Cadzand : Neusbot ,Mola sp,(Maanvis)

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Cadzand : Neusbot ,Mola sp,(Maanvis)

Bericht door strandjutters » 13 feb 2013, 21:07

Hallo Hans,bedankt voor de deskundige uitleg,ergens zie ik dit ook terug in de Perioticums die ik tot nu toe heb gevonden,ze komen ook voor in Mill en in Antwerpen,alleen krijg ik hier in Cadzand nog met andere zaken te maken wat betreft perioticums en dit verklaart waarschijnlijk jouw uitleg.GR Pascal

strandjutters

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Cadzand : Neusbot ,Mola sp,(Maanvis)

Bericht door stiek » 13 feb 2013, 22:13

strandjutters schreef:
Hallo Hans,bedankt voor de deskundige uitleg,ergens zie ik dit ook terug in de Perioticums die ik tot nu toe heb gevonden,ze komen ook voor in Mill en in Antwerpen,alleen krijg ik hier in Cadzand nog met andere zaken te maken wat betreft perioticums en dit verklaart waarschijnlijk jouw uitleg.GR Pascal
Hallo Pascal,

Klopt inderdaad wat je schrijft.
de oudere zwarte perioticas en bullas die jij in Cadzand vind zal je in Mill niet vinden.
Dit betekend dat ze in ieder geval ouder zijn dan het laat mioceen.
Als je deze vormen ook niet vind in Hoevenen kan je stellen dat ze een ouderdom hebben van niet jonger dan vroeg mioceen.
Zo kunnen de fossielen die in Mill en Hoevenen worden gevonden helpen om te bepalen van welke ouderdom de fossielen zijn die in Cadzand worden gevonden.
Dit is zeker het geval bij de walvissen en dolfijnen.
deze evolueren namelijk behoorlijk snel.

Groeten Hans

Hans

sharkteethrene
Antw: Antw: Cadzand : Neusbot ,Mola sp,(Maanvis)

Bericht door sharkteethrene » 15 feb 2013, 19:29

strandjutters schreef:
Hallo René,dat je er vraagtekens bij hebt kan ik begrijpen,maar ik denk dat Mark Bosselaers wel weet waarover hij praat,ik heb het niet getoond aan hem,zijn oog viel er op toen het bij mij op tafel lag.Wat ik wel weet is dat er ook vondsten uit Antwerpen bekend zijn,en als ze in Mill en in Antwerpen voorkomen dan kan dit gerust ook in Cadzand volgens mij,ook van de kaloot is een vondst bekend.Nu ik laat dit stuk niet in een bakje wegroesten,maar neem het mee naar Brussel in Maart.GR
Ola Pascal,

Ik zie in mijn toegevoegde reactie nergens staan dat je hem in een bakje moet laten wegroesten??
Zeker mee naar Brussel nemen ;)

Wat betreft de geplaatste foto door Wilson McPhee "Afb. 3 fossiele neusplaat uit Leriche 1926 (Mioceen van Antwerpen)"
Deze vondsten zijn te Mill/Langenboom destijds ook waargenomen,ikzelf heb 3 soortgelijke vondsten in mijn collectie.
Deze vertonen echter een andere "botstructuur" als het door u getoonde..

Vandaar mijn vraagtekens,en van een beetje scepticisme is nooit iemand dommer geworden he :-)

Groetjes Rene

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

strandjutters

Bericht door strandjutters » 15 feb 2013, 19:41

Hallo René,bedankt voor je bijdrage in dit topic,met het laten wegroesten bedoelde ik alleen maar dat ikzelf zekerhied wil over dit stuk.Wat Mark mij precies vertelde was dat het door het zien van het botstructuur van dit stuk hij er vrijwel zeker van was dat het neusbot van Maanvis betrof.Er kunnen natuurlijk ook andere soorten hebben geleefd ?.

Nu aan de andere kant,vind ik dit leuk omdat er ook naar gevraagd werd om eventuele vondsten te tonen op het forum,vanzelfsprekend zullen er nepstukken tussen zitten,maar het komt onder de aandacht en das al heel wat.GR Pascal

strandjutters

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 15 feb 2013, 20:46

Hallo Pascal,

Inderdaad geheel juist,er is nog veel wat we niet weten over deze gedane vondsten.
En het is goed om ze eens onder de aandacht te brengen.
Zal mijn vondsten ook eens laten zien aan Mark (y)

Groetjes Rene

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

Wilson McPhee

Bericht door Wilson McPhee » 17 feb 2013, 17:57

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij een beschrijving van Molabot door J. de Ceuster die zijn opzoekingen aangaande haaietanden en beenvissen in de WTKG 1976 heeft gepubliceerd. Hij heeft drie beenplaten van Mola aangetroffen in basisgrindafzettingen zoals Rumst: "De door mij aangetroffen beenplaten zijn fragmentarisch en vertonen sporen van slijtage. Hierdoor is het niet mogelijk ze in het skelet van deze vis te situeren. Ze zijn enkel nog te herkennen aan de typische stuctuur die de beenderen van deze vis kenmerkt. De buitenzijde van de beenplaten is een ruwe hobbelige schil, welke veel gelijkenis vertoont met die van een kokosnoot. De inwendige structuur vertoont regelmatig radiaal geplaatste kanaaltjes, die een rechtlijnig verloop hebben."
Van dat laatste een foto bijgesloten.
groet

Wilson

strandjutters

Bericht door strandjutters » 25 feb 2013, 18:43

Hallo wilson,bedankt voor je bijdrage.

Ik heb een Mail gekregen van Mark Walvis,hij verteld mij dat hij wel 15 van die neusbotten in zijn verzameling heeft uit het Antwerpse,een kenmerk bij de grotere is het gat in de onderkant van het neusbot zoals je kunt zien op deze vondst van mij.Om 100% zeker te zijn zegt Mark moet je het bot openslaan dan zie je het typisch botstructuur,maar dit vind ik iets te drastisch.GR

PS:Heb ook de foto's van zijn vondsten per mail ontvangen;GR

[Bewerkt door strandjutters op 25-02-2013 om 19:10 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 26 mei 2013, 23:04

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,gisteren vond ik op het strand van de Kaloot dit stukje bot,mijn eerste gedacht toen ik het vondt was Melanogrammus conjunctus.Nu bij het nader bekijken en vergelijken van dit stuk zie ik opeens de opvallende structuur van een Maanvis in dit stukje.Ik maak wat details foto's van de structuur die typisch is voor deze vis.Ik ga er dus vanuit dat het een conjunctus is van een Maanvis.GR

[Bewerkt door strandjutters op 26-05-2013 om 22:05 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 26 mei 2013, 23:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,bij deze de details van het bot,dit is typisch voor Maanvis,dat heb ik uit mijn vorige vondst ervan geleerd.Ik heb heel wat conjunctus maar zie nergens deze structuur op terug.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 01 feb 2014, 14:12

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,toen ik deze steen daarnet uit mijn gruis viste uit omgeving Kaloot zag ik meteen iets dat ik voordien ongeveer een jaar geleden)ook eens had gevonden in Cadzand.

Het betreft waarschijnlijk een kieuwboog van een Mola sp,

Ik herkende meteen na de vondst de typische structuur van het bot;(Laatste foto)

GR

strandjutters

Plaats reactie