurig werk bijvoorbeeld is het zeer handig om een stereomicroscoop te hebben met vergrotingen 20 X en zelfs 40 X. Om mijn trilobieten te prepareren werk ik bvb altijd met vergroting 20 X
Voor minder fijn werk kan een vergrootglas volstaan, liefst op een arm zodat beide handen vrij zijn.
Idem voor de keuze van de preparatiepen: het soort werk bepaalt wat je best aankoopt.
Maar hier zijn de opties nog veel uitgebreider omdat de keuze niet alleen gaat tussen fijn en grof werk, maar ook het type matrix speelt een rol. Krijt gedraagt zich bvb heel verschillend van het harde kalkgesteente uit het Devoon.

Hopelijk helpt dit je een beetje verder. Maar als je specifieke vragen hebt, mag je mij altijd een mailtje sturen.

mvg

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 24 jan 2014, 22:43

Oeps, Frederik was wat sneller.
Maar nog even meegeven dat mijn eerste pen van Krantz kwam en zij verschilt wel van mijn Hardy Winkler pen (via Harald Prescher ).
Dus ik denk dat zij wel degelijk van verschillende makelij zijn.

mvg

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 24 jan 2014, 22:53

Ok, goed dat je dat even aanhaalt. Ze lijken wel kopieën van elkaar.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Indagator

Bericht door Indagator » 24 jan 2014, 23:02

Bedankt voor jullie reactie Frederik en Lugo,

In principe is dit een project voor de lange termijn aangezien zowel mijn vader als ik nu weinig tijd hebben en geen ruimte hebben omdat we het nieuwe huis aan het verbouwen zijn. Als alles daar klaar is, komt er ook een ruimte voor prepareren en een mini museum ( legio aan kasten en displays) . Maar omdat het aanschaffen van dergelijke apparatuur een dure grap kan zijn wilde ik alvast onderzoeken wat het kan kosten. Er is een redelijk budget (1500-2000 euro) beschikbaar als alles rond het huis klaar is omdat we zoals jullie ook adviseren gewoon direct goede apparatuur te kopen ( een compressor is al gekocht voor het werken rond het huis (100l tank en een werkdruk van 2-8 bar)).

Wat ik begrijp doe ik er verstandig aan HW te kopen, maar waar moet ik opletten bij de exemplaren van dhr. Presher?

De fossielen die we op moment willen prepareren zijn van de omgeving van Solnhofen en hier zitten ook enkele bij waar fijn werken nodig is. Dus een vergroting van 20-40 keer is dus eigenlijk wel verstandig.

Groeten,
Arno

ivok

Bericht door ivok » 25 jan 2014, 07:53

rantz verkoopt volgens mij ook 1 of 2 langen die niet van hw zijn.

gros is toch hw had ik ook begrepen.
ik hoorde ook dat hw pennen tot op bepaalde hoogte handwerk zijn. toch al de afwerking etc. Jan zomaar gebeuren dat er minieme verschillen in elke pen zitten.

waar moet je op letten. welke pen geschikt is geschikt voor type compressor.
hoe nauwkeurig wil je werken. uitbreid mogelijkheden... budget

oeps...

ivok

Bericht door ivok » 25 jan 2014, 08:09

ahhh zie dat ik laatste post niet goed gelezen heb.

da's net budget.

hoeveel wil je prepareren en hoe belangrijk vindt je gemak.
zo heb ik drie beitelsn met elk uitbreid mogelijkheden.... echter heb ik gemerkt dat ik de laatste tijd vlugger van apparaatje wissel dan dat ik een kop wissel.

er zijn geloof ik een aantal beitel/naald combinaties die geliefd zijn bij solnhofenmateriaalpreparateurs :-)
als je mailt naar devonian-trilobites.de dan kan de heer presscher je wel wat tips en info geven. geduld en kennis van de Duitse taal is een pré.

oeps...

donckey

Bericht door donckey » 25 jan 2014, 22:29

En vergeet je vondsten uit Winterswijk niet :D
Soms kan je op internet voor een redelijke prijs topbinoculairs aanschaffen. Ik ga volgende maand naar een verzamelaar in Twente die heel veel ervaring heeft met het preppen met luchtbeitels en stralen. Hij verzameld ook microscopen. Ik zal hem eens om advies vragen voor je. Lijkt me trouwens wel handig dat je er een aanschaft waarmee je ook betrekkelijk eenvoudig kunt fotograferen. En dan heb je nog de relatief goedkope binoculairs van Russische makelij. Zo een heb ik vlak na het uiteen vallen van de Sovjet Unie een kunen bemachtigen voor 100 GULDEN. En heb deze omgebouwd zodat ik ook hele grote brokken steen kan bewerken.

Groetjes Peter en de groeten aan Dolf

donckey

Indagator

Bericht door Indagator » 27 jan 2014, 17:49

bedankt voor de info Ivok.

Als je dat zou willen doen zou dat heel fijn zijn Peter. Het is altijd handig om een expert te vragen bij dit soort zaken omdat het toch een paar euro's meer kost dan bijv. een nieuwe bijtel.

Groeten,
Arno

p.s. Pap heeft het gelezen, dus bij deze de groeten terug.

Plaats reactie