paardenpoot topic
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
paardenpoot topic

N.a.v. het zijpad over paardenpoten in het haaientandentopic open ik hierbij een paardentopic. Bijgevoegd zijn foto's.
Ik heb op HvH een uit de kluiten gewassen kroonbeen (zie foto 2 en 3, onderste rij, tweede van links en de laatste drie foto's) gevonden (dat is de onderste phalanx). Anders dan ik eerst dacht is het fossiel.
Van MV2 heb ik een zwaar versteend groot kootbeen (de bovenste) dat als vroeg pleistoceen groot paard is gedetermineerd (foto 2 en 3 bovenste rij, tweede van links). Tevens ook van MV2 nog een beschadigd kroonbeen van hetzelfde soort paard, naar ik vermoed (foto 2 en 3 uiterst links).
Qua maat matcht het mooi. Alleen HvH is i.t.t. MV2 niet een vindplaats waar veel vroeg-pleistoceen voorkomt. Het bot van HvH is ook lang niet zo zwaar versteend als die van MV2
Ter vergelijking nog de "standaard" phalanges die ik normaal aan het strand vind. Je ziet het er uit springen.
Verder voor de lol nog een gereconstrueerde halve paardenpoot.
Mijn vraag is wie er ook van dit soort grote paardenbeenderen in zijn of haar collectie heeft.
[Bewerkt door sjaak op 07-02-2014 om 11:26 NL]
Groet,
Niels
Niels
Antw: paardenpoot topic

bij de eersten die ik vond kon ik er eentje helemaal niet plaatsen. Heb nu niet naar de afmetingen gekeken, maar net naar dezelfde grootte.
zo heb ik ook een ezel gevonden of is het het kleine paard (of was het een zebra, maar dat is een ezel zeker?)
derde foto: paard heeft een ferme trap tegen zijn(haar) schenen gekregen
Theo
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Mooie foto's weer!
Paard heeft inderdaad een goede trap gehad.
Weet je trouwens zeker dat dir rechts op de eerste foto een neushoorn is? Dan lijkt die ook veel op paard.
Paard heeft inderdaad een goede trap gehad.
Weet je trouwens zeker dat dir rechts op de eerste foto een neushoorn is? Dan lijkt die ook veel op paard.
Groet,
Niels
Niels
Ja weet het zeker ,ziet er iets anders uit, bij neushoorn zit een ovaal vlak, bij paard zitten twee vlakjes ze moeten op de voorgaande Phalange passen
Theo
ben wel zeker, ook bij jou foto's zie ik dat het om paard gaat en inderdaad het moet een gigant geweest zijn , of eentje met grote ..voeten
Theo