gisteren futureland maasvlakte 2
-
- Been thanked: 45 times
Antw: gisteren futureland maasvlakte 2
Hallo, het bot van de neushoorn is een unciforme en komt uit de pols
Charlie
Charlie
Charlie
-
- Been thanked: 45 times
Wat betreft het vuursteen. Als je het bij die archeologie stand had gevraagd, had Jan je de akker verteld waar hij het vuursteen heeft gevonden.
Charlie
Charlie
Charlie
Een ding weet ik zeker en dat is dat het vuursteen op de vierde foto niet van de Maasvlakte en dus uit zee komt. Dit is eenvoudig te zien aan de cortex (buitenste verweerde laag) dat links nog op het vuursteen zit. Vuursteen dat in de zee gelegen heeft, ook in afzettingen onder de zeebodem, hebben een ander (chemisch) proces aan de buitenkant ondergaan als vuursteen in gewone bodem. Ben benieuwd of iemand van de regelmatige strandbezoekers die ook wel eens vuursteen oprapen stukken zijn tegen gekomen met soort gelijke cortex. Ik denk van niet dus "proof me wrong
"
Snoefie, van wie heb jij die vuursteen op futureland gekregen (je hebt er hopelijk niets voor betaald) en heb je er helemaal geen info bijgekregen of gevraagd?
En Ben aan het feit dat die Pecten uit de Westerschelde afkomstig is wil dus zeggen dat er niet alleen materiaal van de Maasvlakte werd aangeboden, dus kan je er niet van uitgaan , los van de kenmerken van de getoonde vuursteen, dat het vuursteen van de Maasvlakte afkomstig is. Het zou me niet verbazen als dat stuk op foto 4 uit Rijckholt of omgeving of Donmartin (bij Luik) komt. Het heeft trouwens meerdere kenmerken die doen denken aan productie-afval (vuursteenmijnbouw). Als je dit stuk inderdaad van Jan hebt en Charlie kent Jan, dan kan het wellicht nog aan Jan gevraagd worden
Peter
[Bewerkt door donckey op 01-02-2014 om 00:51 NL]
[Bewerkt door donckey op 01-02-2014 om 00:57 NL]

Snoefie, van wie heb jij die vuursteen op futureland gekregen (je hebt er hopelijk niets voor betaald) en heb je er helemaal geen info bijgekregen of gevraagd?
En Ben aan het feit dat die Pecten uit de Westerschelde afkomstig is wil dus zeggen dat er niet alleen materiaal van de Maasvlakte werd aangeboden, dus kan je er niet van uitgaan , los van de kenmerken van de getoonde vuursteen, dat het vuursteen van de Maasvlakte afkomstig is. Het zou me niet verbazen als dat stuk op foto 4 uit Rijckholt of omgeving of Donmartin (bij Luik) komt. Het heeft trouwens meerdere kenmerken die doen denken aan productie-afval (vuursteenmijnbouw). Als je dit stuk inderdaad van Jan hebt en Charlie kent Jan, dan kan het wellicht nog aan Jan gevraagd worden

Peter
[Bewerkt door donckey op 01-02-2014 om 00:51 NL]
[Bewerkt door donckey op 01-02-2014 om 00:57 NL]
donckey
- sjaak
- Has thanked: 372 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Als ik naar de kleur van die cortex kijk zie ik inderdaad een akker voor mij. Vuursteen van het strand heeft vaak een grijzige cortex. Maar als ik deze draad lees, en ervan uitgaande dat we over dezelfde Jan spreken, is toch wel duidelijk dat het uit Noord Frankrijk en niet van MV2 komt.
Groet,
Niels
Niels
hallo, Peter, wat een zoeza over een stukje vuursteen. iedereen kan vertellen war het vandaan komt waar of niet waar is een lang verhaal. Als ik naar Futureland ben geweest en ik krijg iets mee moet ik er vanuit gaan dat dat vertrouwd is. Ze kunnen natuurlijk alles van andere plaatsen op een hoop gooien maar zo zie ik die mensen niet.
Heb je wel is aan de zuigerijen voor de Engelse kust Theemsmonding gedacht. Dit materiaal word naar Vlissingen verscheept en verhandeld. Hierin zit ook veel vuursteen. Wat er daarna gebeurt weten we niet. Kan maar zo ergen terecht komen. Niets is uitgesloten. Om er zomaar andere vindplaatsen op los te laten gaat me wat ver.
Ben.
0000000000
Ben, Het is niet mijn bedoeling om bij elk vuursteentje vraagtekens te zetten of de vindplaats te achter halen
Wel blijkt het belangrijk om er niet zomaar vanuit te gaan dat wat op bijv. futureland wordt aangeboden ook daadwerkelijk van de Maasvlakte komt. en er is toch niets mis mee om daar op te letten? Van de Thamesmond ken ik het vuursteen niet echt dus daar kan ik geen uitspraken over doen en die doe ik dan ook niet. Het is natuurlijk wel zo dat als dit inderdaad afkomstig is van die lokatie en het in Vlissingen wordt aangevoerd het dus ook niet van de Maasvlakte kan komen want hoe komt dat stukje daar dan? Dus ook dan geldt dat niet alles aangeboden tijdens futureland van de Maasvlakte afkomstig is zoals jij kennelijk aanneemt. Jammer dat je mijn reacties vaak te ver vindt gaan 
Peter
[Bewerkt door donckey op 02-02-2014 om 18:40 NL]

Peter
[Bewerkt door donckey op 02-02-2014 om 18:40 NL]
donckey
- sjaak
- Has thanked: 372 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Deze discussie wordt ondertussen een beetje warrig:
1. Het gaat hier om een stuk vuursteen dat op een beurs in Futureland is gekocht of gekregen. Waarom wordt aangenomen dat het dan van MV2 komt is mij een raadsel. Temeer daar de verkoper (die degene is die hier duidelijkheid over kan geven), zoals hiervoor al opgemerkt zijn werktuigen in Noord Frankrijk zoekt.
2. De oorspronkelijke locatie MV2 was zee. Er is geen havendok uitgediept, maar opgespoten. Het land is op de zee gewonnen. Het zand komt uit de Eurogeul. Het opgespoten zand bevat ook artefacten zoals bewerkt vuursteen, maar dat is vrij schaars.
1. Het gaat hier om een stuk vuursteen dat op een beurs in Futureland is gekocht of gekregen. Waarom wordt aangenomen dat het dan van MV2 komt is mij een raadsel. Temeer daar de verkoper (die degene is die hier duidelijkheid over kan geven), zoals hiervoor al opgemerkt zijn werktuigen in Noord Frankrijk zoekt.
2. De oorspronkelijke locatie MV2 was zee. Er is geen havendok uitgediept, maar opgespoten. Het land is op de zee gewonnen. Het zand komt uit de Eurogeul. Het opgespoten zand bevat ook artefacten zoals bewerkt vuursteen, maar dat is vrij schaars.
Groet,
Niels
Niels
even te verduidelijking, ik heb de vuursteen uit een mandje waar bij stond dat iedereen er 1 mocht pakken. Het was een plek waar men aan kinderen liet zien wat voor werktuigjes er ooit in het verre verleden gebruikt werden.
Ik heb er dus niets voor betaald, en was gewoon nieuwsgierig
In elk geval iedereen bedankt voor het meedenken
Natascha
Ik heb er dus niets voor betaald, en was gewoon nieuwsgierig

In elk geval iedereen bedankt voor het meedenken

Natascha