Vervolg foraminiferen Miste

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
donckey
Vervolg foraminiferen Miste

Bericht door donckey » 28 jan 2014, 11:03

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals afgesproken zou ik bij de eerder geplaatste foto's van foraminiferen uit Miste ID proberen te plaatsen.Deze info heb ik ook op FBMiste geplaatst. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van informatie die ik o.a gekregen heb van Adrie Kerkhof en Ben (Scherven) ook heb ik gebruik gemaakt van het determinatiesysteem van fossielnet en vele websites en PDF's. Hoop dat dit voor sommige van jullie nuttige informatie is. En ik wil vooral Ben, Johan en Frank (en natuurlijk ook anderen die iets met foraminiferen hebben :) ) vragen om hun (kritisch) commentaar te geven.

Peter

donckey

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Vervolg foraminiferen Miste

Bericht door Frederik » 28 jan 2014, 11:09

Prachtig werk, Peter.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 28 jan 2014, 12:09

Hallo Peter, mooi werk. Ben er even overheen gelopen en zie het volgende; R, Almaena osnaburgensis zou kunnen maar word beschreven in het Oligoceen in Miste 2013 ookniet uitgesloten. Hijis volgens mij wat gesleten.
I, Karreriella sp. zou ok zijn.
L, is vaag, heb je geen ander aanzicht? Je hebt er L/M bij staan zou een Quinqueloculina sp. kunnen zijn.
Groet,Ben.

0000000000

donckey

Bericht door donckey » 28 jan 2014, 14:06

Ben,

Bedankt voor je snelle reactie :)

De "R" is een zandforaminifeer. Met prachtig gesorteerde kleine zwarte korreltjes van ongeveer dezelfde fractie. Als ik tijd heb zal ik is proberen wat betere foto's van dat beestje te maken. En ik denk ook dat L inderdaad ook een Quinqueloculina is.
Overigens had ik zonder jou en Adrie de meeste naampjes er niet op kunnen plakken. Dus beide nog bedankt. En er zullen nog meer volgen :)
Ik zie in meerdere artikelen trouwens die foraminferen van plaat 1 onder zowel Nodosaria sp. als Dentalina sp. afgebeeld. Weet te weinig om te kunnen uit maken wat de juiste benamingen voor deze zijn.

Peter

donckey

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 28 jan 2014, 14:16

Héél knap & overzichtelijk; los van de informatieve waarde.

Z.

The earth has music for those who listen.

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 28 jan 2014, 14:50

Hoi Peter, de Nodisaria form, heeft een in het middenstaande mond(terminaal).
De Dentalina heeft een gespleten mond(subterminaal)de kamervorm is schuin. het gaat te ver om het zo uit te leggen. Een mooi boek is,, Was sind foraminiferen? schrijver; W.Rónnfeld, te koop bij Bodemschat-Hengelo.
Gea heeft ook een leuk leerzaam boekje; Foraminiferen sept. 1981. Is verml. nog wel te koop. Voor de rest oefenen.
Succes, Ben

0000000000

donckey

Bericht door donckey » 28 jan 2014, 15:12

Het boekje van GEA 1981 over foraminiferen heb ik al. En op FBMiste zijn er nog een paar artikelen over foraminiferen aanbevolen. Mondopeningen schijnen inderdaad belangrijke determinatiekenmerken te zijn en ik zal eens onder de microscoop bekijken wat ik kan zien. Ik weet in ieder geval al zo dat ik er meerdere met een soort stervormige mond in het midden heb gezien. Bedankt voor het wijzen op dit kenmerk :)

Peter

donckey

Plaats reactie