paleolithicum afslag of kling.
paleolithicum afslag of kling.

hallo
mijn naam is martin en mijn hobby is metaaldetectie en ik vond deze steen ,het is een afslag /kling , ik zoek anders nooit naar stenen maar vond deze wel heel apart.
vondst gemeld en het is een afslag/kling paleolithicum 8800 vC - 800-12 vC .
mijn oudste vondst en een mooie.gr martin
m.v.g.
martin
martin
Re: paleolithicum afslag of kling.
Hoi Martin,
Mooie kling. Wie heeft deze op paleolitisch gedetermineerd?
Hoe groot is deze kling? en wat betekent 800-12?
Mooie kling. Wie heeft deze op paleolitisch gedetermineerd?
Hoe groot is deze kling? en wat betekent 800-12?
donckey
he donckey
hier wat meer uitleg ,had de vondst gemeld en zij dateren het hier op,
zie ook link , http://duppies.jouwweb.nl/upload/e/8/e/ ... 1136577158
gr martin
gr martin
m.v.g.
martin
martin
bedankt sjaak .
hoop nog meer van dit spul te vinden , inmiddels heb ik al weer wat ,zal het wel even plaatsen.
gr martin
hoop nog meer van dit spul te vinden , inmiddels heb ik al weer wat ,zal het wel even plaatsen.
gr martin
m.v.g.
martin
martin
Re: Re: paleolithicum afslag of kling.
Dank je voor deze info. Vindplaats en omstandigheden nu bekentmartin67 schreef:
he donckey
gr martin

In het "Noorden" wordt spaarzaam Midden-Palaeolithicum gevonden. Verder meerdere Jong-Palaeolitische culturen (Bijv. Hamburgcultuur) , Mesolitisch materiaal en natuurlijk ook Neolitisch en Bronstijd. Op basis van jouw vondst is het eigenlijk niet goed mogelijk te achter halen van welke tijd deze kling afkomstig is. Maar zou heel goed Jong-Palaeolitisch kunnen zijn. Als dat zo is dan raad ik je aan om nog meerdere malen op die plek te gaan kijken, want klingen zoals deze liggen niet zo maar op een akker maar zijn vaak onderdeel van een vondstgroep uit bijvoorbeeld een jagerskampje of zomerverblijf. Zou me niet verbazen als je daar in de tijd spitsen en klingschabbertjes uit die tijd zou aantreffen.
Peter
donckey
Hallo Martin, mag ik ook weten wat de afmetingen zijn van de kling. Een maatbalkje zou handig zijn in het vervolg.
Groet,Ben-Lochem
0000000000
hallo ben
afmetingen zijn 70 mm lang en 20 mm breed ,en ik zal in vervolg wel even een meet lint er bij leggen , dit is mijn eerste stenen vondst ,dus moet er nog even in komen .
gr martin
afmetingen zijn 70 mm lang en 20 mm breed ,en ik zal in vervolg wel even een meet lint er bij leggen , dit is mijn eerste stenen vondst ,dus moet er nog even in komen .
gr martin
m.v.g.
martin
martin
hallo Martin, even voor je nagezocht voor de zekerheid. De maten van de kling komen overeen met de andere artefacten uit die tijd. Hij is verml. Jong tot Midden Paleolitisch uit het Bolling Interstadiaal een iets mildere periode in het Würm-Weichsel. Datering; 11.500-10.500 BC. Er is je al verteld dat je goed moet gaan zoeken alhoewel een weiland niet zo,n goede plek is. Beter op geploegde akkers in jou buurt. Maar dat zal je al wel geleerd hebben.
Succes, Ben
0000000000
Hallo, afgezien van de ouderdom is het een mooi vuurstenen mes; ik vermoed dat het dunnere gedeelte in het handvat zat dat ws. van hout of bot geweest zou zijn.
groeten, Bert
groeten, Bert
Elbert